گفت‌وگوی فرهنگی شنبه تا چهارشنبه از ساعت 20:00 به مدت 60 دقیقه

رادیو گفت و گو

گفت و گوي فرهنگي

یك مدرس دانشگاه مطرح كرد: پاسخگویی به شبهات مهدویت؛ گامی بزرگ در راستای تعجیل فرج

حسینی با بیان اینکه در عصر غیبت باید فضای ضابطه مندی را برای پاسخگویی به سوالات هموار کرد گفت: متخصصان و پژوهشگران باید تصورات اشتباه برخی از مردم درباره مهدویت و انتظار را اصلاح کنند.

1399/01/23
|
08:14
|

برنامه "گفت و گوی فرهنگی" رادیو گفت و گو با موضوع بررسی مفهوم فرهنگ مهدویت در ارتباط تلفنی با دکتر محمد حسینی پژوهشگر و مدرس دانشگاه و معصومه سادات صادقی قائم مقام حوزه علمیه خواهران استان تهران و مدیر مدرسه علمیه الزهرا (سلام الله) روانه آنتن شد.

حسینی در مصاحبه با رادیو گفت و گو اظهار داشت: یکی از مسائل مهم در عصر غیبت پاسخ دادن به سوالات و ابهامات مردم درخصوص مهدویت است.

این پژوهشگر و مدرس دانشگاه تأکید کرد: ما برای پاسخ به شبهات جوانان باید تصور کنیم که یکی از اعضای خانواده مان از ما سوال می کند، لذا اگر رویکرد ما نسبت به سوالات و شبهات حالت تکفیری داشته باشد و فرد سوال کننده را مرتد فقهی بدانیم خود به خود باعث فاصله گرفتن جامعه از فهم مسائل خواهد شد اما اگر فضای مناسبی برای جوانان فراهم کنیم و پژوهش هایی انجام دهیم که پاسخگوی شبهات باشند پازل اتمام حجت برای امام زمان (عج الله) را تکمیل خواهیم کرد.

وی ادامه داد: انبیاء و اهل بیت (علیهم السلام) همواره به دنبال این بودند که به سوالات و ابهامات درباره نبوت و امامت و دین پاسخ دهند و خود خداوند نیز در قرآن کریم در مقام پاسخ دهنده به شبهات و ابهامات حاضر شده و به برخی از سوالات و شبهات پاسخ داده است.

حسینی با اشاره راهبردهای تعجیل در ظهور امام زمان (عج الله) گفت: ما نیز درعصر غیبت باید فضا را برای پاسخگویی به سوالات و البته با چارچوب و ضوابط صحیح هموار کنیم و افراد متخصص و پژوهشگر و کسانی که تریبون در اختیار دارند باید تصورات اشتباه و توهمات برخی از مردم درباره مهدویت و انتظار را اصلاح کنند.

مدرس دانشگاه خاطرنشان ساخت: ویروس کرونا گرچه در ابتدا اماکن مقدسه را نشانه گرفت و جهت گیری های رسانه ای خاصی به ویژه روی شهر قم انجام شد اما هر چه به نیمه شعبان نزدیک تر شدیم احساس کردیم که عطش مردم برای رسیدن به نیمه شعبان امسال با سالهای گذشته خیلی متفاوت تر و بیشتر شده است.

حسینی مطرح کرد: کرونا اصالت بخشی صرف به علوم تجربی را شکست و عجز جامعه تجربی را آشکار کرد البته ما موافق کنار گذاشتن علوم تجربی نیستیم و سبب و اسباب پزشکی مورد قبول شیعه است. بشر وقتی با یک مصیبت اینچنینی مواجه می شود به معنویت گرایش پیدا می کند و مردم الان به سمت عقیده معنویت و معرفت روی آورده اند.

این پژوهشگر گفت: نام بسیاری از شیعیان و مسلمان مَهدی است و خوب است که حداقل این اسم را در لفظ صحیح تلفظ کنیم.

در ادامه این "گفت و گوی فرهنگی"، صادقی اظهار کرد: مردم باید معنای انتظار را به خوبی درک کنند و بدانند که انتظار به معنای حرکت کردن است و نه صرف نشستن و دعا کردن.

وی با بیان اینکه انتظار فرج مفهوم وسیع و گسترده ای دارد افزود: منتظران فرج حضرت صاحب الزمان (عج الله) در ابتدا باید به وضعیت موجود جهان و ظلم و ستم و جنایات در دنیا معترض باشند و برای تحقق وضعیت مطلوب اقدام و مطالبه کنند به این معنا که اگر ظلمی دیدیم جلوی آن بایستیم و با کارهایمان زمینه را برای ظهور حضرت فراهم کنیم ضمن اینکه دانشمندان و نخبگان نیز باید معنای انتظار را برای مردم تبیین کنند.

قائم مقام حوزه علمیه خواهران استان تهران اضافه کرد: اگر مفهوم واقعی فرهنگ مهدویت یعنی فرهنگ ارزشها و دین و القای فرهنگ دین به دیگران را در جامعه تبیین کنیم به مفهوم واقعی فرهنگ انتظار رسیده ایم.

صادقی با اذعان به کم کاری دانشمندان و علمای دین در ترویج فرهنگ مهدویت گفت: ترویج فرهنگ مهدویت کاری بسیار سخت و در عین حال با ظرافت است که متاسفانه ما هنوز موفق به انتقال صحیح فرهنگ مهدویت به مخاطبان از اقشار مختلف در کشورمان نشده ایم.

قائم مقام حوزه علمیه خواهران استان تهران همچنین از کم کاری برای ترویج فرهنگ مهدویت در بین کودکان ابراز تاسف و بیان کرد: ما در برنامه های آموزشی، تلویزیونی، سینمایی و کتاب های داستانی آنگونه که باید به این موضوع و ویژگی های جامعه منتظر در همه ابعاد زندگی نپرداختیم.

دسترسی سریع
گفت و گوی فرهنگی