گفت‌وگوی فرهنگی شنبه تا چهارشنبه از ساعت 20:00 به مدت 60 دقیقه

رادیو گفت و گو

گفت و گوي فرهنگي

ملانوروزی در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو؛ هنر دینی باید منبع آرامش باشد/ما از هنر دینی فاصله گرفته‌ایم

یک کارشناس امور هنری عنوان کرد: متاسفانه هنر امروز دیگر هنر دینی نیست و شخص خود را در هنر عرضه کرده است در حالی که هنر دینی باید الهام بخش آرامش و حس درونی باشد.

1399/12/13
|
13:46
|

دکترمجید ملانوروزی، کارشناس امور هنری در برنامه «گفتگوی فرهنگی» رادیو گفت‌وگو درباره خصوصیت و مفهوم هنر دینی در جامعه بیان داشت: هنر قدسی، هنر معنوی، هنر سنتی، هنر مسلمانان و هنر اسلامی با هر نامی که دارد زیباشناسی خواست خودش را دارد. هنر مسیحیت و هنر بودایی را معمولا جزو هنر دینی می دانند که گاه بسیاری از اهالی نظر معتقدند هنر سنت گرایانه با هنر قدسی آمیزه دارد به هرحال آن فضایی که هنر دینی دنبال می کند در همه اینها هنری ماورایی است که از ساحت جهان واقعی فراتر رفته و یک امر قدسی را معمولا دنبال می کند پس چون ساختارش کاملا دینی شده است در بخش هایی هم محتوای دینی دارد و به طور کلی ساحتی که ما را از فضای زمینی جدا می کند و به امر مطلع گره می زند در حوزه هنر،هنر دینی می شود.

ملانوروزی در ادامه گفت:متاسفانه در این سالها در هنر دینی موفق نبودیم و در این چهل سال روز به روز از آن فضای قدسی هنر دورتر شدیم.بر اساس تعریفی که مقام معظم رهبری از هنر دارند که انسان سلیم است انسان سلیم با انسان مسلمان خیلی نزدیک است چون فطرت انسان یک فطرت کاملا نیآلوده است و وقتی که با دین نزدیک می شود کاملا زندگی را شکل می دهد اما ما در شهرسازی و فضا سازی به این مساله توجه نکردیم.

**در شهرهای بزرگ معماری اسلامی نداریم

وی در توضیح اصل اساسی در شهر اسلامی و هنر دینی به مساله آرامش بخشی هنر دینی اشاره کرد و افزود: به طور مثال پس از اسلام در شهرهایی چون بصره و مدینه محوریت شهر بر پایه مسجد بود و در پیرامون مسجد بازارها و کاروانسراها و یک فضای شهر اسلامی شکل گرفت.در معماری اسلامی در نمونه کوچک اگر مساجد را در نظر بگیریم طراحی ها از کثرت به وحدت می رسد، این یک فرم است که در بسیاری از حوزه های علمی می بینیم هیچ بویی از معماری اسلامی نبرده اند، در حالی که در معماری گذشته ما، محور انسان بوده که وقتی از بازار و فضای بیرون از مسجد برای نماز برای دیدار با خداوند نزدیک می شوید این هنر شما را از تعلقاتی که دارید دور می کند، خیلی از شهرهای قدیمی ما شهر اسلامی هستند چون همه این فضاهایی که یک فطرت اسلامی و نگاه اسلامی است در آن دیده می شود اما در شهرهای زیادی داریم که از تظاهرات دینی هم داشته باشد اما هنر دینی ندارد.

این کارشناس امور هنری ادامه داد: ممکن است یک کاشی ساده سلجوقی که هیچ گونه تظاهرات دینی نداشته باشد اما مخاطب را به حس کاملا روحی برساند و این یعنی هنر دینی است. در هنراسلامی بر عکس هنر مسیحی هیچ که همیشه با حواریون با فرم های بدنی و انسانی شان نشان می دهند در مساجد ما هیچ وقت این فرم ها وجود نداشته است.

ملانوروزی فرم در هنر دینی را امری بسیار مهم دانست و گفت: وقتی که فرم و محتوا به یکدیگر نزدیک می شوند فرم جزوی از محتوا می شود. در بسیاری از آثار هنری هویت های شخصی نمود ندارد و هنرمند برای خداوند ودین اثر هنری انجام داده است اما درهنر معاصر هنر شخصی و مولفه های شخصی شده است تعریف ما ازهنر معاصر و مدرن این است که من می اندیشم احساس می کنم. شک می کنم پس هستم. امروز متاسفانه که می بینید که بسیاری از هنرمندان دنبال آن تفکر کاملا شخصی خودشان هستند در هنری که آرامش ایجاد می کند نشانه های نمادی قابل مشاهده است که آن رمز نگاری در هنر دین است.

ملا نوروزی در پایان گفت: برای هنر دینی باید بازگشت به قرآن و علما را داشته باشیم، علما با قرآن بیشتر حرف بزنند و همه سعی کنیم شکل قرآن شویم، ما نهایتا از یک کل جدا شدیم وهمه زندگی هماهنگی و هارمونی است و ما در یک هماهنگی در مسیر زندگی قرارداریم اگر به هنر صفوی و سلجوقی توجه کنیم حتی در تمام ظرفهای سفال نیشابور این هماهنگی مشهود است. امروز ما کاملا از آن هماهنگی ها جدا شدیم. خداوند نور است. انسان را دریک فضای جوهری از فضاهای فلسفی جدا شده پس وقتی از هنر دینی حرف می زنیم بحث از چارچوب هایی است که درفضای فرهنگی براساس سنت شکل گرفته است و ما را به آن نور و هماهنگی می رساند.

دسترسی سریع
گفت و گوی فرهنگی