گفت‌وگوی فرهنگی شنبه تا چهارشنبه از ساعت 20:00 به مدت 60 دقیقه

رادیو گفت و گو

گفت و گوي فرهنگي

مد در ایران تابع فضای مجازی است/ طراحان داخلی را دریابید!

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و فرهنگ گفت: مُد در ایران تحت تاثیر فضای مجازی قرار گرفته و در ابعاد زندگی اکثریت مردم تنیده شده است.

1399/04/17
|
08:53

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفت‌وگو، دکتر فرشته کیاوش عضو هیئت علمی دانشگاه علم و فرهنگ در برنامه گفتگوی فرهنگی در رابطه با معیار پوشاک ایرانی اسلامی در فصل تابستان گفت: اولین معیار در انتخاب پوشاک برای تابستان رده سنی و شرایط اجتماعی است.
وی توجه به سلیقه و ذائقه رده‌های سنی مختلف برای طراحی لباس و رنگ بندی را ضروری برشمرد و افزود: تولید پوشاک در این فصل باید طوری باشد که هم نسل جوان بپسندد و هم در جامعه مورد قبول واقع شود.

*مد در ایران تابع فضای مجازی است

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و فرهنگ با بیان اینکه مُد در ایران تحت تاثیر فضای مجازی قرار گرفته و در ابعاد زندگی بیشتر مردم تنیده شده است، گفت: فضای مجازی به قدری گسترده شده که در حال حاضر اکثریت مردم از مد آگاهی دارند و کاملاً در جریان سبک زندگی و پوشش سلبریتی‌ها هستند.
کیاوش به اشاره به نظریه " وبلن " اندیشمند حوزه مصرف در این زمینه گفت: وبلن می‌گوید قشر ثروتمند برای به رخ کشیدن ثروت خود به دیگر طبقات جامعه علاوه بر ایجاد تغییر در سبک زندگی، ظاهرشان را هم با جواهرات و لباس‌های مختلف و مد روز مزیّن و ابراز وجود می‌کنند.

*سهم ناچیز جشنواره‌های دولتی مد و لباس از جذب مخاطب

وی با اشاره به اینکه اکثریت جشنواره‌ها دولتی‌اند افزود: اگر با دید دولتی نگاه کنیم شاهدیم که لباس‌هایی با معیارهای زیباشناسی ایرانی و هویت ایرانی اسلامی تولید و نمایشگاه‌های متعددی هم برگزار شده اما نهایتاً اینها نتوانستند مخاطب را جذب کنند.

*طراحان بخش خصوصی موفق ترند

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و فرهنگ از فعالیت زیرزمینی و خانگی عده‌ای از طراحان لباس سخن گفت و افزود: این طراحان بخش خصوصی در ارائه طرح‌های خود هیچ محدودیتی ندارند و در نتیجه از خلاقیت و توانمندی‌های خود استفاده می‌کنند اما در حوزه دولتی اینطور نیست.
کیاوش ادامه داد: طرح‌های زیادی در جشنواره‌های مد و لباس ارائه می‌شود اما متاسفانه طراحان فکر می‌کنند با تلفیق پارچه ترمه و دست دوزی‌های سنتی در مانتو می‌توانند مخاطب را جذب کنند درصورتیکه این مانتوها جنبه نمایشگاهی دارند و شاید فقط برای یک مهمانی رسمی کشوری قابل استفاده باشند.
وی افزود: نسل جوان این طرح‌ها را نمی‌پسندد و به دنبال یک لباس راحت و ساده و زیباست بنابراین عدم موفقیت این نمایشگاه‌های مد و لباس به دلیل بی توجهی به همین مسائل است ضمن اینکه پارامترهای مورد نظر داوران این جشنواره‌ها مانند قد مانتو و قد آستین و غیره عملاً دست طراحان را می‌بندد و باعث محدودیت‌هایی می‌شود.

*پوشش برخی جوانان نوعی اعتراض است

استاد دانشگاه بر این باور است که باید نوع لباس پوشیدن متناسب با زمان و موقعیت را به مردم آموزش داد چراکه هنوز برای جوانان ما جا نیفتاده که لباس عصر با لباس شب متفاوت است و شاید هم این نوع لباس پوشیدن‌ها نوعی اعتراض باشد.
کیاوش در بخش دیگری از این برنامه به موضوع تاثیرپذیری جوانان از خرده فرهنگ‌های اروپایی اشاره و مطرح کرد: نسل جوان امروز گروه بندی‌های مختلفی دارند و لباس‌های خاصی که آنها انتخاب می‌کنند متعلق به خرده فرهنگ‌های اروپایی هاست.

*لباس اقوام ایرانی در حال موزه‌ای شدن!

وی با بیان اینکه لباس اقوام ایرانی به تدریج حالت موزه‌ای پیدا می‌کند و فقط در نسل پدران و پدر بزرگها استفاده می‌شود افزود: در حال حاضر اغلب پوشش‌ها به سمت شهری شدن و به روز شدن رفته است.

* دلیل شکست پروژه " لباس ملی" چه بود؟

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و فرهنگ همچنین در رابطه با دلایل عدم موفقیت پروژه "لباس ملی" گفت: با اینکه جلسات دولتی زیادی برای این طرح برگزار شد اما جواب نداد. به نظرم این طرح آنگونه که باید در بین مردم جا نیفتاد و هیچ اعتمادی هم بین مسئولان و مردم وجود نداشت. البته من مخالف این طرح هستم زیرا لباس ملی شاید در شرایط حاد به درد جامعه بخورد اما در شرایط عادی مردم باید بدانند چه می‌خواهند و چه بپوشند و نباید به آنها دیکته کرد.

*از طراحان ایرانی حمایت کنید!

کیاوش حمایت از طراحان ایرانی و ارتباط آنها با طراحان برتر دنیا را ضروری خواند و گفت: کار باید از حیطه دولتی خارج شود و زمان‌هایی هم برای گردهمایی طراحان و ارائه آثار و نقد و بررسی طرح‌های آنها اختصاص داده شود.

دسترسی سریع
گفت و گوی فرهنگی