صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

شنبه تا چهارشنبه از ساعت 7:00 به مدت 90 دقیقه

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: مجلس از طریق مرکز پژوهش ها به دنبال تغییر شرایط کنکور به نفع رشته های مهارتی است.

برنامه "صبح و گفتگو" با موضوع کنترل ورود به رشته تجربی در ارتباط تلفنی با دکتر مصطفی آذرکیش مدیرکل آموزش های کار و دانش وزارت آموزش و پرورش و دکتر میرحمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی از آنتن رادیو گفت و گو پخش شد.

آذرکیش در ابتدا با اشاره به چرایی کنترل ورود به رشته تجربی اظهار کرد: دانش آموزان طبق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و نظام برنامه درسی ملی، پس از پایان دوره آموزشی عمومی پایه نهم وارد یکی از سه شاخه تحصیلی نظری، فنی و حرفه ای و یا کار و دانش می شوند.

وی افزود: ورود دانش آموزان به این رشته ها و تنوع آن ها براساس برنامه درسی ملی، متناسب با نیاز جامعه و اقتضای زمان و امکان اجراست.

مدیرکل آموزش های کار و دانش وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه آموزش و پرورش در حال مدیریت حوزه هدایت تحصیلی است گفت: در حال حاضر 28.42 صدم درصد دانش آموزان وارد رشته تجربی، 26.31 صدم درصد وارد رشته علوم انسانی، 10.13 صدم درصد نیز در ریاضی فیزیک و کمتر از یک درصد وارد رشته معارف و 34.62 صدم درصد دانش آموزان نیز وارد رشته فنی و حرفه ای و کار و دانش شده اند.

این مقام مسئول متذکر شد: تا زمانی که فرهنگ کار و کارآفرینی و بستر رونق تولید در کشور ایجاد نشود فرزندان ما فقط به تحصیل در رشته های پزشکی و نظری فکر می کنند.

آذرکیش با اشاره به اینکه راه برون از این معضل در فصل سوم سند تحول بیان شده مطرح کرد: طبق این سند بالادستی، آموزش و پرورش مهم ترین نهاد تعلیم و تربیت رسمی عمومی و متولی فرآیند تعلیم و تربیت شناخته شده اما در عین حال بر مشارکت خانواده ها، سازمان های دولتی و غیردولتی و مشارکت اثربخش و موثر همه نهادها برای اصلاح این وضعیت تاکید دارد.

وی افزود: بر اساس فصل هشتم سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، مشارکت جدی همه دستگاه ها و نهادها و به ویژه رسانه ملی ضروری است.

آذرکیش ورود دانش آموزان به رشته های فنی و مهارتی و هنرستان و بازار کار را مستلزم تقویت زیرساخت های حقوقی، اقتصادی و فنی کشور دانست و گفت: ما نیازمند تسهیلات و مشوق هایی در راستای مشارکت اثربخش همه دستگاه های دولتی و غیردولتی و خانواده ها هستیم.

در ادامه "صبح و گفتگو"، میرزاده بیان داشت: همه ما از زمانی که فرزندمان متولد می شود شغل خاصی را برای او آرزو می کنیم و به دنبال دروس مرتبط با مهارت فرزندان نیستیم.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: شرایط به گونه ای شده که همه علاقمند ورود به رشته پزشکی و تجربی شده اند که البته بخشی از آن، به دلیل شأن اجتماعی پزشکی و بخشی هم به خاطر مزایا و حقوق است. همه این مسائل دست به دست هم داده و ما را به جایی رسانده که با خیل عظیم پشت کنکوری های غیرعلاقمند به رشته تجربی مواجهیم.

این نماینده مجلس متذکر شد: حل این مشکل از عهده وزارت آموزش و وزارت علوم به تنهایی ممکن نیست و همه ارگان ها و خانواده ها باید در این جهت اقدام و همکاری کنند.

میرازده با اشاره به سهم آموزش و پرورش از اصلاح روند ناقص هدایت تحصیلی گفت: آموزش و پرورش باید مشاوره تحصیلی را از دوره ابتدایی جدی بگیرد اما متاسفانه ما مشاوره به دانش آموزان از دوره ابتدایی را رها کردیم و دقیقا بعد از اینکه خانواده ها تصمیم گیری کردند تازه وارد مشاوره می شویم.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از "تشکیل شورای عالی مهارت" سخن گفت و افزود: کلیه سازمان ها و وزارتخانه هایی که آموزش مهارتی می دهند در قالب شورا و زیر نظر معاون اول رئیس جمهور و دبیرخانه در وازت کار انجام وظیفه می کنند.

میرازده در پایان مطلب به رادیو گفت و گو گفت: مجلس از طریق مرکز پژوهش ها به دنبال طرحی است که شرایط کنکور را به نفع رشته های مهارتی تغییر و مهارت را به مدرک اولویت دهد.

مرتبط با این خبر

  • قانونی که به دلیل بلندپروازی قابلیت اجرا ندارد!

  • آموزش مهارت های زندگی مورد توجه نظام آموزشی کشور نیست

  • حمایت مجلس از تولیدات رایانه ای برای رشد اشتغالزایی

  • تاثیرکمرنگ شدن امربه معروف و نهی از منکر بر افزایش وقوع جرم

  • زندگی عشایر باید اقتصادی شود

  • آمارهای اشتغال با واقعیات جامعه فاصله زیادی دارد

  • تعامل سازنده و موفق فرهنگ ها و قومیت های مختلف در ایران

  • کارگران باید از امنیت شغلی مناسب برخوردار شوند

  • مردم و سه قوه حمایت از کالای ایرانی را در اولویت قرار دهند

  • رها شدگی موضوع مسکن درپی ادغام وزارت راه و شهرسازی!