صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

شنبه تا چهارشنبه از ساعت ساعت 17:30 به مدت 60 دقیقه

یک مدرس حوزه گفت: در حکومت ولایی که بر اساس مردم‌سالاری دینی تشکیل شده است، مردم آن قدر خوب تربیت شدند که می‌توانند فرد متصدی اجرای امورکشور، در چارچوب قانون اساسی و زیرنظر ولی‌فقیه را خودشان انتخاب کنند.

برنامه "گفت‌وگوی سیاسی" با موضوع (کارآمدی نظام ولایت فقیه در عصر مدرن از دیدگاه حضرت امام خمینی(ره) در ادامه با حضور حجت‌الاسلام ابراهیم کوهستانی، مدرس حوزه روانه آنتن شبکه رادیوگفت‌وگو شد.

حجت‌الاسلام ابراهیم کوهستانی در مصاحبه با رادیوگفت‌وگو عنوان کرد: در اسلام دموکراسی به معنای آنکه حق ذاتی مردم است، اصلا مورد پذیریش نیست. چنین مطلبی در نوشته‌های شهید مرتضی مطهری و امام خمینی(ره) وجود دارد. نمونه بارز این موضوع قوم لوط است، قومی که 98 درصد آنها به یک عمل شنیع رای دادند و به حضرت لوط گفتند ما می‌خواهیم چنین باشیم و اگر تو نمی‌توانی از این سرزمین برو. با این شیوه پیامبر خودشان را تهدید می‌کردند. در روایات داریم که بدترین عذاب الهی بر این قوم نازل شد. لذا اگر قرار بود، رای و نظر دادن مردم در هر زمینه‌ای صحیح باشد، نباید این مردم دچار عذاب بشوند.

وی افزود: بنابراین باید بگوییم حق دخالت مردم در سرنوشت خودشان چارچوب مشخص دارد و این حق دخالت در اسلام پذیرفته شده است اما با تعریف مشخص و دارای چارچوب. به طوری که پیامبر اسلام در جنگ‌های صدر اسلام با فرماندهان جنگ‌ها جلسه مشورتی تشکیل می‌دادند و درباره نحوه جنگ و مقابله با دشمن با آنها مشورت می‌کردند اما اگر دقت شود، پیامبر هم در این جلسات مشورتی بر آن است که تعقل و خردورزی اصحاب خودش را بالا ببرد و بهترین نظر که تقریبا نزدیک به نظر رسول اسلام بود، پذیرفته می‌شد. اما گاهی برخی از افراد و فرماندهان پیامبر نظر مخالفی می‌دادند و نظرات آنها، مسلمانان را دچار رعب و وحشت می‌کردند، خود پیامبر با این نظریات شدیدا برخورد می‌کرد.

مدرس حوزه ادامه داد: اما آنجا که امام خمینی(ره) فرمودند میزان رای ملت است، نه در اصول دین. زیرا اگر میزان رای ملت در اصول دین باشد، آیا می‌تواند یک اصل دینی با رای مردم تغییر دهند؟ خیر. لذا مردم‌سالاری دینی، یعنی اگر یک حکومت ولایی تشکیل دادیم، آن قدر مردم را خوب تربیت می‌کنیم و خردورزی آنها را بالا می‌بریم و اجازه می‌دهیم آن کسی که می‌خواهد اجرای امور را در چارچوب قانون اساسی و زیرنظر ولی‌فقیه نظارت به عهده بگیرد، از سوی مردم انتخاب شود، از طرفی خداوند متعال به انبیاء خودش اذن حکومت بر مردم را داده است، لذا بعد از انبیاء الهی وقتی پیامبر آمدند و ختم نبوت شد، به عقیده شیعه بعد از پیامبر جانشین براییش تعیین شده است، دوازده امام بعد از پیامبر به حکومت الهی رسیدند به طوری که امام علی(ع) در عید غدیر به وسیله پیامبر به امامت منصوب شدند.

ابراهیم کوهستانی گفت: اگرچه در مرحله جانشینی امامان معصوم پس از پیامبر با اهل‌سنت اختلاف داریم، با این حال بعد از غیبت امام زمان سرنوشت حکومت مردم طبق نظر امام خمینی(ره) و پیش از ایشان به عهده فقیه واجد شرایط است و فقیه شان حکومت بر مردم را در غیبت امام زمان دارد. اما فقیهی که اسلام‌شناس، پرهیزگار، عادل و با تقوا و مدیر و مدبر باشد. لذا بر این اساس ولی‌فقیه در زمان غیبت پیامبر وظیفه رهبری حکومت اسلامی را بر عهده دارد.

وی در مصاحبه با رادیوگفت‌وگو افزود: درباره کمبود نیروی انسانی انقلابی باید اشاره کنم، متاسفانه حواسمان نبود نیروی انسانی لازم را برای اموری که برایش برنامه‌ریزی کردیم، تربیت کنیم تا کارآمدی اصلی نظام و ظرفیت حقیقی ولایت‌فقیه را به نمایش بگذاریم، از چند راه به دست می‌آید؛ نخستین جایی که فرزندان ما رشد و آموزش پیدا می‌کنند، آموزش و پرورش است، متاسفانه آموزش و پرورش ما آن طور که باید در این زمینه اداره شود، پیش نمی‌رود. اگر بخواهیم کارآمدی نظام ولایت‌فقیه را در عصر مدرن بشماریم، وقتی انسان مقایسه می‌کند باید میان دیدگاه‌ها، قانون اساسی، رهبری نظام، تعداد انتخابات و وضعیت اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و درصدی مردمی بودن امور و میزان پیشرفت نسبت به گذشته و شرایط پیش رو تفکر کند و با توجه به این امور اظهار نظر کند که به نظرم کارامدی نظام ولایت‌فقیه با توجه به نظام گذشته نمره قابل قبولی خواهد گرفت.

مرتبط با این خبر

  • سوریه و عراق برای مقابله با داعش از سپاه کمک خواستند

  • رفتار صحیح بسیجی در گرو شناخت صحیح از تحولات جهان است

  • دشمن وحدت ملی، انسجام اجتماعی و حرکت رو به جلو ملت ایران را هدف گرفته است

  • ادبیات تند ترامپ عملیاتی روانی برای مهار ایران است

  • امام خمینی(ره) برای توسعه بسیج به فراتر از مرزها نظر داشتند

  • قشر جوان جامعه یکی از دغدغه‌های مهم رهبری است

  • گفتمان انقلاب اسلامی و مقاومت به دنبال صلح است نه جنگ‌طلبی

  • الگوسازی امربه معروف و نهی از منکر در جامعه ضعیف شده است

  • اعتراض مردم به فاصله گرفتن مسئولان از ساده‌زیستی است

  • وحشت مسئولان از تحریم مقاومت را در جامعه کمرنگ کرده است