صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

شنبه تا چهارشنبه از ساعت 7:00 به مدت 90 دقیقه

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به طرح خشونت زدایی در مدارس گفت: در این برنامه، تمرکز روی خشونت های غیرفیزیکی از جمله خشونت های کلامی، رفتاری و تعاملی است که اثرات بسیار ناخوشایندی بر روی سلامت روح و روان دانش آموزان دارند.

برنامه «صبح و گفت و گو» رادیو گفت و گو با موضوع آغاز خشونت زدایی از مدارس ابتدایی از سال جدید تحصیلی و با حضور رضوان حکیم زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش به روی آنتن رفت.

رضوان حکیم زاده با اشاره به طرح خشونت زدایی در مدارس در سال تحصیلی جدید، توضیح داد: طرح خشونت زدایی همه جانبه از مدارس ابتدایی بر توانمند سازی معلمان، مربیان، مدیران، خانواده ها و دانش آموزان متمرکز است و هدف این طرح، آگاه سازی و آشنا کردن آنها هم با دانش هم با نگرش هم با مهارت هایی است که لازم است در ارتباط با اعمال خشونت در محیط مدارس بکار رود.

وی با یادآوری این مطلب که در گذشته تمرکز بر خشونت های فیزیکی تحت عنوان تنبیه بدنی، بوده است، اظهار داشت: در این برنامه، تمرکز ما بر روی انواعی از خشونت است که کمتر شناخته شده اند، خشونت های غیرفیزیکی از جمله خشونت های کلامی، رفتاری و تعاملی که اثرات بسیار ناخوشایندی بر روی سلامت روح و روان دانش آموزان دارند اما چون خیلی شناخته شده نیستند، متاسفانه بکار گرفته می شوند. مواردی نظیر برچسب زدن، تحقیر کردن، سرزنش کردن و طبقه بندی کردن دانش آموزان می تواند نوعی خشونت باشد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: همین طور در شبکه ارتباطی که در مدرسه وجود دارد، اگر ما آگاهی نداشته باشیم، ممکن است نادانسته از کلمات و جملاتی استفاده کنیم و رفتارهایی داشته باشیم که اینها نوعی اعمال خشونت باشد که چون مثل تنبیه بدنی نیستند، روی آن ها حساسیت وجود نداشته باشد.

وی تاکید کرد: در این طرح می خواهیم هم همه افراد درگیر در شبکه ارتباطی مدرسه و هم همه انواع خشونت را مورد توجه قرار دهیم و به سمتی برویم که محیط مدارس ابتدایی که دوره آغازین تربیت است، به شکلی امن باشد و دانش آموزان احساس کنند چون انسان هستند همه جانبه مورد احترام قرار می گیرند.

حکیم زاده در گفتگو با رادیو گفت و گو با بیان اینکه شروع این برنامه از توانمندسازی بوده است، گفت: ایجاد آگاه سازی شرط اول است و در ابتدا باید اولیای مدرسه این نشانه ها را بشناسند و بعد ما مطالعه کنیم و نمی توانیم انتظار داشته باشیم یا بخش نامه صادر کنیم و بگوییم از امروز به بعد در مدارس نباید هیچ نوع خشونتی اعمال شود بدون اینکه ما به معلم آموزش داده باشیم که گفتن کلمه ای به دانش آموز که حاکی از برچسب زدن ناتوانی به او است، نوعی اعمال خشونت تلقی می شود.

وی متذکر شد: اگر قرار است بستر سازی شود و در محیط بیرونی اتفاقاتی بیافتد، معتقدیم شروع هر تحولی از مدرسه و به خصوص از سنین اولیه کودکی است.

مرتبط با این خبر

  • عقب ماندگی 50 ساله سیستم آموزش و پرورش نسبت به کشور های اروپایی

  • نارضایتی مقام معظم رهبری از ساخت و سازهای آموزشی!

  • باید به دنبال تولید ابزاری هایی در جهت تولید محتوای کمک آموزشی باشیم

  • نقشه راه مدارس هوشمند مبتنی بر ابزار و نیروی انسانی نیست

  • در عرصه نظام آموزش عالی و آموزش و پرورش کشور عدالت در رشته های دانشگاهی وجود ندارد

  • آگاهی قبلی مجلس نسبت به سند 2030 !

  • هدف جدایی انجمن های اولیا و مربیان از آموزش و پرورش، افزایش مطالبه گری اولیا از تعلیم و تربیت است

  • وزارت آموزش و پرورش خط مقدم مقابله با نفوذ فرهنگی

  • مدارس استثنایی در تمامی شهرهای کشور وجود دارند

  • اساس بسیاری از برنامه های اقتصادی خانواده ها، زیربنای فرهنگی دارد