صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

شنبه تا چهارشنبه از ساعت 20:00 به مدت 60 دقیقه

ندا سلیمانی اصلی ترین راهکار برای برندسازی محصولات فرهنگی در ایران را حرکت در راستای سیاست های کلان فرهنگی عنوان کرد.

برنامه "گفت و گوی فرهنگی" با موضوع اهمیت برندسازی فرهنگی با حضور دکتر ندا سلیمانی عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی از شبکه رادیویی گفت و گو روانه آنتن شد.

سلیمانی در مصاحبه با رادیو گفت و گو با بیان اینکه برندسازی فرهنگی دو زمینه مختلف مفهومی دارد گفت: مفهوم اول اینکه ما چگونه فعالیت های بازاریابی متداول امروز را با دغدغه ها و نکات فرهنگی عجین کنیم؟ این موضوع از سال 2008 در دنیا مطرح شده است.

وی افزود: پیروان این رویکرد معتقدند هر آنچه که از نام های تجاری اعم از کالا و خدمات و سازمان در ذهن مخاطبان باقی می ماند مربوط به نیاز، برداشت، دغدغه ها و تاثیرات این نام ها بر مصرف کنندگان است. این رویکرد با دغدغه مسئولیت اجتماعی نام های تجاری را برای مخاطبان خلق می کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه دوران تولید نام های تجاری و پیشی گرفتن آنها بر مصرف گذشته گفت: امروز ابتکار عمل در اختیار در مصرف کنندگان است و این مصرف کنندگان اند که از بین سبد بزرگ نام های تجاری، انتخاب می کنند.

سلیمانی با اشاره به مصادیق مختلف در حوزه برندسازی فرهنگی بیان داشت: راه اندازی کمپین های مسئولیت های اجتماعی و کمپین های دغدغه های تامین نیازهای اجتماعی مانند حمایت از بیماری ها از مصادیق برندسازی فرهنگی است.

این استاد دانشگاه عرصه برندینگ کالاهای فرهنگی را عرصه ای تجاری و رقابتی خواند و گفت: سهم 3 تا 5.5 درصدی صنایع فرهنگی از تولید ناخالص ملی کشورهای چین، ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا از سال 2004 تاکنون به 14 درصد رسیده است. این موضوع به اندازه های مهم شده که این کشورها بخشی را به عنوان مانیتورینگ و پایش و توانمندسازی رشد صنایع فرهنگی خود اختصاص داده اند.

وی با اشاره به تعریف یونسکو از کالا و محصول فرهنگی گفت: طبق تعریف یونسکو، "هر خروجی خلاقانه ای که به محتوای چاپی اعم از ادبیات و شعر، موسیقی، فیلم، نرم افزار و محصول رسانه ای تبدیل و منتشر شود محصول فرهنگی نام دارد."

سلیمانی در رادیو گفت و گو مطرح کرد: عده ای محصولات فرهنگی را خروجی سازمان ها و موسسات فرهنگی می دانند اما گروه دیگر معتقدند اصلی ترین ویژگی محصولات فرهنگی جنبه خلاقانه بودن آنهاست که یونسکو نیز به این جنبه توجه و تأکید ویژه دارد.

استاد دانشگاه یادآور شد: اینکه یک محصول فرهنگی دارای سفیران فردی باشد و نام آن به صورت دهان به دهان بین مردم رد و بدل شود در حقیقت همان نقطه پایانی یک فرآیند حرفه ای برندسازی است. مدل اکولوژی برندینگ نیز که برای کالاهای فرهنگی طراحی شده و جزو مدل های پذیرفته است یعنی آخرین گام برندسازی تجاری در حوزه صنایع فرهنگی.

وی با اشاره به نتایج تحقیقات انجام شده توسط کشور چین، ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا درباره صنایع فرهنگی در سال 2016 گفت: این تحقیقات نشان می دهند که اصلی ترین ویژگی صنایع فرهنگی در دنیا وابسته بودن آن به دولت و سیاست های کلان دولت و ویژگی دوم آن ها وابستگی به اکوسیستم و اکولوژی است.

سلیمانی در رابطه با راهکارهای برندسازی فرهنگی در کشور عنوان کرد: اصلی ترین راهکار برای برندسازی محصولات فرهنگی در ایران حرکت در راستای سیاست های کلان فرهنگی است.

مرتبط با این خبر

  • فرهنگسازی و برندسازی چالش های تولیدکنندگان نوشت افزار داخلی هستند +صوت

  • سازمان استاندارد وظیفه ای در قبال برندسازی ندارد

  • برندسازی مواد معدنی گامی در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی است

  • تصمیم سازی دولت اصناف را دچار چالش می کند

  • کاربردی ترین تکنیک های برندسازی کسب و کار

  • ویژگی های نام تجاری یک برند موفق چیست؟

  • برندسازی و تجاری سازی بر مبنای تولید داخلی

  • نوآوری شرط اصلی ماندگاری برند است

  • دولت کنار بکشد تا نقش اصناف پررنگ تر شود

  • برندسازان محصولات فرهنگی برای نسل Z برنامه ریزی کنند