گفت‌وگوی فرهنگی شنبه تا چهارشنبه از ساعت 20:00 به مدت 60 دقیقه

رادیو گفت و گو

گفت و گوي فرهنگي

زنان سلبریتی خانه‌دار به دنبال دیده شدن هستند

سارا مسعودی گفت: زنان سلبریتی خانه دار محصول جامعه‌ای است که در دنیای واقعی و فیزیکی آن زنان کمتر دیده شده و یا نادیده گرفته شدند و برای به حداقل رساندن آسیب‌های اثرگذاری این پدیده در جامعه باید جایگاه اجتماعی زنان مشخص شود.

1399/05/28
|
11:23
|

سارا مسعودی مدیر مرکز نوآوری دانشکده فارس در برنامه گفتگوی فرهنگی رادیو گفت‌وگو با اشاره به نسبی بودن مفهوم خوب و بد در مواجهه با مسائل و پدیده‌های فرهنگی- اجتماعی به موضوع سلبریتی اشاره کرد و گفت: اگرچه در جامعه مفهوم نادرست بدبودن سلبریتی شکل گرفته اما سلبریتی بودن بد نیست، برخی رفتارهای سلبریتی‌ها بد بوده در حالی که در پدیده اجتماعی و فرهنگی مطلق خوب و بد وجود ندارد بلکه جایگاه و رفتار‌ها باید بررسی شود همانطور که در برخی موارد سلبریتی‌ها اثرگذاری مثبت در جامعه داشته‌اند.

وی در خصوص موضوع برنامه که زنان سلبریتی خانه دار است به تقسیم بندی طیف‌های مختلف این گروه پرداخت و افزود: ما نمی‌توانیم زنان سلبریتی خانه دار را در یک گروه محدود کنیم و بگوییم همه آنها تصویری بزک کرده از واقعیت را به نمایش می‌گذارند؛ خانمی که بر اساس هنر آشپزی یک سلبریتی است و هنر خود و توانمندی و داشته‌هایش را عرضه کرده و بر پایه آن به یک سلبریتی تبدیل شده به طور حتم از جنبه مثبت قابل بررسی است و یا بازگویی تجربیات تلخ به عنوان عبرت آموزی و ارائه راهکار زمانی که زنان را تبدیل به یک سلبریتی می‌کند یک جنبه منفی نیست.

مدیر مرکز نوآوری دانشکده فارس در ادامه گفت: نگاه به سلبریتی‌ها باید اصلاح شود و با در کنار هم قراردادن زنانی که محتوای مثبت ارائه می‌کنند و آنهایی که به نوعی کارکرد تبلیغاتی منفی دارند مساله زنان سلبریتی خانه دار را بررسی کرد و تاثیرگذاری هرکدام به چه شکل و میزان است.

مسعودی درباره تاثیر منفی زنان سلبریتی نیز بیان داشت: برخی از این زنان سلبریتی خانه دار تاثیر منفی برجامعه مردان دارند چون مردان این تصاویر زیبا را دیده و بر زندگی آنها تاثیر مستقیم دارد.

وی افزود: در فضایی چون اینستاگرام کارگردانی تصاویر وجود دارد و با توجه به اینکه فرهنگ دستوری است باید این اتفاق را بپذیریم و به این سمت حرکت کنیم که زنان خانه دار را برجسته کنیم که به مخاطب ارزش افزوده داده و اثرگذاری مثبت داشته باشد.

مدیر مرکز نوآوری دانشکده فارس در پایان گفت: با بررسی لایه‌های زیرین پدیده زنان خانه دار سلبریتی باید به دنبال این باشیم که ریشه یابی شود چه چیزهایی باعث شده تا زنان به دنبال فضایی برای دیده شدن باشند و شاید هم دیده نشدن در دنیای واقعی یکی از عوامل اقبال زنان به فضایی چون اینستاگرام برای دیده شدن است و زنانی هم که از پیگیری آنها مشعوف می‌شوند برای این است که گاهی احساس می‌کنند من هم زنی خانه دارم که به من نگاه و توجه نشده پس من هم برای دستیابی به این موقعیت تلاش می‌کنم که این نوع اثرپذیری در عمل متفاوت است.

وی افزود: تا زمانی که در جامعه نخواهیم زنان ما در جایگاه اجتماعی نقش خود را ایفا کنند در هر بستری که قابلیت دیده شدن دارند حضور یافته و اینستاگرام یکی از این فضاها است و لزوما این نکوهیده نیست.

دسترسی سریع
گفت و گوی فرهنگی