بدون خط خوردگی شنبه تا چهارشنبه از ساعت 19:00 به مدت 60 دقیقه

رادیو گفت و گو

بدون خط خوردگي

كارشناس حوزه اقتصاد انرژی بیان كرد: اصلاح الگوی مصرف سوخت و زیرساخت‌های حوزه انرژی باید همزمان صورت گیرد

نوفرستی تاکیدکرد: در حوزه خودرو باید به موازات حرکت کرد یعنی همزمان زیرساخت ها را آماده کرد و هم اصلاح الگوی مصرف را نیز انجام داد.

1398/08/27
|
15:00

برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفت وگو در خصوص سهمیه بندی بنزین و اهمیت موضوع اصلاح الگوی مصرف سوخت با جواد نوفرستی کارشناس حوزه اقتصاد انرژی به صورت تلفنی گفتگو کرد.

جواد نوفرستی در آغاز درباره اصلاح الگوی مصرف سوخت و سهمیه بندی بنزین گفت: بسیاری از کارشناسان معتقد هستند باید زیرساخت های این حوزه آماده شوند یعنی ابتدا خودروی کم مصرف تولید کنیم و پس از آن به سمت تقاضا یعنی مردم جهت اصلاح الگوی مصرف حرکت کنیم. اما این موضوع هم ایرادات زیادی دارد زیرا در صنعت بارها کالای کم مصرف تولید شده بود اما به دلیل اینکه ده درصد گران تر از نمونه پر مصرف بود، مردم بیشتر مدل پرمصرف را انتخاب کردند.

وی تاکید کرد: در حوزه خودرو باید به موازات حرکت یعنی همزمان زیرساخت ها را آماده کرد و هم اصلاح الگوی مصرف را نیز انجام داد. البته گاهی بخش اول یعنی آماده کردن زیرساخت ها از سمت دولت انجام نمی شود و همه چیز گردن مردم می افتد.

این کارشناس حوزه اقتصاد انرژی با اشاره به راه اندازی کارت سوخت در سال 86، خاطرنشان کرد: با این اقدام دولت نهم، فروش روزانه بنزین ده میلیون لیتر کاهش پیدا کرد که بخشی از این مهم، به کاهش مصرف و بخشی دیگر به جلوگیری از قاچاق بر می گردد. امروز نیز پس از گران شدن و سهمیه بندی بنزین شاهد همان نتیجه خواهیم بود یعنی هم مصرف بنزین کاهش پیدا می کند و هم از میزان قاچاق کم خواهد شد.

وی درباره میزان مصرف سوخت در کشور اشاره کرد: مصرف سوخت ثابت نیست و در تابستان حتی به رکورد 120 میلیون لیتر در روز نیز رسیدیم اما میانگین مصرف سوخت در سال گذشته 88 میلیون لیتر بود اما امسال و در مهر و آبان حدود 93 میلیون لیتر است و بدون شک پیش بینی می شود در آذرماه به مصرف حدود 80 میلیون لیتر خواهیم رسید و این مابه التفاوت بنزین، میزان تولید در کشور است.

نوفرستی بیان کرد: دولت یک ظرفیت صادرات روزانه حداقل 20 میلیون لیتر بنزین دارد و با توجه به قیمت بنزین، دولت روزانه ده میلیون و ماهیانه 300 میلیون دلار درآمد خواهد داشت. برای اعتماد سازی خیلی خوب است که سامانه ای برای اعتماد سازی وجود داشته باشد که بر اساس آن، درآمدها و مصارف را نشان دهد و این درآمد هنگفت از محل صادرات، وارد بودجه جاری نشود و باید صرف توسعه حمل و نقل عمومی شود.

دسترسی سریع
بدون خط خوردگی