گفت‌وگوی فرهنگی شنبه تا چهارشنبه از ساعت 20:00 به مدت 60 دقیقه

رادیو گفت و گو

گفت و گوي فرهنگي

در بررسی‌ها بخش توسعه و هویت سند 2030 مغفول مانده است

قائم‌پناه در رادیو گفت‌وگو به بررسی تعارضات و تناقضات سند2030 از منظر نظری و اسناد بالادستی پرداخت.

1399/06/19
|
13:33
|

حمیدرضا قائم پناه دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان کشور در برنامه "گفتگوی فرهنگی" در پاسخ به این سوال که چرا بسیج این دانشگاه نسبت به این سند حساسیتی نداشت گفت: پیش از اولین تذکر مقام معظم رهبری در خصوص این سند، یکی از اولین ترجمه‌های سند 2030 را بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان انجام داد و تحلیلی نسبت به این سند ارائه شد.

وی در مطالبه از مجلس گفت: در ادوار گذشته مجلس شورای اسلامی متاسفانه در حوزه آموزش و تعلیم و تربیت نگاه سطحی وجود داشته و این نگرش غیر تخصصی باعث شده در مجلس تصمیمات در این حوزه به سرعت گرفته شود و کارشناسان آموزش و پرورش به آن موضع دارند.

قائم پناه در ادامه تصریح کرد: طرح خرید خدمات آموزشی که در بودجه سال 98 آمده بود و به نوعی فروش معلم بود و هیچ یک از نمایندگان مجلس دهم موضع گیری نکردند. ما انتظار داریم مجلس یازدهم نسبت به این طرح‌ها حساس باشند.

دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان افزود: در بررسی سند 2030 دو نوع توجه فرامتنی و درون متنی وجود دارد که بررسی فرامتنی بسیار مهم است و نقدی که بر این سند وارد است ورود آن در لایه توسعه است و آنچه ما غفلت کردیم این بخش یعنی هویت اصلی این سند است.

وی در ادامه گفت: دلایل نادرستی این سند این است که مخالف مبانی ارزشی کشور است و با توجه به اینکه 9 سال پیش سند بنیادین تحول آموزش و پرورش تدوین و تصویب شده اما مجلس و دولت اهتمامی برای اجرا و نظارت بر اجرای آن نداشتند.

قائم پناه گفت: تدوین چنین سندی برای کشورها الزامی نبوده و بزرگترین اشتباه دولت در این موضوع، تدوین سند ملی مبتنی بر سند اصلی 2030 بر اساس مصوبه هیات وزیران بود اما چرا مجلس در برابر مغایرت قانونی امضای این سند که هنور به مجلس برای تصویب نیامده بود سکوت کرد؟

دسترسی سریع
گفت و گوی فرهنگی