صبح و گفت و گو شنبه تا چهارشنبه از ساعت 7:00 به مدت 90 دقیقه

رادیو گفت و گو

صبح و گفت‌وگو

مشاور معاون متوسطه وزیر آموزش و پرورش: نقشه راه مدارس هوشمند مبتنی بر ابزار و نیروی انسانی نیست

مشاور معاون متوسطه وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه نقشه راه مدارس هوشمند کاملا منعطف است، عنوان داشت: اگر کسی یک سایت راه اندازی کند می توانیم اطلاق کنیم که این مدرسه در گام های نخست هوشمندسازی است.

1396/03/10
|
09:54

برنامه "گفت و گوی علمی" رادیو گفت و گو با موضوع مدارس هوشمند و مهارت های اجتماعی و با حضور دکتر حسینی مشاور معاون متوسطه وزیر آموزش و پرورش و دکتر حمید قلندری عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان و پژوهشگر به روی آنتن رفت.

دکتر حمید قلندری با اشاره به مطالعه تطبیقی که در حوزه مدارس هوشمند انجام داده است، گفت: این مطالعه بین 30 کشور صورت گرفته که بر اساس این مطالعه، مدارس هوشمند را موفق نیافتم و به همین جهت منتقد این شیوه هستم.

وی به آسیب های مدارس هوشمند اشاره کرد و بیان داشت: در این شیوه آموزش نزدیک به 40 آسیب وجود دارد که اگر تداوم پیدا کند و جلوی آن گرفته نشود، روند ناموفقی ایجاد خواهد شد که مانع از دسترسی به اهداف سند چشم انداز خواهد شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: در مدارسی که شیوه هوشمند راه اندازی شده است، بستر لازم فراهم نبوده که یکی از مشکلات آن نیز تعداد اندک رایانه های مورد استفاده است. دومین مسئله مهارت اندک معلم ها است که در این زمینه اطلاعات اندکی دارند. سومین چالش این است که سطح دانش و مهارت دانش آموزان در این حوزه بسیار سطح پایینی بود.

این پژوهشگر به دیگر چالش ها اشاره کرد و افزود: دشواری تلفیق ICT با شیوه آموزش فعلی کشور است. زمانبندی کردن استفاده از رایانه در مدارس و ضعف بازرسی و نظارت بر این طرح در مدارس از دیگر مشکلات است.

قلندری با اشاره به اینکه شیوه نوین کارورزی که دارد در دانشگاه فرهنگیان پیاده می شود به دانشجوی دبیر آینده ضربه می زند، تصریح کرد: چون این دانشجو در مدرسه ای وارد می شود که دبیران آن همگی سنتی گرا هستند و متاسفانه معلم های کهنه کار الگوی دانشجوی ما می شود و آن شیوه سنتی را ادامه خواهد داد.

دکتر حسینی با بیان اینکه در تئوری تردیدی وجود ندارد که فناوری های نوین ابزاری است که به آموزش کمک می کند، اظهار داشت: فناوری از نظر تسهیل و تعمیق یادگیری در مدرسه و کلاس درس بسیار کمک کننده است. همچنین باید برنامه درسی مبتنی بر فناوری داشته باشیم.

وی در عین حال خاطرنشان کرد: البته شکی نیست در اجرا نیز دچار مشکلاتی هستیم و به همین دلیل نمی توان گفت همه ابعاد هوشمند سازی در مدارس به یک شکل پیش می رود.

مشاور معاون متوسطه وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه نقشه راه مدارس هوشمند کاملا منعطف است، عنوان داشت: نقشه راه مدارس هوشمند مبتنی بر ابزار و نیروی انسانی نیست و حتی اگر کسی یک سایت راه اندازی کند می توانیم اطلاق کنیم که این مدرسه در گام های نخست هوشمندسازی است.

دکتر حسینی با بیان اینکه مدرسه هوشمند در یک فرآیندی شکل می گیرد و به وجود می آید و اینگونه نیست که خلق الساعه باشد، متذکر شد: ما همیشه به مدیران توصیه می کنیم اگر الزامات در مدرسه رعایت نشده ضرورتی ندارد که شما بگویید ما مدرسه هوشمند هستم.

وی اظهار داشت: هوشمند شدن مدارس سلبی نیست اما چارچوب و استاندارد مدارس هوشمند طی نقشه راهی که اعلام شده و فرآیند اجرایی مدارس هوشمند، کاملا مشخص است.

مشاور معاون متوسطه وزیر آموزش و پرورش با اظهار به اینکه سبک زندگی نسل ما دارد متفاوت می شود، ابراز داشت: نمی توانیم مدرسه را به عنوان نهادی در جامعه جدا کنیم و بگوییم قرار است در جامعه سبک زندگی یک شهروند یک جور باشد و بعد در مدرسه یک جور دیگر ببیند و برخورد کند. ظرفیت هایی که در فضای خارج از مدرسه به وجود آمده در فضای آموزشی، در برنامه درسی، در خانواده ها و در دانش آموزان باعث شده که مدارس شکل بگیرد.

وی با تاکید بر اینکه نقش مدارس هوشمند باید بر اساس سبک زندگی که در اجتماع است تعریف شود، گفت: باید مدرسه هوشمند بتواند به زندگی اول که در جامعه شکل می گیرد، کمک کند و این زندگی دوم بتواند تکمیل کننده باشد لذا نقش معلم ها قطعا حساس تر می شود چراکه معلم علاوه بر اینکه در کلاس درس حضور دارد می تواند در ساعاتی در خارج از کلاس درس هم با دانش آموز ارتباط داشته باشد. همچنین مدیر علاوه بر اینکه کنترل کننده داخل مدرسه است می تواند در خارج از مدرسه نیز رفتارهای معلم و کادر مدرسه را کنترل کند.

دسترسی سریع
صبح و گفت‌وگو