صبح و گفت و گو شنبه تا چهارشنبه از ساعت 7:00 به مدت 90 دقیقه

رادیو گفت و گو

صبح و گفت‌وگو

خان بلوكی: قیمت کامیون تولیدی از دوسال و نیم قبل شش برابر شده است

رئیس اتحادیه شرکت‌های تعاونی کامیون‌داران حمل‌و‌نقل گفت: قیمت یک کامیون تولیدی ایران دوسال و نیم قبل 480 میلیون تومان بود اما الآن شش برابر افزایش یافته است.

1399/03/12
|
16:08

برنامه صبح و گفت‌وگو با حضور مهدی دادفر (دبیر و سخنگوی انجمن واردکنندگان خودرو)، محمد خان بلوکی (رئیس اتحادیه شرکت‌های تعاونی کامیون‌داران حمل‌و‌نقل) و الله وردی دهقانی (عضو سابق کمیسیون صنایع و معادن مجلس و نماینده منتخب مجلس یازدهم) از رادیو گفت‌وگو پخش شد.

در ابتدا، خان بلوکی در پاسخ به این پرسش که آیا طرح تحول ناوگان حمل و نقل با اسقات کامیون‌های زیر 25 سال با 25 درصد کاهش عوارض گمرکی به نام راننده‌هاست یا به کام واردکننده‌ها، گفت: این طرح حدود 3 سال است که در حال پیگیری است و خیلی‌ها با این طرح مخالفت می‌کردند، در نهایت سازمان نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و این طرح نیم‌پزی است که بسیاری از مسائل را در نظر نگرفتند.

وی درباره منظورش از نیم‌پز بودن طرح ارائه شده، توضیح داد: ثبت نام ایرادات بسیاری دارد و در جلسه‌ای که با آقای وزیر داشتیم، نظر مثبتی برای انجام این کار داشت. قیمت یک کامیون تولیدی ایران دوسال و نیم قبل 480 میلیون تومان بود، اما الآن 3 میلیارد و 200 میلیون تومان و قیمت آن شش برابر افزایش یافته است.

رئیس اتحادیه شرکت‌های تعاونی کامیون‌داران حمل‌و‌نقل یادآوری کرد: ما در اتحادیه حمل و نقل کامیون‌داران سراسر کشوریم و راننده کامیون‌دار عضو تعاونی می‌شود و ما در کشور کامیون‌داری نداریم که 10 کامیون داشته باشد و به راننده برای کار بدهد و 93 درصد کامیون‌های کشور متعلق به شخص و خویش فرما هستند.

خان بلوکی افزود: این کامیون‌های متعلق به بخش داخل استاندارد 51 درصد را پاس می‌کنند، اما استاندارد روز در مصوبه 85 درصد است و در 5 سال اخیر به دلیل تحریم ماشینی وارد کشور نشده است.

افزایش قیمت کامیون اسقاطی از 250 به 450 میلیون

در ادامه، مهدی دادفر درباره نوسازی حمل و نقل گفت: نوسازی ناوگان حمل و نقل به عنوان زیرساخت توسعه‌ای مدنظر تمام دولتهاست و اجرا به این شیوه جای هزار اما و اگر می‌گذارد.

دبیر و سخنگوی انجمن واردکنندگان خودرو افزود: نکته اساسی که در مورد خودروهای سواری و باری فراموش می‌کنیم این است که مصرف‌کننده نهایی را حذف می‌کنیم و به همین دلیل طرح جایگزینی خودروهای کامیون که برای حمل و نقل عمومی قرار است اتفاق بیفتد، بعید می‌دانم اجرا شود.

وی افزود: از زمانی که طرح را ایجاد کردند و الآن 800 نفر ثبت نام کردند و قرار بود طرح یک به یک اجرا شود، کامیون اسقاطی از 250 میلیون به 450 میلیون تومان رسیده است.

دادفر یادآوری کرد: هرجا تولید می‌خوابد و کار گیر می‌کند واردات را باز می‌کنند و اگر توانستیم کامیون را به دست راننده برسانیم هنر کردیم.

خودرو هم از شرایط مافیایی مستثنی نیست

در ادامه، الله وردی دهقانی درباره اینکه قرار بود سایت باز شود، اما قبل از باز شدن سایت در گمرک شاهد حضور این کامیون‌ها بودیم، گفت: در بسیاری از بخش‌های اقتصادی ما شرایط مافیایی حاکم است و خودرو هم از آن مستثنی نیست.

دهقانی افزود: نوسازی ناوگان حمل و نقل واقعاً لازم است و نباید امروز نیازمند واردات خودروهای مختلف می‌شدیم. متأسفانه بعد از 43 سال به نتیجه واردات رسیدیم و باید شرایط را تسهیل کنیم.

دسترسی سریع
صبح و گفت‌وگو