گفت‌وگوی فرهنگی شنبه تا چهارشنبه از ساعت 20:00 به مدت 60 دقیقه

رادیو گفت و گو

گفت و گوي فرهنگي

رئیس پژوهشكده مطالعات برنامه درسی و نوآوری آموزشی وزارت آموزش و پرورش: آموزش و پرورش در خفا با آموزش گفتگو محور مقابله می‌کند

حسنی گفت: از مدارس گفتگو محور در داخل حمایت درستی صورت نمی‌گیرد چرا که فلسفه ضمنی نظام آموزشی، به صورت پنهان با نظام پداگوژیک مقابله می‌کند.

1400/11/06
|
14:15
|

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفت و گو، دکتر محمد حسنی رئیس پژوهشکده مطالعات برنامه درسی و نوآوری آموزشی وزارت آموزش و پرورش با برنامه «گفتگوی فرهنگی» در مورد مدارس گفت و گو محور، بستر ترویج علم مصاحبه کرد.

حسنی گفت: در خصوص اشاعه فرهنگ گفتگو در آموزش پرورش اقدام خوبی در دهه 90 صورت گرفت و درسی با عنوان تفکر و پژوهش تولید شد و تمام مراحل اجرایی آن انجام و در حال حاضر جزو دروس پایه‌های ششم، هفتم، هشتم و درس اختیاری پایه دهم می‌باشد.

وی در مورد درس تفکر و پژوهش بیان کرد: پایه این درس گفتگو است و معلم به عنوان عضوی از حلقه گفتگو، با دانش آموزان گفتگو می‌کند و به دنبال آموزش چیزی نیست که از سال 91 اجرایی شده است اما عجیب آن جاست که معلمان و والدین توجیه نشده‌اند که این درس مبنای پداگوژیک دارد.

رئیس پژوهشکده مطالعات برنامه درسی و نوآوری آموزشی وزارت آموزش و پرورش همچنین یادآور شد: این درس موانع جدی دارد. طبق ارزیابی‌ها، برای این نوع کلاس‌ها با مشکلات فرهنگی عدیده‌ای مواجهیم.

حسنی در رادیو گفت و گو با بیان اینکه حاکمیت باید تعلیم و تربیت را جدی بگیرد اظهار کرد: درست است که معلمان برای گفتگو، نباید دغدغه معیشت داشته باشند اما بسیاری از خانم‌های معلمی که متاهل هستند و دو منبع حقوقی و دغدغه معیشت کمتری دارند، اما باز هم در چرخش پداگوژیک موفق نبوده‌اند.

وی از آموزش‌ها و کارگاه‌های فراوان این حوزه یاد کرد و گفت: براساس تحلیل‌ها مانع جدی چرخش از حالت مونولوگی به گفتگویی، گره خوردن بحث و در نتیجه رو آوردن به سمت تدریس است چرا که معلم علاوه بر این درس، چندین درس دیگر را تدریس می‌کند.

این شخصیت با بیان اینکه فلسفه ضمنی نظام آموزشی، تربیت پداگوژیکی را برنمی تابد اضافه کرد: حتی در کشورهای پیشرفته نیز این نوع آموزش، نتوانسته به صورت ناب و خالص پیاده سازی شود. از این مدارس در داخل حمایت درستی صورت نمی‌گیرد چرا که فلسفه ضمنی نظام آموزشی، به صورت پنهان با نظام پداگوژیک مقابله می‌کند.


دسترسی سریع
گفت و گوی فرهنگی