گفت‌وگوی فرهنگی شنبه تا چهارشنبه از ساعت 20:00 به مدت 60 دقیقه

رادیو گفت و گو

گفت و گوي فرهنگي

عرضه برشی از زندگی در فضای مجازی زمینه‌ساز مصرف نیابتی در جامعه است

شاه قاسمی درباره زنان خانه داری که به عنوان سلبریتی مطرح شده‌اند گفت: ‌این زنان تصویری برش خورده و غیرواقعی از زندگی خود را به نمایش می‌گذارند و افرادی که به دنبال نزدیک شدن به این نوع زندگی هستند از لذت کاذب آنها لذت برده و مصرف نیابتی دار

1399/05/28
|
12:59
|

احسان شاه قاسمی عضو هیئت علمی گروه ارتباطات دانشگاه تهران در برنامه گفتگوی فرهنگی رادیو گفت‌وگو به بحث تفاوت‌های سلبریتی‌ها و مشاهیر تاکید داشت و گفت: اگر فردی دستاوردهایش بیش از شهرتش باشد و به واسطه آن شناخته شده باشد مشهور است و اگر شهرتش بیش از دستاوردهایش باشد سلبریتی است که در هر دوشکل تلخی‌های خاص خود را دارد.

شاه قاسمی درباره پدیده زنان خانه داری که با اشتراک گذاری بخش‌هایی از زندگی خود به عنوان سلبریتی در جامعه مطرح شده‌اند گفت: در وجه نظری بانویی که خانه دار است زندگی روزمره خود را به نمایش گذاشته و امنیت و مهر و محبت منزل را به دیگران تسری می‌دهد ولی در وجه عملی آنچه می‌بینیم با خانه و زندگی ما متفاوت است هم از نظر شکلی هم افرادی که هستند.

وی به بحث اصالت در اشتراک گذاری‌های فضای مجازی گریزی داشت و افزود: آنچه در این فضا از زندگی افراد به ما ارائه می‌شود گاهی بزک شده تصویر اصلی است و آنچه مخاطب می‌بیند با آنچه ما به عنوان خانه و نوع زندگی با آن درگیر هستیم متفاوت است از سوی دیگر بانوان خانه دار سلبریتی بیشتر در گروه جوان قرار دارند و وانموده‌ها جایگزین واقعیت می‌شود.

عضو هیئت علمی گروه ارتباطات دانشگاه تهران گفت: زنان سلبریتی خانه دار با نمایش آنچه زندگی واقعی می‌نامند به عنوان الگویی برای دیگر زنان مطرح شده و دیگران تلاش می‌کنند به آنچه دیده‌اند نزدیک شوند و چون این تصویر و برش از زندگی نمودی غیرواقعی است و دسترسی به آن گاهی ممکن نیست عامل اختلافی در خانواده‌ها می‌شود.

وی افزود: برخی افراد هم با دنبال کردن این نوع سلبریتی‌ها به جایگزینی رسیده و با مصرف نیابتی تصور می‌کنند آنها نیز در این جایگاه هستند و همراه با آن سلبریتی‌ها نوعی لذت کاذب دریافت می‌کنند و چون این پدیده تصویری است مستقیم اثرگذاری دارد.

احسان شاه قاسمی تصریح کرد: ما در جهانی زندگی می‌کنیم که واقعیت متکثر شده و منابع زیادی برای دریافت آن وجود دارد اما این بدین معنا نیست که نتوانیم آن را مدیریت کنیم و با ارائه پژوهش و آموزش به مخاطب یادآور شویم آنچه می‌بیند حاصل تلاشی برنامه ریزی شده برای به تصویرکشیدن آن چیزی است که قرار است به او نشان داده شود نه تصویری واقعی از آنچه وجود دارد.

وی ادامه داد: متاسفانه پیمایشی مستقل درباره فرهنگ شهرت نداریم و باید پژوهش در این خصوص انجام شود و مشکلات ما از دانشگاه آغاز می‌شود اگر پژوهش داشته باشیم متوجه می‌شویم اینستاگرام رسانه‌ای نیست که در آن بتوان حرف جدی مطرح کرد و کسی در این فضا به دنبال تحلیل خواندن نیست و در این فضا معنا از بین رفته است.

این مدرس دانشگاه و کارشناس ارتباطات گفت: در مصرف نیابتی با وصف عیش دیگری مخاطب هم لذت می‌برد و اینکه جامعه افراد را با اندک استعدادی و یا گاهی حتی بدون توانمندی به عنوان سلبریتی می‌پذیرد یکی از دلایلش تمایل به مصرف نیابتی است تا این خلا را پر کند و این باور که یکی از من و در رسته و گروه و همانند من توانسته سلبریتی شود به بار بنشیند.

وی افزود: دیده شدن سطح رضایت از زندگی را پایین می‌آورد پس به دنبال دیده شدن در فضای مجازی نباید بود.

دسترسی سریع
گفت و گوی فرهنگی