صبح و گفت‌وگو شنبه تا چهارشنبه از ساعت 7:00 به مدت 90 دقیقه

رادیو گفت و گو

صبح و گفت‌وگو

عضو ستاد اجرایی نقشه مهندسی فرهنگی كشور: موقتی بودن مدیریت نمایندگان مجلس یکی از عوامل رفع نشدن آسیب‌های اجتماعی است

بنیانیان در رادیو گفت‌وگو گفت: موقتی بودن مدیریت در کشور ما و طول مدت کوتاهی که دارد و البته تقاضاهای روزمره نمایندگان مجلس برای حل مشکلات، مسائل جدی است که سبب شده ما نتوانیم امیدوار باشیم آسیب‌های اجتماعی ریشه‌ای حل شود.

1400/09/07
|
14:45
|

برنامه «صبح و گفتگو» رادیو گفت‌وگو با موضوع دغدغه‌های مقام معظم رهبری در حوزه معضلات اجتماعی با دکتر حسن بنیانیان عضو ستاد اجرایی نقشه مهندسی فرهنگی کشور به صورت تلفنی گفتگو کرد.

حسن بنیانیان با بیان اینکه به دو طریق می‌توانیم با آسیب‌های اجتماعی برخورد کنیم، گفت: در روش اول وقتی که آسیبی به وجود آمد متناسب با آن عکس العمل نشان دهیم و در روش دوم باید از اینها برای اصلاح ساختار مدیریتی کشور درس بگیریم که این آسیب‌ها روند رشد یابنده نداشته باشند و به وجود نیایند.

وی افزود: ما بخش مهمی از مباحثی که انجام می‌دهیم در پی راه حل می‌گردیم برای معضلی که اکنون وجود دارد و متاثر از اینکه جنس این معضل چیست، آن‌ها را با وزارت خانه‌های خاص و سازمان‌های خاصی خطاب قرار می‌دهیم. آن‌ها در بخشی از این معضل می‌توانند کمک کنند ولی متاسفانه تا مدیران می‌آیند بر جنس آسیب و راه حل‌هایی که وزارتخانه خودشان می‌تواند انجام دهند مسلط شوند، باید بروند.

عضو ستاد اجرایی نقشه مهندسی فرهنگی کشور متذکر شد: موقتی بودن مدیریت در کشور ما و طول مدت کوتاهی که دارد و البته تقاضاهای روزمره نمایندگان مجلس برای حل مشکلات، اینها مسائل جدی است که سبب شده ما نتوانیم امیدوار باشیم آسیب‌های اجتماعی ریشه‌ای حل شود.

وی عنوان کرد: همواره پنج، شش ماه مانده به اتمام برنامه‌های پنج ساله به دستگاه گفته می‌شود مشکلات روزمره‌تان را فهرست کنید و خودتان هم راه حل دهید و همه اینها اتکایش به فروش نفت و فشار آوردن بر دولت‌ها است بعدا که برنامه تصویب می‌شود عملا برنامه کنار گذاشته می‌شود و با فشار نمایندگان مردم که حاصل نیازهای روزمره است، تصمیمات در قالب طرح‌ها گرفته می‌شود و سپس دور بعد می‌گویند همان طرح‌ها را برنامه بنویسید چون طرح نیمه تمام است.

بنیانیان در مصاحبه تلفنی با رادیو گفت‌وگو با تاکید بر اینکه کشور ما نیازمند یک نهاد برنامه ریزی جامعی است، گفت: در این صورت اگر مدیریت‌ها هم با انتخابات جا به جا می‌شوند انرژی تازه‌ای پشت آن برنامه بیاید و آن برنامه میثاق ملی باشد. ما الان چنین برنامه‌ای را نداریم. ما 30 الی 40 درصد برنامه‌هایمان به اجرایی شدن نزدیک می‌شود و این میزان هم همان‌هایی است که بعضا به غلط انتخاب کرده‌ایم چون نیمه کاره است در برنامه می‌نویسیم و ناچار می‌شویم تمامش کنیم نه اینکه برنامه راهنمای دولت‌ها باشد.

وی با اظهار به اینکه اگر مدیریت را یک مسئله جدی علمی تلقی کنیم آن وقت شایسته سالاری حکم فرما خواهد بود، افزود: در این صورت گام بلندی است در اینکه آن استاندار بفهمد که خودش نباید با سلیقه‌اش برای توسعه استان نسخه بنویسد و باید جمعی متفکر با تخصص‌های کامل برای آن استان برنامه بنویسند.

عضو ستاد اجرایی نقشه مهندسی فرهنگی کشور در خاتمه با اشاره به اینکه در برنامه و بودجه، برنامه نقش جدی ندارد، اظهار کرد: برنامه و بودجه در تخصیص بودجه کاملا منفعل است و امیدواریم این دولت نقش جدی را برای برنامه قائل شود. یک مقطع برنامه را برای رفع تکلیف قانونی می‌نویسند. برنامه که تمام می‌شود دولت تغییر می‌کند و می‌گوید این برنامه را قبول ندارم و با نگاه ما نمی‌خواند برنامه به حاشیه می‌رود و دوباره کار برنامه و بودجه تخصیص بودجه سالانه است و آن هم بر اساس چانه زنی و میزان نفوذ وزیر و جنس کاری که آن وزارت خانه دارد.

دسترسی سریع
صبح و گفت‌وگو