صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

شنبه تا چهارشنبه از ساعت 7:00 به مدت 90 دقیقه

مقبلی با اعلام افزایش 21 درصدی نرخ عوارض آزادراهی کل شبکه آزادراهی در سال جاری متذکر شد: ممکن است این نرخ در آزادراه ها متفاوت باشد.

برنامه "صبح و گفتگو" با موضوع نرخ جدید عوارض آزادراه های کشور در ارتباط تلفنی با مهندس خداداد مقبلی معاون برنامه ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور از آنتن رادیو گفت و گو به روی آنتن رفت.

مقبلی در برنامه "صبح و گفتگو"، با اشاره به اینکه ما دو نوع آزادراه دولتی و مشارکتی در کشور داریم گفت: آزادراه دولتی بر اساس قانون احداث پروژه های عمرانی بخش راه و ترابری و از طریق مشارکت بانکها با سایر منابع پولی و مالی کشور و حفظ مالکیت وزارت راه و شهرسازی احداث می شود.

وی در رابطه با هدف از افزایش نرخ عوارض آزادراه ها افزود: افزایش نرخ عوارض آزادراه ها به منظور ایجاد جذابیت در فضای کسب و کار برای سرمایه گذاران بخش خصوصی و دستیابی به توسعه اقتصادی صورت گرفت. از آنجاییکه دولت در شرایط اقتصادی امروز قادر به تأمین این هزینه ها نیست باید برای مشارکت بخش خصوصی جذابیت و اطمینان ایجاد کرد.

معاون برنامه ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور، اخذ درآمد از کاربران را مهم ترین بخش درآمد برای آزادراه ها عنوان کرد و گفت: بر اساس مفاد قرارداد مشارکت و جداول پیوست ضمیمه قرارداد، سالانه با دریافت صورتهای مالی و گزارش هزینه درآمد و بررسی مفاد آن نسبت به تعیین نرخ عوارض سالانه با هدف تحقق برنامه های پیوست قرارداد و جلوگیری از ایجاد وقفه در مسیر سرمایه گذاری اقدام می شود.

وی با اعلام افزایش 21 درصدی نرخ عوارض آزادراهی کل شبکه آزادراهی در سال جاری متذکر شد: ممکن است این نرخ در آزادراه ها متفاوت باشد.

مقبلی با ابراز اینکه هزینه ساخت یک کیلومتر آزادراه بالغ بر 15 میلیارد تومان می شود گفت: 10 درصد کل عوارض ناخالص برای مدیریت دوران بهره برداری و 15 درصد نیز صرف نگهداری از آزادراه ها می شود. حدود یک میلیارد و 500 میلیون تومان هزینه نگهداری هر کیلومتر آزادراه است.

این مقام مسئول درخصوص نحوه تعیین نرخ عوارض توضیح داد: نرخ سالانه آزادراه ها در کمیته ای متشکل از معاون برنامه ریزی وزارت راه و شهرسازی، رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده و مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور مهندسی ساخت و بر اساس صورت های مالی هزینه درآمد بررسی و تعیین می شود.

وی با بیان اینکه درآمد آزادراه های دولتی باید صرف نگهداری یا ساخت آزادراه های دیگر در کشور شود گفت: کمبود هزینه از اعتبارات خود سازمان راهداری و مجموعه وزارت راه و شهرسازی جبران می شود.

مقبلی در خاتمه تأکید کرد: قانون مشارکت باید به گونه ای وضع شود که ضمن ترغیب بخش خصوصی به اجرای پروژه های دولتی به ویژه آزادراهی، سرمایه بخش خصوصی نیز قابل بازگشت باشد.

مرتبط با این خبر

  • پلیس مخالف است/ شهردار مسئله را به شورا محول کرد

  • پرداخت عوارض در همه بزرگراه ها تا دو سال آینده الکترونیکی می شود

  • همه بزرگراه های پایتخت، مشمول طرح اخذ عوارض نمی شوند

  • اجرای طرح اخذ عوارض در بزرگراه های پایتخت، بستگی به تصویب مجلس دارد

  • شورای شهر با طرح اخذ عوارض از بزرگراه ها به دنبال درآمد بیشتر و نه پایدار است

  • طرح ترافیک عوارضی از اول اردیبهشت ماه در تهران اجرایی می شود +صوت

  • اخذ عوارض 5 درصدی سنگ آهن برای گذر از خام فروشی

  • طراحی نظام ارجاع داخلی برای بیماری های مزمن سالمندان

  • فعالیت مال ها به اقتصاد محلی ضربه می زند

  • عوارض آزادراه ها کم نمی شود