صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

شنبه تا چهارشنبه از ساعت 19:00 به مدت 60 دقیقه

برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفت وگو در خصوص رصد رسانه های بیگانه با دکتر علیرضا داوودی کارشناس حوزه رسانه به صورت تلفنی گفتگو کرد.

علیرضا داوودی با اشاره به فعالیت رسانه های بیگانه فارسی زبان، اظهار داشت: این رسانه ها در هفته گذشته به سه مسئله محرم و در راس آن تاسوعا و عاشور، شکست های رژیم صهیونیستی از مقاومت و دختر آبی پرداختند.

علیرضا داوودی در آغاز از همگرایی رسانه های فارسی زبان با رسانه های خارجی در هفته گذشته گفت و اظهار داشت: در هفته گذشته سه محور به صورت جدی مورد توجه قرار گرفت. محور نخست موضوع ماه محرم با رویکرد تاسوعا و عاشورا بود. آنها مانند گذشته پرداختن به شبهات و شایعات درباره این ماه را محور فعالیت خود قرار دادند که امسال با یک کیفیت به مراتب بیشتری این کار را انجام دادند.

وی اضافه کرد: در این راستا، بی بی سی فارسی و ایران اینترنشنال، هشتک ظروف یک بار مصرف و غذاهای نذری را مورد توجه قرار دادند زیرا رسانه های بیگانه یک بغض و کینه ای نسبت به ایام محرم و تاسوعا و عاشورا دارند. آنها موضوع نذری دادن را مورد توجه قرار دادند و با طرح این مسئله که باید غذای نذری را به فقرا بدهیم، تلاش کردند عمل نذری دادن در محرم را یک عمل خرافی جلوه کنند که البته آمار میدانی کاملا بر خلاف این موضوع است.

این کارشاس حوزه رسانه درباره دیگر رویکردهای رسانه های فارسی زبان بیگانه در هفته گذشته اظهار داشت: این رسانه ها ضمن پرداختن به موضوع مقاومت، تلاش کردند بین شیعه و سنی تغرقه بیاندازند و با یک برنامه ریزی خیلی جدی در این رابطه فعالیت کردند.

وی افزود: رسانه های بیگانه نسبت به اتفاقی که در رابطه با رژیم صهیونیستی افتاد و پاسخی که جریان مقاومت داد اقداماتی را انجام دادند و تلاش کردند این بی آبرویی ها را معکوس جلوه دهند. آنها تلاش کردند مخاطب فارسی زبان به این نقطه برسد، اسرائیل یک رژیم مظلوم است و نمونه این مظلومیت را واکنش حزب الله و انهدام خودرو نظامی آنها، عنوان کردند. این اقدامات خیلی مورد توجه مردم جامعه ایران قرار نگرفت زیرا کاملا شرایط این موصوع در ایران شفاف است.

داوودی به پرداختن رسانه های بیگانه به دختر آبی اشاره کرد و بیان داشت: آنها تلاش کردند در مورد این موضوع به یک نوع اجماع عملیاتی و میدانی بین عوامل داخلی و خارجی برسند. هر چقدر مردم نسبت به این موضوعات هوشیارتر هستند، اما برخی از مسئولین هوشمندانه عمل نمی کنند و رفتاری غیر از مردم نشان می دهند.

وی افزود: عکس هایی که از دختر آبی نمایش داده شد، با آن اصل ماجرا بسیار متفاوت است. آن دختر پست اینستگرامی گذاشت و اعلام کرد زنده است و آن دختری که خودسوزی کرده است، یک فرد دیگر است.

مرتبط با این خبر

  • عضویت در قوانین بین المللی حقوق مالکیت اجتناب ناپذیر است

  • تبیین راهبرد رسانه های معاند فارسی زبان در قبال دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری

  • عقب ماندگی 50 ساله سیستم آموزش و پرورش نسبت به کشور های اروپایی

  • در حوزه سواد رسانه ای ده سال عقب هستیم

  • ادبیات کاندیداها دیگر دعوا بر سرعدالت و آزادی نیست!

  • فضای مجازی بسیار فراتر از یک ابزار است

  • فضای مجازی ارتباط مخاطب و روزنامه ها را محکم می کند.

  • افزایش قدرت مقاومت؛ درپی حماسه آفرینی مردم در انتخابات!

  • تکثر طیف‌ها، نحله‌ها و سلایق سیاسی تنور انتخابات را گرم کرد

  • فضای مجازی قدرت اعتیادزایی بالایی دارد