صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

شنبه تا چهارشنبه از ساعت ساعت 17:30 به مدت 60 دقیقه

یک اقتصاددان گفت: یکی از نکات FATF شفافیت در زیرساخت‌های اطلاعات در نظام بانکی و نظام اقتصادی داخل کشورها و بعد در محیط خارجی است.

برنامه "گفت‌وگوی سیاسی" با موضوع (بررسی اقدامات ایران در قبال FATF در چند سال گذشته و علل تشدید فشارهای این نهاد بین المللی در پیوستن کامل ایران به آن) در ادامه با ارتباط تلفنی با ساسان شاه‌ویسی، اقتصاددان و استاد دانشگاه روانه آنتن شبکه رادیوگفت‌وگو شد.

ساسان شاه‌ویسی در مصاحبه با رادیوگفت‌وگو اظهار کرد: به نظر می‌رسد بین جمهوری‌اسلامی و نهادهای بین‌المللی یک نوع روابط دو جانبه به وجود آمده، از فوریه 2008 یکسری هشدارها توسط این گروه به جمهوری‌اسلامی داده شده است. در عین حال جمهوری‌اسلامی با تصویب قانون مبارزه با پولشویی سعی کرده زمینه مذاکره را برای روند عادی‌سازی جایگاه خودش در این معماری و رویکردهای پدیده FATF حداقل به شکل متعادل و مدیریت شده‌ای جلو ببرد. اما یکسری چالش‌ها و در عین حال در کنار آن بخشی از فرصت‌ها و تهدیدها را می‌توانیم ارزیابی کنیم.

وی افزود: یکی از چالش‌هایی که امروز جمهوری‌اسلامی با آن مواجه است، معیار رضایتمندی گروه اقدام ویژه است و در عین حال مشخص نبودن اینکه آینده توافق می‌تواند چه تبعات و مسئولیت‌های محتومی را برای جمهوری‌اسلامی رقم بزند؛ از این لحاظ که شاید مفروضات بدبینانه‌ای را وارد کنیم اما مفروض خوشبینانه‌ای در ابتدا حداقل برای آینده این کارکرد نمی‌توانیم تعریف کنیم و هیچ تضمینی برای اینکه جمهوری‌اسلامی به این گروه الحاق پیدا کند و این الحاق باعث خارج شدنش از فهرست‌های خاصی شود، تا زمانی که آن معیارهای بالادستی حکم نکنند، این اتفاق نخواهد افتاد.

این اقتصاددان ادامه داد: نمی‌خواهم نام روابط میان جمهوری‌اسلامی و نهادها و سازمان‌های بین‌المللی را فرصت بگذارم اما روابطی که گروه مزبور با نظم در سازه و پیکره اقتصاد لیبرال به وجود آورد، باید منصفانه مورد ارزیابی قرار گیرد که شاید یکی از نکات آن شفافیت در زیرساخت‌های اطلاعات در نظام، صنعت بانکی و در نظام اقتصادی داخل کشورها و بعد در محیط خارجی باشد. اگرچه می‌تواند باعث تشدید مبارزه یا مقابله با مفاسد اقتصادی در محیط بانکداری کشورها شود، ضمن اینکه می‌تواند شرایط را آماده کند برای موسساتی که ظرفیت‌های قانونی و فراقانونی با نهادهای خاص دارند، فرصت شناسایی آنها را پیدا کند و از مدار ارتباط‌گیری یا انتفاع‌گیری از سازه‌ها یا قابلیت‌های نظام بانکی که در داخل یا خارج از کشورها وجود دارد، ممیز و جدا کند. ضمن اینکه می‌تواند استاندارهای نظام بانکی را در بازار اقتصادی ارتقا دهد.

ساسان شاه‌ویسی در مصاحبه با رادیوگفت‌وگو اظهار کرد: شاید نگرانی از افشای اطلاعات در گروه اقدام شاید یکی از مهم‌ترین مولفه‌هایی بوده است که پیشنهاد داده شده بر اساس برنامه اقدام باید با توصیه بند 37 و 40 و آنچه که از آن برداشت افشای اطلاعات می‌شود، عملا نظارت بر کارکرد و قابلیت نظام بانکی خودمان را بسیاریم در اختیار مجموعه‌ای که نه صندوق بین المللی پول است نه بانک جهانی است نه اختیار خاصی در سازمان‌های بین‌المللی رسمی در اختیار آن قرار داده اند.

مرتبط با این خبر

  • جنگ امروز آمریکا با ونزوئلا برسر نفت است

  • چرخش 180 درجه ای ونزوئلا؛ از اسرائیل تا غزه

  • بازخوانی مداخله گری مستقیم آمریکا در ونزوئلا جهت براندازی دولت قانونی مادورو و علل ناکامی آن

  • برخی حضور پررنگ جمهوری‌اسلامی را در منطقه برنمی‌تابند

  • منافع ملی ما در گرو حمایت از سوریه است

  • مسئولان باید با شجاعت به حل مشکلات بپردازند/ ترس در انجام مسئولیت‌ها بی‌معناست

  • اختلاف میان مسئولان باعث پمپاژ ناامیدی میان جامعه می‌شود

  • امروز رژیم صهیونیستی، زمین‌گیر جمهوری‌اسلامی شده است

  • سریال پیوستن ایران به کنوانسیون‌های بین‌المللی پایانی ندارد

  • رسانه باید درباره زندگی اشرافی مسئولان مطالبه گر باشد