گفت‌وگوی فرهنگی شنبه تا چهارشنبه از ساعت 20:00 به مدت 60 دقیقه

رادیو گفت و گو

گفت و گوي فرهنگي

هویت ژله‌ای در سبک زندگی اینستاگرامی بحران فردای نوجوانان

برزویی گفت: هویت ژله‌ای ارائه شده از سوی اینستاگرام به جوانان ونوجوانان در میان مدت تبعات شخصیتی و بحرانی خواهد داشت.

1399/06/02
|
12:45
|

محمدرضا برزویی (مدرس دانشگاه) در برنامه گفتگوی فرهنگی رادیو گفت و گو به موضوع زندگی اینستاگرامی پرداخت و اظهار داشت: در دوران کرونا در دنیای کنونی و ایران مصرف رسانهای ما اوج گرفته است و بسیاری از کارها نیز در این مسیر تعریف شده و به نظر برخی، وارد دوران جدیدی از زندگی شده‌ایم که فضای مجازی بخش جدانشدنی آن است.

وی افزود: در سبک زندگی‌ای که فضای مجازی برای ما ایجاد کرده است اینستاگرام یکی از پلتفرم‌های آن است که می‌توان ویژگی‌های سبک زندگی در آن و آنچه ارائه می‌دهد را بررسی کرد.

برزویی گفت: در اینستاگرام چهار صنعت مد، تجملات؛ شایعات و سرگرمی وجود دارد و زمانی که مصرف رسانه‌ای بالا می‌رود این صنایعی که شبکه‌های اجتماعی به آن دامن میزند متداول می‌شود و آسیب‌هایی به نهاد خانواده و اجتماع وارد شده که مهترین آن تقویت فردگرایی است.

وی در ادامه بیان داشت: شبکه‌های اجتماعی افراد را به سمت جمع‌های تنها می‌برند که از آسیب‌های جدی مصرف این نوع رسانه‌های اجتماعی است و کرونا هم به این مساله دامن زده است.

محمدرضا برزویی به خطرات میان مدت و درازمدت استفاده از شبکه‌های اجتماعی در جوانان و نوجوانان هم اشاره داشت و افزود: هویت ژله‌ای ارائه شده از سوی اینستاگرام به جوانان ونوجوانان در میان مدت تبعات شخصیتی و بحرانی خواهد داشت و به واسطه مصرف بالا از شبکه‌های اجتماعی بحران هویت ژله‌ای اتفاق می‌افتد و بخش زیادی واسازی هویت است که بخشی از آن غیرواقعی است و چنان با این بخش غیرواقعی از هویت برساخته در فضای مجازی عجین می‌شوند که از واقعیت هویت خود دور شده و آن بخش بازسازی شده را زندگی می‌کنند.

وی بیان کرد: تغییراتی که پلتفرم‌هایی چون اینستاگرام بر نسل بزرگتر و پدر و مادرها دارد ماهوی نیست بلکه آنها آن را ابزار پیام رسان می‌دانند ولی نسل جدید فراتر از این کلاس‌ها، خرید و فروش‌ها، دوستانش و.. همه در این فضا هستند و به شکلی در این فضا زندگی می‌کند.

برزویی گفت: متاسفانه در ارتباط بالا با فضای مجازی نوجوان وارد فضای ارتباطی توهمی شده و ارتباطاتی که دارد تا حد زیادی خیالی است و یادگیری‌هایی که اتفاق می‌افتد از رسانه است و دریافت‌هایش دیگر از واقعیت وابسته به رسانه شده است.

این مدرس دانشگاه گفت: بر اساس نظریه کاشت و تلویزیون که جرج گربنر در مصرف رسانه‌ای مطرح کرد کسانی که مصرف بالای 4 ساعت در روز داشته باشند جهان را آنگونه می‌بینند که تلویزیون نشان می‌دهد اما در رسانه‌های نوین اینگونه نیست. میزان مصرف از شبکه‌های اجتماعی و نگاه به این نوع مصرف است که اثرگذاری متفاوت دارد واین پلتفرم‌ها به واسطه استفاده طولانی در رفتار و ارزش‌های نسل جدید اثرگذار بوده است اما در نسل قدیم در رفتار اثرگذار بوده ولی در باور و ارزش نتوانسته تاثیرگذار باشد.

وی افزود: با گذشت از فضای سنت حال که پشت درهای مدرنیته در انتظاریم عده‌ای آن را دوران انتقادی می‌نامند؛ عصر مدرنیته اقتضائات خود را دارد. در این دوران انسان علاقمند به فاصله گرفتن از واقعیت و سپری کردن اوقات فراغت است و در این عصر افراد به دنبال فرار از واقعیت و تمسک به مستمسک دیگری هستند که غفلت زا است و شبکه‌های اجتماعی دریایی از گزینه‌های مختلف برای درگیری و دوری از واقعیت را ارائه می‌دهند و ما را به ارزش‌های فردی می‌رسانند و ارزش‌های جمعی را کمرنگ می‌کنند.

برزویی راه چاره را در آموزش به مردم دانست و گفت: در شبکه‌های اجتماعی صنعت شایعه سازی متداول است باید یادبگیریم هر چیزی را باور نکنیم و بجای سواد رسانه‌ای در بخش خردتر و کوچکتر شده باید سوادمجازی داشته باشیم، در اینستاگرام به علت جذابیت تصاویر دنبال کننده فعال وجود دارد با نگاه سلبی نمی‌توان این فضا را مدیریت کرد بلکه باید ابتدا نگاهی ایجابی داشت و فرهنگ سازی کرد.

وی افزود: ما مصرف کننده رسانه هستیم مولد بودن ایده ال است اما اگر مصرف کننده هم هستیم باید به سمت مطلوب حرکت کرده و فرهنگ مصرف را بیاموزیم.

برزویی در پایان با تکیه بر بحث شبکه ملی اطلاعات گفت: این موضوع بحث گسترده و قابل تاملی است امامتاسفانه این بحث به خوبی شفاف سازی نشده است این شبکه حکم دیوارهای خانه ما رادارد تا در فضای داخلی خانه آرامش داشته باشیم این بدان معنا نیست که ما نمی‌توانیم از خانه خارج شویم بلکه بدون اجازه‌ی ما دیگران نمی‌توانند به حریم ما ورود کنند پس تاخیر در شبکه ملی اطلاعات خسارت بر جامعه است و با راه اندازی این شبکه تهاجم اطلاعاتی، رسانه‌ای و فرهنگی کنترل می‌شود.

دسترسی سریع
گفت و گوی فرهنگی