صبح و گفت و گو شنبه تا چهارشنبه از ساعت 7:00 به مدت 90 دقیقه

رادیو گفت و گو

صبح و گفت‌وگو

"کارت انرژی" جایگزین طرح سهمیه بندی نمی شود

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: در طرح جدید افرادی که هیچ بهره ای از یارانه بنزین نداشتند می توانند از حق منطقی و قانونی خودشان استفاده کنند.

1399/04/02
|
10:15

مالک شریعتی عضو کمیسیون انرژی مجلس یازدهم در مصاحبه تلفنی با برنامه "صبح و گفتگو" رادیو گفت و گو در رابطه با طرح کارت انرژی گفت: این طرح فعلاً درباره بنزین است و سایر حامل های انرژی را دربر نمی گیرد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس بر این باور است که پرداخت سهمیه بنزین به هر خانوار بر اساس کد ملی اعضای خانوار به عدالت نزدیک تر است چراکه بیش از 50 درصد خانوارها فاقد خودرو هستند. ضمن اینکه این طرح باعث واقعی تر حساب کردن ما به التفاوت قیمت بنزین آزاد و دولتی خواهد شد.

این نماینده مجلس اظهار کرد: افرادی که خودرو ندارند یا سهمیه خود را کامل استفاده نمی کنند با این طرح می توانند سهمیه خود را در بازار آزاد به دیگران واگذار کنند و یا به دولت برگردانند تا دولت هم به ازای آن کارت بانکی آنها را برای خرید کالاهای ایرانی شارژ کند.

وی معتقد است این کار باعث بازار سیاه نمی شود چون افراد سهمیه اضافی خود را باید زیر قیمت بازار بفروشند.

شریعتی با بیان اینکه قیمت آزاد شناور است یادآور شد: اواسط دوران شیوع ویروس جدید به خاطر مشکلات ایجاد شده در صادرات بنزین و نفت، نفت با کاهش قیمت زیادی مواجه شد و حتی این بحث هم مطرح شد که قیمت بنزین در ایران بیشتر از قیمت جهانی است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با اذعان به اینکه سهمیه بندی فعلی بنزین بیشتر به نفع قشر مرفه است گفت: اگر بنا بود از ابتدا راه حل دقیق و منطقی برای یارانه های انرژی در نظر گرفته شود شاید طرح متفاوتی مطرح و اجرا می شد اما الان طرح سهمیه بندی بنزین در کشور در حال اجراست و نمی توانیم طرح دیگری را جایگزین کنیم لذا فقط به دنبال اصلاح وضع موجود هستیم.

این نماینده مجلس گفت: در طرح جدید قرار است که بخش یارانه ای قیمت بنزین ثابت بماند و بخش آزاد قیمت آن باید بر اساس فوب خلیج فارس با دلار نیمایی محاسبه شود که قیمت آن هم به حدوداً 3500 تومان می رسد.

شریعی اضافه کرد: مهم ترین اثر این طرح جدید این است که افرادی که هیچ بهره ای از یارانه بنزین نداشتند می توانند از حق منطقی و قانونی خودشان استفاده کنند.

همچنین در ادامه همایون صالحی رئیس هیئت مدیره کانون جایگاه داران سوخت نوع سهمیه بندی و چند نرخی شدن بنزین را فسادآور دانست و گفت: تجربه ما در طرح های قبلی ثابت کرده که ما در اجرا با مشکل مواجه می شویم و حالا می خواهند این طرح را با توجه به تعداد اعضای خانور اجرایی کنند.

رئیس هیئت مدیره کانون جایگاه داران سوخت افزود: 55 درصد مردم از خودرو و 13 درصد هم از موتور سیکلت استفاده می کنند اما حدود 35 درصد مردم هیچ بهره ای از یارانه بنزین نمی برند و سالیان سال هم هست که قرار است برای این عده فکری شود.

وی ضمن مخالفت با سه نرخی شدن قیمت بنزین تأکید کرد: تک نرخی کردن بنزین شاید بهترین روش برای این قضیه باشد اما با سازوکاری که بتواند عدالت نسبی را برقرار کرد.

صالحی با اشاره به یکی از این سازوکارها گفت: یکی از سازوکارها این است که نرخ بنزین را بر اساس نوع مصرف و بستن عوارض به آن تعیین کنیم.

رئیس هیئت مدیره کانون جایگاه داران سوخت همچنین مطرح کرد: از آنجایی که تأمین اعتبار هدفمندی یارانه ها باید از تأمین منابع انرژی به ویژه سوخت مایع باشد لذا جامعه به سمت مصرف گرایی بیشتر تشویق می شود و از طرف دیگر با کاهش قیمت جهانی نفت در شرایط کرونایی هیچ تغییری در قیمت بنزین ایران ایجاد نشد و حتی نسبت به قیمت جهانی هم بالاتر بود.

صالحی با انتقاد از تناقضات تفکری و اجرایی دولتمردان در مورد کارت سوخت گفت: دولتمردان سال 1394 خواهان حذف کارت سوخت بودند اما فقط به فاصله چهار سال این طرح را با قوت بیشتر اجرایی کردند و همین تناقض هاست که مردم را دچار مشکلات بسیار زیادی کرده است.

دسترسی سریع
صبح و گفت‌وگو