گفت‌وگوی سیاسی شنبه تا چهارشنبه از ساعت ساعت 17:30 به مدت 60 دقیقه

رادیو گفت و گو

گفت و گوي سياسي

پژوهشگر مسائل بین‌الملل پاسخ داد؛ آیا اروپا دنبال زهرچشم گرفتن از گام چهارم برجامی ایران است؟

رضا مستمع گفت: مساله تاسف‌بار این است که ما نمی‌توانیم از کشورهای اروپایی به دلیل نقض تعهداتشان در توافق برجام به شورای امنیت شکایت کنیم! لذا از طرف ما مکانیزم شکایت وجود ندارد و این مکانیزم کاملا یک طرفه است.

1398/08/27
|
13:00

برنامه "گفت‌وگوی سیاسی" با موضوع (بررسی و تحلیل تهدید سه کشور اروپایی در خصوص کلید زدن ساز و کار مکانیسم ماشه برجام و عدم اجرای توافقات برجامی از سوی کشورهای اروپایی) در ارتباط تلفنی با دکتر رضا مستمع، مدرس دانشگاه و پژوهشگر مسائل بین‌الملل روانه آنتن شبکه رادیو گفت‌وگو شد.

رضا مستمع در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو عنوان کرد: به طور طبیعی وقتی جمهوری اسلامی گام نخست کاهش تعهدات برجامی را آغاز کرد و ذخایر اورانیوم را بالا برد، رویکرد خودش را در چارچوب برجام می‌دانست، اما طرف‌های دیگر برجام، یعنی اروپایی‌ها آن‌را نقض برجام تفسیر کردند و اگر طبق بند 37،36 اروپایی‌ها پرونده ما را به شورای امنیت ارجاع دهند، ممکن است که تفسیر آنها طبق خوانش تهران نباشد، یعنی وقتی می‌گوییم کاهش تعهدات ما طبق متن برجام صورت گرفته است، اما آنها تفسیر دیگری داشته باشند.

وی افزود: با توجه به روندی که جمهوری اسلامی در کاهش تعهدات برجامی در پیش گرفته است، شاید مکانیزم ماشه از سوی اروپایی‌ها رخ دهد. وقتی پنج کشور به علاوه آمریکا اراده کنند که مکانیزم ماشه را برگزینند، بدون این‌که هیچ مستندی را ارائه کرده باشند، می‌توانند کمیسیون مشترک سه نفره ارجاع دهند و وقتی ایران نتواند آنها را قانع کند، مراحل ششگانه را پشت سر خواهد گذاشت تا به شورای امنیت برسد.

پژوهشگر مسائل بین‌الملل ادامه داد: هر کدام از کشورهای 5+ 1 می‌توانند بر اساس دیدگاه و دلایل خودش شکایت از فعالیت هسته‌ای ایران به دلیل نقض برجام را تا شورای امنیت پیش ببرند، حتی ممکن است که در این رابطه شواهد مستدلی نداشته باشند، تنها هنگام طرح شدن شکایت در شورای امنیت برخی از کشورها می‌توانند این شکایت را وتو کنند، مساله تاسف‌بار این است که ما نمی‌توانیم از کشورهای اروپایی به دلیل نقض تعهداتشان به شورای امنیت شکایت کنیم! لذا از طرف ما مکانیزم شکایت وجود ندارد و این مکانیزم کاملا یک طرفه است.

رضا مستمع گفت: نکته قابل توجه اینجاست که برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا درباره مسائل ایران اعلام کرد ما درباره برجام از مکانیزم ماشه استفاده نمی‌کنیم. اگرچه باید به آنها گفت شما در برجام نیستید که بخواهید علیه ما از مکانیزم ماشه استفاده کنید. حال فرض کنید که اروپایی‌ها از مکانیزم ماشه استفاده کند، چه اتفاقی می‌افتد؟ مساله مهم این‌که دو قطع‌نامه علیه ایران 1929 و 1944 به جریان می‌افتد. خوب اتفاق بیفتد، این دو که شدیدتر از تحریم‌های کنونی آمریکا نیست.

وی افزود: ما در قطع‌نامه 1929 مهم که علیه ماست، تسلیحات نظامی و 1948 تسلیحات هسته‌ای ما را تحریم کرده بود، حالا که تحریم‌های شدیدتری را پشت سر می‌گذاریم. اروپا به عنوان اتحادیه‌ای که استقلال داشته باشد و بتواند منافع کشوری را تامین کند، پای مذاکره و توافق و تعهداتش بایستد یا این‌که به بهانه نقض برجام بخواهد مکانیزم چکاندن ماشه را انتخاب کند. از طرفی برداشتن گام چهارم کاهش تعهدات برجامی جمهوری اسلامی واکنش سیاسی اروپا را در پی داشته و در کنار آن آمریکا تحریم‌های اقتصادی را شدیدتر کرده است.

پژوهشگر مسائل بین‌الملل ادامه داد: از آنجا که چین و روسیه چهار گام کاهش تعهدات برجامی جمهوری اسلامی را تائید کردند و آنرا نقش برجام ندانستند، می‌توانند در رویکرد سیاسی به نفع ایران حرکت کنند، اما به لحاظ حقوقی کمتر امکان ایفای نقش چین و روسیه نسبت به ایران وجود دارد. از طرفی در اروپا نیز این اراده وجود دارد قبل از این‌که شکایت به شورای امنیت برسد، بخواهند با طی کردن مراحل شکایت زهرچشمی از ایران بگیرند و با فرصت 30 یا 75 روزه در هر کدام مراحل شکایت وجود دارد، بتوانند ایران را قانع کنند تا دست از ادامه گام‌های کاهش تعهدات برجامی بردارد. اگرچه ما در داخل ایران معتقدیم که دولت گام‌های کمتر اما بلندتری بردارد و تنها مثلا به گازدهی فردو اکتفا نکند تا اروپایی‌ها را به واکنش بهتری وادارد.

دسترسی سریع
گفت و گوی سیاسی