گفت‌وگوی فرهنگی شنبه تا چهارشنبه از ساعت 20:00 به مدت 60 دقیقه

رادیو گفت و گو

گفت و گوي فرهنگي

یك استاد دانشگاه مطرح كرد: الگومداری؛ از عوامل نفوذپذیری در برابر تهاجم فرهنگی

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: الگومداری در دوره های مختلف رشدی از عوامل مهم نفوذ پذیر شدن یا واکسینه شدن در برابر امور مختلف است.

1398/03/30
|
09:34

برنامه "گفت و گوی فرهنگی" با موضوع تهاجم فرهنگی، جنگ نرم و هویت فرهنگی دانشجویان و با حضور کامران شیوندی عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی و دکترای تخصصی روانشناسی تربیتی از آنتن رادیو گفت و گو پخش شد.

شیوندی در ابتدای مطلب بیان کرد: هویت دانشجوی ایرانی در قبل و بعد از انقلاب طبق تاریخ تحولی، دارای کلید واژه های ثابتی از جمله ظلم ستیزی، استکبار ستیزی، عدالت محوری، حق محوری، خدا محوری و خودباوری است. لذا هویت به معنای مجموعه ای از خصوصیات پایداری است که به اعتبار آن یک فرد انسانی از دیگران متمایز می شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در رابطه با اشاره صریح مقام معظم رهبری به نبوغ ایرانی گفت: اسلام در کشورهای مختلفی بروز و ظهور یافته اما نبوغ ایرانی موجب احیای هویت فراموش شده در متن اسلام توسط ایران اسلامی و البته به برکت انقلاب گردید. مطرح شدن این نوع از اسلام بحث استکبار و تهاجم فرهنگی و مقابله با این تفکر نیز را در مقابل خود دارد.

این استاد دانشگاه، الگومداری در دوره های مختلف رشدی را از عوامل مهم نفوذ پذیر شدن یا واکسینه شدن در برابر امور مختلف دانست و افزود: والدین در دوره کودکی اول( یک تا شش سالگی) الگوی تمام عیار کودک خود هستند و اگر این کودک در دوره کودکی ثانویه فرهنگ مدرسه را با فرهنگ خانوادگی خود در تضاد ببیند دچار نافرمانی مقابله ای می شود و این زمینه را برای پذیرش هویتی غیر از هویت او فراهم خواهد کرد.

وی افزود: در دوره نوجوانی اولیه همسالان نقش پررنگی دارند و اگر فرهنگ محتوایی برنامه ها، کتب درسی و فرهنگ جامعه با فرهنگ خانوادگی او در تضاد باشند همان نافرمانی مقابله ای که در دوره کودکی ثانویه ایجاد شده بود به نافرمانی مقابله ای مدنی تبدیل و مجددا زمینه برای پذیرش فرهنگی غیر از فرهنگ بومی فراهم خواهد شد.

شیوندی ادامه داد: بعد از دوره نوجوانی اولیه، الگوی کودک سوپراستارها و سلبریتی های جامعه می شوند. سازوکار حکومتی و تدوین قوانین و مقررات در مجلس شورای اسلامی باید به گونه ای باشد که سلبریتی حق پوشیدن هر لباس و هر مدل صحبت کردن را نداشته باشد و با هر گفتگویی در خارج از این فرهنگ بومی و ناب همراهی نکند چراکه در غیراین صورت کودک دچار اختلال در رفتارها و هویت می شود.

وی اضافه کرد: در دوره جوانی(20 تا 40 سال) الگومداری از سلبریتی ها به حاکمان، مسئولان و افراد تصمیم گیر در جامعه منتقل می شود و در اینجا مسئولان تراز اول نیز حق انجام هر گفت و گویی را ندارند. اگر مسئول تراز اول جامعه دوتابعیتی شد قطعاً در هویت ملی نوجوان و جوان خلل ایجاد کرده چراکه باور جوان این می شود که میهن دوستی ارزش و اولویت نیست.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در مصاحبه با رادیو گفت و گو مطرح کرد: ایجاد پدافند ادراکی در جنگ شناختی از مباحث جدید در روانشناسی نوین است؛ بدین معنا که افکار عمومی و ذهنی مردم را نسبت به پروژه نرم فرهنگی واکسینه کنیم.

وی در توضیح بیشتر این مطلب افزود: این واکسینه روانشناختی در ابعاد مختلفی مطرح است. به عنوان مثال اشرافی گری مسئولان و نگاه به بیرون کشور باعث شکست پدافند ادراکی مردم و در نتیجه نفوذ پذیری آنها می شود.

شیوندی همچنین یادآور شد: مقام معظم رهبری تأکید می کنند که آمریکا قابل اعتماد نیست اما از طرف دیگر دولت برعکس عمل کرده و پای میز مذاکره حاضر می شود. در این میان نوجوانی که در جنگ شناختی بین عقل، احساس و تفکر قرار گرفته قادر به هضم این موضوع نیست و در نتیجه ضمن دوشخصیتی شدن، اعتماد اجتماعی خود را نیز به بدنه سیاسی و فرهنگ جامعه از دست خواهد داد. متاسفانه این مسئله در دانشگاه ها نیز نمایان است، برخی اساتید برای تولد فرزندانشان به کشورهای دیگر مسافرت می کنند و این قضیه باعث شکسته شدن مقاومت ادراکی و شناختی دانشجویان خواهد شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه این "گفت وگوی فرهنگی" تأکید کرد: اگر مسئولان با مردم صادق باشند و پای درد دل آنها بنشینند تاب آوری شناختی مردم افزایش خواهد یافت و در این صورت نفوذ ناپذیر می شوند.

وی با اشاره به سخنان مشترک و ارزشمند امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه آمریکا به شما حمله نمی کند گفت: این جملات به معنای تنظیم ساخت شناختی مخاطب، ایجاد قوت قلب، اعتماد به نفس، خودباوری و شجاعت در مخاطب است.

شیوندی ضمن اشاره به تحلیل غرب و آمریکا از انقلاب مبنی بر پویایی و زنده بودن آن، به چرایی این مطلب پرداخت و گفت: آنها دلیل را اینگونه بیان می کنند که مدافعان حرم نه مکتبی داشتند و نه مدرسه ای که به آنها آموزش داده باشد بلکه اینها در بستر انقلاب رشد یافته اند.

دسترسی سریع
گفت و گوی فرهنگی