صبح و گفت و گو شنبه تا چهارشنبه از ساعت 7:00 به مدت 90 دقیقه

رادیو گفت و گو

صبح و گفت‌وگو

واردات کامیون دست دوم؛ خوب، بد یا زشت؟

فعالان حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای در حالی که شرایط تولید و واردات کامیون نو را امکان‌پذیر ندانستند، درباره وارد کردن کامیون دست دوم هم نظرات متفاوتی ابراز کردند.

1399/03/13
|
15:49

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفت‌وگو، مهندس محمد خان‌بلوکی رئیس اتحادیه شرکت‌های تعاونی کامیون داران حمل و نقل در برنامه صبح و گفت و گو با اشاره به اینکه کامیون‌های –دست دوم- وارد شده تا پشت مرزهای کشور بدون مجوز هستند با بیان اینکه سال ساخت این خودروها 2017 است، گفت: جلسه مشترکی برای تعیین تکلیف این کامیون‌ها بین دستگاه‌های متولی از جمله سازمان‌های راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، وزارت صنعت، معدن و تجارت، محیط زیست، گمرک و استاندارد برگزار نشده است. رویه ثابتی برای ورود این خودروها اتخاذ نشده و الان فعالان این بخش گنگ هستند.

وارداتی که انحصار دارد

وی با اشاره به بخشی از مشکلات مربوط به این خودروها همچون بازنشدن سایت مربوطه و اعلام اینکه افرادی که خودروهای مدل پایین دارند گفت: هم اکنون قیمت این کامیونها بیش از 2 برابر شده است و برای اینکه فردی بتواند چنین کامیون استوکی را بخرد باید نامه اسقاط خودروی کنونی‌اش را تهیه کند.

خان بلوکی با اشاره به اینکه در کشور 2 پالایشگاه هستند که گازوئیل مرغوب تولید می‌کنند، به مشکل انحصاری کردن واردات کامیون پرداخت و گفت: برای وارد کردن خودروهای سنگین می‌گویند باید ارز منشأ خارجی داشته باشد اما لازم است اجازه دهند افراد در داخل هم بتوانند اقدام به واردات کنند.

بازی ندادن تشکل‌های تخصصی

در ادامه این برنامه مهندس مهدی دادفر، دبیر و سخنگوی انجمن واردکنندگان خودرو هم با بیان اینکه شرکت‌های حمل نقل توانمند به سمت خریداری خودروهای اسقاطی آمدند و باعث افزایش قیمت‌ها شدند، گفت: اولین معضلی که در این بخش داریم علی رغم مصوبه سال 95 دولت که از سوی معاون اول آن (اسحاق جهانگیری) ابلاغ شد چنین اموری تشکل‌های تخصصی به منظور دنبال کردن طرح‌ها و مصوبات به کار گرفته نمی‌شوند.

وی ادامه داد: طرحی نوشته می‌شود، نامی هم برای سامانه‌اش می‌گذارند اما در عمل متوقف می‌شود. یکی از معضلات درباره این کامیون‌ها موضوعات مربوط به استاندارد است. مشکل تولید گازوئیل مرغوب یکی از موضوعات است.

توان پایین مالک کامیون فرسوده

دادفر در بخش دیگری ادامه داد: مالکان کامیون‌های فرسوده توان شرکت در چنین طرح‌هایی را ندارند و اجرای آن به سمت تأمین کنندگان و تولید کنندگان می‌آید.

وی گفت: هنوز در این طرح وارد کردن کامیون‌های استوک هماهنگی میان وزارت راه و سازمان‌های متولی دیگر از جمله محیط زیست انجام نشده است.

طرح‌های شعاری ننویسیم

دادفر تأکید کرد: در طرح نباید به دنبال آمال و شعارها باشیم چرا که طرح نوشته شده باید به مرحله اجرا در بیاید.

سردرگمی در نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده ای

الله وردی دهقانی، عضو سابق کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ادامه برنامه گفت: در بخش حمل نقل داخلی‌مان در حوزه کشنده اقدام درستی انجام نشده است و مشکلاتی بوجود آمده است، موضوعی که اثرات آن را در تصادفات همی ملاحظه می‌کنیم.

وی با اشاره به مصرف بالای سوخت گازوئیل در ناوگان حمل و نقل داخلی، ادامه داد: در نوسازی ناوگان حمل و نقل سردرگم هستیم و در دراز مدت باید برنامه ریزی برای نوسازی داشته باشیم. البته تمرکز را باید بر تولید با استاندارد بالا انجام دهیم و خودمان طراحی انجام دهیم.

لزوم توجه به تولید کامیون

دهقانی گفت: باید نگرش‌ها را عوض کنیم و به سمت داخلی سازی برویم، استراتژی‌مان باید ثابت باشد و روی پای خود بایستیم. نه تنها بازار خود را تأمین کنیم بلکه صادرات هم انجام دهیم.

این عضو سابق کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینکه صنعت خودروسازی بزرگ است و ارزش افزوده ایجاد می‌کند، گفت: مدت بیش از 40 سال است اقدامی برای حل مشکلاتی همچون نوسازی ناوگان حمل نقل جاده‌ای نشده است. در حالی که در مجلس قانون گذاری صورت گرفته و دولت باید ریل گذاری را انجام دهد.

خودروسازی تغییر وضعیت دهد؛ یا خصوصی کامل یا دولتی

دهقانی گفت: مشکل در استراتژی و سیاستگذاری است در این بخش دولت کوتاهی کرده است، دولت باید استراتژی کوتاه مدت و بلند مدت را بنویسد. دولت در بخش خودروسازی بیشترین دخالت را دولت انجام می‌دهد. در حالی که باید تکلیفش را معلوم کند یا باید خودروسازی خصوصی کامل بشود یا دولتی بماند.

وی ادامه داد: واردات یک ناوگان فرسوده از کشورهای غربی نادرست است چرا که ناوگان فرسوده، فرسوده است و در صورت ورود کامیون‌های دست دوم مجدد3 تا 5 سال دیگر مشکلات امروز را خواهیم داشت.

ناوگان نوسازی شود به جای توسعه

احمد کریمی دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیون‌داران کشور، با اشاره به اینکه در شرایط کنونی اینکه بخواهیم به سمت تولید برویم زمان بر است، به ضرورت برنامه ریزی برای این بخش پرداخت و گفت: شرکت‌های خودروسازی به سمت واردات ناوگان بی کیفیت رفتند. تولید نیاز به برنامه ریزی دارد و برای اجرایی کردن آن نیاز به فراهم شدن شرایط است.

وی افزود: با توسعه و افزایش تعداد ناوگان حمل و نقل جاده‌ای مخالف هستیم اما ناوگان باید نوسای بشود. البته باید دقت داشت واردات کامیون‌های دست دوم به معنای وارد کردن کامیون‌های بی کیفیت نیست.

کامیون دست دوم مقرون به صرفه

ناجی سلامی، رئیس هیات مدیره کانون انجمن‌های صنفی رانندگان ناوگان جاده‌ای حمل و نقل، هم در برنامه صبح و گفت و گو گفت: هشت سال است که طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده‌ای بر زمین مانده است. اگر تاکنون مسئولان می‌خواستند در این بخش کاری انجام دهند، آن را به سرانجام رسانده بودند. در این شرایط بهتر است زمینه واردات کامیون مساعد شود.

وی با استقبال از واردات کامیون دست دوم گفت: تهیه کامیون‌های نو برای‌مان گران تمام می‌شود اما کامیون‌های دست دوم مقرون به صرفه است.

این فعال صنفی در حوزه حمل و نقل از نبود نظارت درپایان ابراز گلایه کرد.

دسترسی سریع
صبح و گفت‌وگو