گفت‌وگوی سیاسی شنبه تا چهارشنبه از ساعت ساعت 17:30 به مدت 60 دقیقه

رادیو گفت و گو

گفت و گوي سياسي

علیرضا داوودی: پاشنه آشیل رسانه‌ها در حوزه مقاومت، دم زدن از مذاکره است

یک کارشناس رسانه گفت: در حالی که سیدحسن نصرالله بیست دقیقه طوفانی آفندی داشت، ما درگیره یک مذاکره دو ساعته در گروه هفت بودیم که به نوعی آفت بود و هر چه می‌کردیم، این مذاکره آفتش را بیشتر نشان می‌داد.

1398/06/05
|
13:15

برنامه "گفت‌وگوی سیاسی" با موضوع (بررسی و تحلیل عملکرد دیپلماسی رسانه ای محور مقاومت و نقش شبکه های برون مرزی صدا و سیما) با حضور دکتر علیرضا داوودی، کارشناس مسائل رسانه روانه آنتن شبکه رادیو گفت‌وگو شد.

علیرضا داوودی در مصاحبه با رادیوگفت‌وگو بیان کرد: درباره مقاومت دو نکته را نباید فراموش کنیم، نکته نخست این‌که جریان مقاومت برخلاف جریان رسانه‌ای غربی و حتی عربی، یک جریان پیام توام با مبارزه است، یعنی تا حزب‌الله در زمین نجنگد، المنار و المسیره حرفی برای گفتن ندارد تا پهپاد اسرائیلی نیاید، یکی از آنها را نگیرند و دیگری را نزنند، خبری تولید نمی‌شود، در این صورت چه اتفاقی می‌افتد؟ تا نیروی اطلاعاتی حزب‌الله تا عمق تل آویو نرود و از آنجا عکس یادگاری نگیرد و برگردد، خبری تولید نمی‌شود.

وی افزود: لذا وقتی درباره رسانه‌های مقاومت صحبت می‌کنیم، با سی ان ان و بی بی سی خیلی متفاوت است، زیرا چنین شبکه‌هایی عملیات میدانی ندارند، اما رسانه‌ای که در منطقه است، خودش درگیر نوعی رزم است و تنها بحث انتقال پیام نرم نیست. بلکه بخشی از فعالیت‌های رسانه‌های مقاومت مدیریت، معرفی و کنترل میدان جنگ حقیقی است. اگر به لبنان، سوریه، بحرین، عراق و یمن نگاه کنید، همه این کشورها در منطقه غرب آسیا تا کرانه باختری و پس از آن به افغانستان و پاکستان و حتی سمت چچن و کشمیر بروید، خواهید دید که رسانه‌های مقاومت ابتدا خالق میدانی هستند و پس از آن توضیح دهنده رسانه‌ای.

کارشناسی رسانه ادامه داد: لذا در رسانه‌های مقاومت سخن از ایجاد پیام دو طرفه است که هر دو طرف خود جریان مقاومت است، در حالی که در تعریف رسانه آمده، ابزار انتقال پیام همچون یک تولید کننده و یک گیرنده است، اما در رسانه‌های مقاومت گیرنده، فرستنده، تولید‌کننده همه آن خود مقاومت است به این علت که مقاومت خود همچون یک اتمسفر پیام عمل می‌کند. به دلیل این نوع کار در رسانه مقاومت است که اندیشکده بروکینگز درباره ضریب نفوذ و عمق استراتژیک جریان مقاومت احساس خطر می‌کند، البته نه احساس خطر به این معنی که فردا فلان جا را می‌گیرد، به این معنا که حزب‌الله لبنان، حماس، عراق و سوریه یک زمانی در منطقه معادلات مغلوب تولید‌کننده پیام بودند، اما اکنون به واسطه آنها پیام تولید می‌شود.

علیرضا داوودی گفت: به این معنا که اسرائیل در سی سال پیش آفندی عمل می‌کرد، امروز اگر مواضعی را در جنوب بیروت یا شرق بیروت می‌زند، نوعی واکنش از خودش نشان می‌دهد، درست است که او ابتدا عمل می‌کند، اما عمل کننده دفاعی است، به عبارتی رسانه در آنتن مقاومت کاملا دفاعی است، به این منظور که در معرض حمله قرار گرفته و در مقابل، حمله مشروع از خود نشان می‌دهد، زیرا مقاومت حمله کننده به اروپا نیست، بلکه غاصب و نامشروع است، پس حمله از جانب مقاومت توجیح شرعی، میدانی و قانونی دارد.

وی افزود: بنابراین رسانه مقاومت تنها در سطح مانیتور نیست، بلکه گاهی اوقات عماد مغنیه، فاطمه مغنیه، شهید حججی، بشار اسد، بچه‌های حزب‌الله، انصارالله و حماس، خودشان رسانه هستند، لذا اینجا رسانه فقط مدیا تلقی نمی‌شود، در اینجا افراد فعال در تولید خبر یا پرسنال مدیا هم مدنظر ما هستند. بنابراین تعارف در حوزه مقاومت بسیار متفاوت شده است و من از این منظر عرض می‌کنم حوزه مقاومت، حوزه مسلط موثر بلامنازع شده است، چون توانسته نه تنها معادلات را تغییر بدهد، بلکه مفاهیم را نیز عوض کند.

کارشناس رسانه در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو عنوان کرد: بنابراین در بستر مفاهیم به دو نکته می‌رسیم که ابتدا هر جا قدرت مقاومت بیشتر می‌شود، بازدارندگی طرف مقابل در میدان ضعیف‌تر می‌شود و حالا از عقبه میدان، لجستیک شروع به زدن می‌کنند و دیگر این‌که در حوزه مقاومت، حوزه مبارزه است و ما در این حوزه نمی‌توانیم مذاکره کنیم، اما هر وقت مبارزه را آلوده به مذاکره کردیم، در اینجا نقطه آغازین و آچمز شدن رسانه‌های مقاومت را می‌بینیم. در حالی که سیدحسن نصرالله بیست دقیقه طوفانی آفندی داشت، ما درگیره یک مذاکره دو ساعته در گروه هفت هستیم. به نوعی آفت بود و هر چه می‌کردیم می‌دیدم که این مذاکره بیشتر آفتش را نشان می‌داد. لذا پاشنه آشیل رسانه‌ها در حوزه مقاومت، دم زدن از مذاکره است.

دسترسی سریع
گفت و گوی سیاسی