صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

شنبه تا چهارشنبه از ساعت ساعت 17:30 به مدت 60 دقیقه

عبدالله چینی‌چیان گفت: متاسفانه بیشتر مواقع به قیام عاشورا فیزیکی نگاه کردیم و گفتیم 72 نفر در مقابل سی هزار نفر ایستادند، در حالی که یاران امام حسین(ع) برای جنگ نرفتند و تسلیحات نیز نداشتند، اما دشمن از تجهیزات خوبی برخوردار بود.

برنامه "گفت‌وگوی سیاسی" با موضوع (تحلیل فرهنگ حسینی در اندیشه مقاومت) با حضور عبدالله چینی‌چیان، پژوهشگر و کارشناس مسائل سیاسی، مذهبی و پاسخگویی به سوالات و شبهات روانه آنتن شبکه رادیویی گفت‌وگو شد.

عبدالله چینی‌چیان در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو عنوان کرد: امام حسین(ع) می‌فرماید شما می‌بینید که حقوق پیمان‌های خداوند شکسته می‌شود و فریاد نمی‌زنید! در حالی که برای بعضی حقوق از دست رفته اجداد و پدرانتان فریاد برمی‌آورید! یعنی اهل فریاد هستید اما نه برای امور الهی! حقوق رسول خدا پایمال شد و به یغما رفت و کوران و کران در کشور رها شدند و مورد توجه قرار نمی‌گیرند، اما صدایتان درنمی‌آید. در این میان ضعفا در حال له شدن هستند، اما فریادی از شما در نمی‌آید.

وی افزود: قیام به تنهایی کافی نیست، هر چند قرآن دستور به قیام داده، اما به استقامت نیز توصیه کرده است، قرآن می‌فرماید مردم را از عواقب کفر، شرک و فساد بترسان که این امور هم در دنیا و هم در آخرت عواقب دارد، اما همان‌طور که اشاره شد، قیام به تنهایی کافی نیست، زیرا وقتی قیام می‌کنید حتما با مشکلات و مصائبی و دشمنی‌ها طرف هستید، لذا قرآن می‌فرماید استقامت کنید تا زمینه عدالت اجتماعی فراهم شود.

کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: برای هر چه قیام کنید چه در زمینه اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و علمی باید ختم به عدالت اجتماعی شود، اما قیام بدون محور و هدف به جایی نمی‌رسد، ما مجبور نیستیم هر حرکتی در دنیا را به نهضت اباعبدالله ربط دهیم، اگرچه می‌تواند به آنجا بیانجامد مانند حرکت اعتراضی جلیقه زردها در فرانسه و تظاهرات‌ها در آمریکای لاتین. به طوری هر قیامی در برابر ظلم می‌تواند ربطی با قیام امام حسین(ع) پیدا کند، اما بحث در اینجاست که خدا صاحب اختیار و مدیر همه حرکت‌هاست.

عبدالله چینی‌فروشان گفت: لذا اگر حرکت اعتراضی بر محور اهداف الهی باشد، باید مردم را به آن دعوت کرد تا در برابر ظلم استقامت کنند تا از ظلم تبعیت نکنند، نه این‌که آن‌قدر بایستند که کشته شوند، این معنی استقامت نیست، همان‌طور که رهبری درباره تشریح صبر امام حسین(ع) می‌گویند: صبر امام حسین(ع) تنها در این نبود که بر تشنگی و کشته شدن یاران صبر کند، چون اینها صبر آسان است، صبر سخت‌تر در آن است که افراد صاحب نفوذ، آگاه و محترم مدام بگویند آقا! این‌کار را نکنید، این کار غلط و خطرناک است و دایم ایجاد تردید کنند.

وی افزود: افراد برجسته و شحصیت‌های مهم چون عبدالله بن عباس، عبدالله بن زبیر، عبدالله بن جعفر که جزء آقازاده‌های مهم اسلام بودند و اصرار بر قیام نکردن امام حسین(ع) نداشتند. در حالی که هر کس در خودش ثبات نداشته باشد، با خودش تصور می‌کند دیگر تکلیفی ندارد. از یک طرف آن بزرگان نهی از قیام می‌کنند و از آن سو دنیا هم بر مدار مسائل دنیوی و مادی می‌چرخد، پس سخنی برای رفع تکلیف بگوییم و بگذریم! اما نکته در اینجاست که در واقع در برابر وسوسه‌ها و تردید‌افکنی‌ها و راه شرعی درست کردن بایستد و دلش نلرزد و قدم در این راه بگذارد، او همان کسی است که می‌تواند تحولی عظیم را به وجود بیاورد.

پژوهشگر مسائل دینی در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو اظهار کرد: متاسفانه ما بیشتر مواقع به قیام عاشورا فیزیکی نگاه کردیم و گفتیم 72 نفر در مقابل سی هزار نفر ایستادند، در حالی که یاران امام حسین(ع) برای جنگ نرفتند و تسلیحات نیز نداشتند و دشمن تجهیزات خوبی داشت، لذا به مسائل فیزیکی قیام نگاه کردیم در حالی که نیروی هر موضوعی را با تناسب به هدفش می‌سنجید، اما نیروی در اختیار امام حسین(ع) ضعیف نبود که اگر ضعیف بود، اصلا حرکت نمی‌کردند، در سپاه امام افرادی چون ابوالفضل عباس، قاسم بن حسن، علی اکبر، حضرت زینب و یاران دیگر بزرگترین لشکر برای تحقق هدف بودند، هدف احیای اسلام ناب محمدی بود که بسیار نیرومند به صحنه وارد شدند.

مرتبط با این خبر

  • استغفار؛ از آداب ماه محرم است

  • ائمه حجت خدا بر روی زمین و مایه نزول رحمت پروردگار بر عالم هستند

  • عاشورا؛ نتیجه دنیا دوستی مردم بود

  • عرضه پوشاک عاشورایی در کلیه فروشگاه های کشور

  • قرآن خواندن امام حسین(ع) بر بالای نِی، نشانه قدرت الهی است

  • جشنواره هنرهای تجسمی فرصتی برای دیده شدن آثار شهرستانی

  • شیوه ها و بدعت های عزاداری های محرم

  • بررسی جایگاه عزاداری محرم در ادبیات آئینی ایران

  • تقویت ظلم ستیزی از اهداف اصلی برگزاری عزاداری امام حسین (ع)

  • اگر امام دستور می دادند از ارتش جدا می شدیم