رویداد شنبه تا چهارشنبه از ساعت 12:00 به مدت 60 دقیقه

رادیو گفت و گو

رويداد

كارشناس حوزه صنعت: در خصوص مبارزه با آلودگی هوا مسیر را به اشتباه رفته ایم

کارشناس حوزه صنعت گفت: در خصوص مبارزه با آلودگی هوا،آدرس غلط داده می شود و همین باعث شده عمده تمرکز روی خودروهای سواری باشد در حالی که باید روی کامیون ها تمرکز شود .

1396/11/24
|
11:45
|

برنامه «گفت و گوی علمی» رادیو گفت و گو با موضوع اسقاط خودروهای فرسوده و پیامدهای اقتصادی و زیست محیطی و با حضور مهندس حامد اقبالی کارشناس حوزه صنعت به روی آنتن رفت.

مهندس حامد اقبالی با اشاره به اینکه مسئله آلودگی هوای تهران و کلان شهرها تبدیل به مسئله جدی و بحرانی شده است، اظهار کرد: تا زمانی که مسئله را خوب شناسایی نکنیم، طبیعتا راه حل های دقیق و کارآمدی را نمی توانیم استخراج کنیم. 70 درصد آلودگی که در سطح شهر تهران با آن مواجه هستیم، به دلیل منابع متحرک است که این موضوع بنا بر گزارش های کنترل کیفیت هوای تهران منتشر شده است.

وی اضافه کرد: ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون عامل اصلی آلودگی شهر تهران است و در این ذرات معلق سهم منابع مختلف باید مورد توجه قرار گیرد. از بین منابع می تواند به خودروهای سنگین مانند کامیون ها و مینی بوس ها و اتوبوس ها و پس از آن به موتور سیکلت ها اشاره کرد.

این کارشناس حوزه صنعت تصریح کرد: قابل توجه است که سهم خودروهای سواری در آلودگی ها به شدت پایین است و این نکته مهمی است. معمولا در خصوص مبارزه با آلودگی هوا یک آدرس غلط داده می شود و همین باعث شده عمده تمرکز در راه حل ها روی خودروهای سواری باشد در حالی که باید روی کامیون ها تمرکز شود زیرا حدود 30 درصد از آلودگی هوای تهران متعلق به این خودروها است و 11 درصد نیز موتورسیکلت ها هستند و ضرورت اسقاط این وسایل نقلیه بیش از گذشته احساس می شود.

وی بیان کرد: با وجود خودروهای سواری که در آلودگی هوا موثر هستند ممکن است در آینده باعث ایجاد بحران در آلودگی هوا شویم اما هنوز به آن سطح از بحران نرسیده ایم.

اقبالی ضمن تاکید بر لزوم اسقاط خودروهای سنگین، اشاره کرد: البته در اسقاط خودروهای سبک نیز با هدف مطلوب فاصله زیادی داریم و مطابق با برنامه ها عمل نمی کنیم و این وضعیت در خودروهای سنگین بسیار بدتر است. طرحی در خصوص اسقاط خودروهای فرسوده سنگین اجرا شد که موفقیت چندانی نداشت.

وی با تصریح بر این موضوع که باید برای اسقاط خودروهای فرسوده، برنامه ریزی کلان کنیم، تاکید کرد: هر ارگان باید سهم خودش را از حل مسئله بشناسد و نباید فقط مسئولیت ها را برای یک ارگان در نظر بگیریم. البته در وهله نخست، وظیفه اسقاط خودرو به وزارت صنعت بر می گردد که باید در این خصوص برنامه ریزی مناسبی داشته باشد.

دسترسی سریع
رویداد