گفت‌وگوی سیاسی شنبه تا چهارشنبه از ساعت ساعت 17:30 به مدت 60 دقیقه

رادیو گفت و گو

گفت و گوي سياسي

استاد دانشگاه: امام خمینی(ره) با دوگانه‌سازی اسلام آمریکایی و اسلام ناب، یک نبرد گفتمانی را به راه انداختند

یک استاد دانشگاه گفت: امام (ره) برخی مسائل را از آنچه که در گفتمان انقلاب اسلامی بود، متمایز کردند و برخی نکات را که در گفتمان ملی مذهبی‌ها، مارکسیست‌ها و بعضی گروه‌های دیگر مطرح بود، جدا کردند و به نوعی یک نبرد گفتمانی را شکل دادند.

1398/03/14
|
13:18
|

برنامه "گفت‌وگوی سیاسی" با موضوع (بررسی و تحلیل اسلام آمریکایی و آفت های پیش روی انقلاب اسلامی از منظر امام خمینی(ره) با حضور دکتر اشکان صفری، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل سیاسی روانه آنتن شبکه رادیوگفت‌وگو شد.

اشکان صفری در مصاحبه با رادیوگفت‌وگو بیان کرد: سال‌های شروع نهضت انقلاب‌اسلامی طبیعی است که یک رهبر گفتمان سیاسی گسترده‌تر را کند و به اصطلاح چتر فراغ‌تر و وسیع‌تر را بر سر همه گروه‌های مبارز بگیرد و از ظرفیت آنها در روند حرکت انقلاب استفاده کند. لذا تخصیص دادن آن گفتمان، مکتب و ایدئولوژی که راهنمای عمل و مبارزه بود به صورت تاکتیکی صحیح نبود. به همین دلیل امام (ره) پس از آنکه انقلاب پیروز شد، تثبیت اولیه صورت گرفت. پس از آن شروع به بیان برخی از وقایع کردند و گفتمان انقلابی را تخصصی‌تر کردند.

وی افزود: تحلیلی دیگری حاکی از آن است که شاید این موضوع به اصل تجربه امام خمینی(ره) از حکومتداری در نظام جمهوری‌اسلامی برمی‌آید که چنین طریقی را برگزیدند. زیرا تا پیش از آن تجربه‌ای از حکومتداری اسلامی به آن صورت وجود نداشت و سال 67 عملا 11 سال از پیروزی انقلاب گذشته بود و امام (ره) با تجربه انباشته‌ای مواجه بودند که می‌توانست نوع نگاهشان را به برخی مسائل تغییر دهد و برخی عملکردها را از افراد، گروه‌ها و سازمان‌ها دیده که در زمان انقلاب همراهشان بودند و اتفاقاتی در اثنای کشورداری و پیاده شدن مدل جمهوری اسلامی رخ داد، باعث شد که امام خمینی(ره) تصمیم بگیرند نیاز است حرف‌های ناگفته‌ای را که دارند، بیان کنند.

استاد دانشگاه ادامه داد: لذا امام (ره) برخی مطالبی را که در شعارها، گفت‌وگوها و بیاناتشان بود، تخصیص دادند و دوگانه‌سازی از اسلام ناب و اسلام آمریکایی شکل گرفت که برخی تاریخچه این دوگانه را حتی به سیدقطب نیز برمی‌گردانند که این مبحث در دوره سیدقطب هم مطرح بوده، البته نه به عناوینی که امام(ره) از آن نام بردند بلکه با عناوین دیگری. اما آنچه امام(ره) در تشریح اسلام ناب و اسلام آمریکایی بیان کردند به نظرم از تجربه زیسته امام(ره) برمی‌خیزد. به ویژه آنکه می‌بینند که بعضی از گروه‌ها چه رفتاری را نسبت به قدرت و نشستن بر صندلی حکومت نشان می‌دهند، متوجه می‌شوند که آن گفتمان گسترده و بزرگی که مدنظرشان بوده، وقتی در حوزه اجرا و عمل قرار می‌گیرد و مواجه بعضی از گروه‌ها با استکبار، قدرت و زندگی روزانه را مشاهده کردند، متفاوت از آن چیزی بود که امام(ره) از اسلام مدنظرشان بود.

اشکان صفری گفت: بنابراین در آن مقطع امام خمینی(ره) دوگانه‌سازی (اسلام ناب و اسلام آمریکایی) خودشان را انجام می‌دهند که در جملاتی بسیار معروف به آن پرداختند؛ از جمله اسلام پابرهنگان در مقابل اسلام مرفهین بی‌درد است، اسلام ناب در مقابل اسلام آمریکایی و مقدس‌نماهای متحجر. اسلامی که همیشه طرفداران واقعی آن از مال و قدرت بی‌بهره بودند و دشمن حقیقی آن زراندوزان حیله‌گر و قدرت‌مداران و مقدس نمایان بی‌هنر است. برداشت من از سخنان امام(ره) این است که ایشان بعد از انقلاب با تجربه‌ای که کسب کردند و نوع مواجهه با گروه‌های همسو با انقلاب و گروه‌های دخیل در انقلاب و پدیده‌هایی مانند قدرت، استکبار، استعمار و نظام بین‌الملل یکسری نکاتی را برای امام(ره) روشن کرد که دریافتند آنچه که روی داده با آنچه در نظر و سخن بود، چندان یکسانی ندارد.

وی در مصاحبه با رادیوگفت‌وگو افزود: بنابراین تجربه ای که در زمان 11 سال نظام جمهوری اسلامی روی داد، باعث شد که امام(ره) برخی مسائل را از آنچه که در گفتمان انقلاب اسلامی بود، متمایز کنند و برخی نکات را که در گفتمان ملی مذهبی‌ها، مارکسیست‌ها و بعضی گروه‌های دیگر مطرح بود، جدا کردند و به نوعی یک نبرد گفتمانی را شکل دادند و برخی مسائل را در گفتمان انقلاب پررنگ‌تر کردند و دال مرکزی که مردم بودند را مدنظر قرار دادند و در محور این دال ادبیات‌سازی و پردازش کردند و گفتمان گروه‌های دیگر را در یک نبرد گفتمانی طرف مقابل قرار دادند.

دسترسی سریع
گفت و گوی سیاسی