گفت‌وگوی فرهنگی شنبه تا چهارشنبه از ساعت 20:00 به مدت 60 دقیقه

رادیو گفت و گو

گفت و گوي فرهنگي

در بحران، رسانه‌های جمعی فرصت اعتمادسازی دارند

دبیر اجرایی کرسی ارتباطات علم و فناوری یونسکو با اشاره به پژوهش‌های علمی رسانه‌ای گفت: در زمان بحران مردم بیشتر به اطلاعات رسانه‌های جمعی اعتماد می‌کنند.

1399/05/15
|
11:32
|

دکتر زرین زردار دبیر اجرایی کرسی ارتباطات علم و فناوری یونسکو در برنامه "گفتگوی فرهنگی" رادیو گفت‎وگو در خصوص وضعیت کنونی ما در مواجهه با فناوری‌های نوین ارتباطی گفت: در بحث مرجعیت زدایی علمی باید گفت مک کویین در نظریه‌های ارتباطی به رسانه‌های جایگزین اشاره داشته که ارتباط مهمتر از آن است که به دست حرفه ای‌ها سپرده شود و برای ایجاد چندصدایی رسانه‌های کوچک باید فضا را به گونه‌ای تغییر دهند که دیگران هم در مسیر گفتگو و نظر دادن قرار گیرند پس اجتماع جای جمع می‌نشیند و بجای رسانه‌های جمعی در حال حاضر رسانه‌های اجتماعی را می‌بینیم و این فضا هم قابل نادیده گرفتن است و هم قابلیت مدیریت کردن را دارد.

زردار با بیان این مساله که ما در شرایط بحران در این حوزه هستیم گفت: در مثال می‌توان به مواجهه با کووید 19 اشاره کرد که ما در عدم قطعیت هستیم چیزهایی می‌دانیم و چیزهای بسیار دیگری هم وجود دارد که نمی‌دانیم و اجتماع علمی محتاطانه برای شناخت در حرکت است و در مقابل آن شهروندانی هستند که صبوری ندارند و درگیر ابهام هستند اتفاق مهم شکاف بزرگی است که رسانه‌های اجتماعی با تکثر و نبود ممیزی این فضا را پر می‌کند.

وی ادامه داد: مردم از لحاظ روانی به دنبال آرامش هستند و سراغ رسانه‌های اجتماعی رفته و از انبوه اطلاعات آنچه دوست دارند را انتخاب می‌کنند و این اطلاعات ذهن را فلج می‌کند.

دبیر اجرایی کرسی ارتباطات علم و فناوری یونسکو تصریح کرد: در رسانه‌های اجتماعی چند گروه کنشگر داریم یعنی جامعه علمی (فرد و اجتماع علمی)؛ افراد، ستاره‌ها و گروه‌ها و نهادهای سیاسی و اقتصادی در این فضا به نشر و بازنشر اطلاعات می‌پردازند و با توجه به این نکته که در رسانه‌های جمعی نشر مطالب با اعتبار نام یک سازمان مشخص است اما در رسانه‌های اجتماعی مفهوم اصیل بودنش را از دست می‌دهد.

این پژوهشگر گفت: در ساده سازی زبان علم لاجرم ما با تحریف مواجه هستیم اما تا این تغییر و تحریف آسیب پذیرنباشد مشکلی نیست اما تنها در فضای مجازی نباید به دنبال حل این موضوع بود بلکه رسانه‌های رسمی و نهادهای دیگر در رسانه‌های جانبی در تولید محتوا ورود دارند، در شرایط بحرانی رسانه‌های جمعی مرجع اصلی هستند و ظرفیت مناسبی برای بازسازی محتوا و ساختار اعتماد عمومی است بحث دیگر سواد رسانه‌ای است که نهادهای علمی و رسمی باید به عنوان مرجع دانش جایگاه خود را مشخص کنند تا موازانه‌ای ایجاد شود.

دسترسی سریع
گفت و گوی فرهنگی