گفت‌وگوی سیاسی شنبه تا چهارشنبه از ساعت ساعت 17:30 به مدت 60 دقیقه

رادیو گفت و گو

گفت و گوي سياسي

كارشناس حقوق بین‌الملل پاسخ داد؛ مکانیزم ماشه چه پیامدهای تحریمی را درپی دارد؟

یک کارشناس حقوق بین الملل از نبودِ پتانسیل و رویکرد عملی کشورهای عضو برجام برای عملیاتی شدن مکانیزم ماشه سخن گفت و در ادامه پیامدهای این مکانیزم را در صورت اجرایی شدن، تشریح کرد.

1399/06/27
|
09:30
|

محمدرضا حسینی در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو، ضمن ارائه توضیحی اجمالی از مکانیزم ماشه اظهار کرد: بر اساس بندهای 36 و 37 برجام مکانیزمی مشخص شده تا حل و فصل اختلافات میان 5+1 را منتج گردد.

وی با حضور در برنامه «گفتگوی سیاسی» افزود: برجام یکی از پیوست های قطعنامه 2231 است و به نوعی ذیل قطعنامه فصل هفتم شورای امنیت قرار می گیرد.

حسینی ادامه داد: هر یک از اعضای برجام که نسبت به نقض تعهدات طرف قابل (یعنی ایران) اختلاف نظری داشته باشند، باید در کمیسیون مشترک طرح موضوع کنند که اگر مسئله حل و فصل نشود، کار باید در سطح وزرا دنبال شود و چنانچه اختلاف پابرجا بماند، مراجعه به شورای امنیت پیش بینی شده است.

وی همچنین بندهای 10، 11 و 12 برجام را تاییدیه ی دو بند 36 و 37 عنوان کرد و گفت: امریکا با وجود خروج از برجام، کماکان خود را عضو قطعنامه 2231 می داند، اما با مراجعه به بند 11 برجام، نامی از دولتِ مشارکت کننده در میان نیست و قطعنامه به دولتِ عضو برجام تصریح دارد و در این میان ایران و امریکا اختلافات تفسیری دارند.

به گفته حسینی امریکایی ها با ورود از این منفذ، خود را عضو مشارکت کننده قطعنامه دانسته و در صدد فعال کردن مجدد مکانیزم ماشه هستند.

این کارشناس حقوق بین الملل از صحه گذاشتن برخی مسئولان امریکایی بر ناتوانی دولت این کشور در اجرای مکانیزم ماشه سخن گفت و افزود: با توجه به شکست اخیر امریکایی ها در قضیه تحریم تسلیحاتی، بعید بنظر می رسد راهکار مکانیزم ماشه امریکایی ها به نتیجه برسد.

حسینی برجام و قطعنامه 2231 را از منظر حقوق بین الملل پیوسته دانست که خروجِ امریکا از یکی، به معنای خروج از سند اصلی است و لذا ایالات متحده نمی تواند با استناد به بند 10 و 11 قطعنامه به مکانیزم ماشه دسترسی یابد و اروپایی‌ها نیز این تفسیر را می‌پسندند و تا اینجای کار با ایران همراهی کرده‌اند.

وی همچنین روح بند 11 قطعنامه 2231 را ناظر بر ادعای یکی از طرف2ها مبنی بر نقض جدیِ مفاد برجام دانست که صدور یک قطعنامه جدید را اجرایی می‌سازد و ایالات متحده با استناد به بند 11، این کار را کرده است و در ادامه، خواستارِ دریافتِ قطعنامه‌ای از شورای امنیت است تا لغوِ تداومِ «لغوِ تحریم های هسته‌ای» را میسر سازد.

حسینی ضمن تشریح این پیچیدگی قانونی، تاکید کرد که امریکا در این راستا، نمی‎خواهد تحریم2ها را دوباره بازگرداند؛ بلکه خواستار صدورِ قطعنامه‌ای است تا لغوِ «تداوم تحریم ها» را میسر نکند و در حقیقت از شورای امنیت می خواهد قطعنامه‌های تحریمی قبلیِ ایران بازگردد.

این تحلیلگر حقوق بین الملل با بیان این توضیح افزود: امریکا بر این اساس ماشه‌ای را می چکاند تا 6 قطعنامه قبلی باز گردد و اجرایی شود؛ اما اگر شورای امنیت ظرفِ 10 روز نسبت به این مسئله سکوت اختیار کند و اعضا تشکیل جلسه ندهند، به معنای منتفی بودنِ درخواست امریکاست.

حسینی همچنین وتوی یکی از طرفین را در قضیه مکانیزم ماشه محتمل دانست و تصریح کرد: امریکا هم در ادامه با ابزار «دابل وتو»، وتوی عضوِ شورای امنیت را مجددا وتو خواهد کرد که این قضیه، تا امروز فقط دو بار در تاریخ شورای امنیت شکل گرفته است.

دسترسی سریع
گفت و گوی سیاسی