صبح و گفت و گو شنبه تا چهارشنبه از ساعت 7:00 به مدت 90 دقیقه

رادیو گفت و گو

صبح و گفت‌وگو

معاون وزیر آموزش و پرورش: توانمندسازی معلمان برای تشخیص دانش آموزان پرخطر +صوت

معاون پژوهشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه طرح غربالگری در این وزارتخانه به منظور تشخیص سلامت روان دانش آموزان انجام می گیرد، از برگزاری کلاس های آموزشی برای معلمان خبر داد.

1397/09/11
|
13:30

علیرضا کاظمی با اشاره به کارکردهای طرح "نماد شناسایی دانش آموزان پر خطر" به "صبح و گفت وگو" گفت: «این طرح به منظور مراقبت و کاهش آسیب های اجتماعی پیاده سازی شده است.»

وی در عین حال به توانمند سازی روانی و اجتماعی دانش آموزان در آموزش و پرورش اشاره کرد و افزود: «طرح نماد بر عهده اداره تربیت بدنی است و علاوه بر این، اولیا و مربیان و زنان از دیگر حوزه های جدی مورد نظر آموزش و پرورش برای کاهش آسیب های اجتماعی است.»

کاظمی در این باره ادامه داد: «تفاوت طرح نماد با اورژانس اجتماعی اینست که جامعه مخاطب طرح نماد 14 میلیون دانش آموزی هستند که امروز در اختیار آموزش و پرورش هستند که توسط مدیران و مشاوران و معلمان درصد می شود.»

وی افزود: «آموزش و پرورش محور کار است و برای درمان به همه دستگاه ها نیاز داریم؛ لذا 14 دستگاه در کنار آموزش و پرورش قرار گرفته اند.»

کاظمی ادامه داد: «در نظام ارجاع ابتدا علایمی توسط معلم تشخیص داده می شود و بعد به مدیر و مشاور ارجاع می یابد که اگر حل و فصل شود، این ارجاع ادامه دارد تا دانش آموز در نهایت نیازمند حمایت باشد، دستگاه های دیگر اقداماتی را روی دانش آموز اجرایی می کنند.»

کاظمی به رادیو گفت وگو گفت: «در کنار اقدامات اورژانسی آموزش و پرورش، مهم است که وزارتخانه اقدام به غربالگری دانش آموزان کند تا ابتدا آسیب ها را تشخیص دهد؛ لذا کارگاه های توانمندسازی برای معلمین و اولیا برگزار می شود.»

معاون پرورشی آموزش و پرورش همچنین ثبت تمام موفقیت ها و مشکلات فردی و خانوادگی و اجتماعی دانش آموز در پرونده الکترونیک را از دیگر دستاوردهای وزارتخانه آموزش و پرورش برشمرد و افزود: «این پرونده محرمانه بوده و در اختیار معلم قرار می گیرد.»

کاظمی خاطرنشان کرد: «ضریب آسیب مدارس برای دانش آموز سنجیده می شود یا وضعیت افسردگی به تفکیک استان ها یا رفتارهای پر خطر و نظارت خانواده به تفکیک استخراج می شود و از اینرو برای مدارس کارگاه های متناسب برنامه ریزی می شود.»

وی افزود: «وزیر نیز توصیه دارد آزمون غربالگری در ابتدا و انتهای سال تحصیلی انجام گیرد تا تغییرات مشهود را به عینه دریافت کنیم؛ اما این روند نیازمند بودجه بالایی است.»

دسترسی سریع
صبح و گفت‌وگو