بدون خط خوردگی شنبه تا چهارشنبه از ساعت 19:00 به مدت 60 دقیقه

رادیو گفت و گو

بدون خط خوردگي

نجفی منش خطاب به دولت: لطف کنید و از صنعت خودرو کنار بکشید

نجفی منش گفت: دولتی بودن خودروسازی یکی از مهمترین چالش‌هاست و اگر دولت خودش را از این صنعت کنار بکشد و سهام داران، کارخانه‌های خودروسازی را اداره کنند، یک قدم بسیار بزرگ برای خودکفایی تولید خودرو برداشته خواهدشد.

1398/08/28
|
11:45

برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفت وگو در خصوص چالش های پیش روی خودکفایی در حوزه تولید خودرو و قطعات آن با مهندس نجفی منش رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور و کریمی سنجری کارشناس صنعت خودرو به صورت تلفنی گفتگو کرد.

نجفی منش در آغاز به چالش های صنعت خودرو اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین چالش های صنعت خودرو، دولتی بودن آن است و اگر دولت لطف کند و برای بهبود شرایط، خودش را از این صنعت کنار بکشد و سهام داران، کارخانه های خودروسازی را اداره کنند، یک قدم بسیار بزرگ برای خودکفایی در حوزه تولید خودرو برداشته خواهد شد.

وی به مشکلات و چالش های دیگر صنعت خودروسازی اشاره کرد و افزود: دومین مشکل در این صنعت، نبود نقدینگی است. خودروسازان تا پایان سال گذشته 35 هزار میلیارد تومان زیان انباشته داشتند و در این مدت نیز میزان 8 هزار میلیارد تومان دیگر به بدهی های دو خودروساز کشور اضافه شده و در حال حاضر حدود 43 هزار میلیارد تومان زیان انباشته وجود دارد.

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور درباره علت زیان انباشته توضیح داد و اظهار کرد: این مسئله به دلیل اصل قیمت گذاری ایجاد شده در حالی که این اصل در اسلام حرام است. در واقع خودرویی که قیمت تمام شده آن 35 میلیون تومان بود، به شکل دستوری 22 میلیون تومان فروخته می شد و در این مدت، هر کسی که توانسته بود خودرو ثبت نام کند، از 20 الی 200 میلیون تومان سود کرد. به عنوان مثال اگر کسی یک پراید با 20 میلیون تومان ثبت نام کرده بود، علاوه بر سود پول که در دوران ثبت نام می گرفت، پس از افزایش قیمت، سود خودرو را نیز دریافت کرد.

وی تصریح کرد: اگر دولت ها و دستگاه های مرتبط، کاری در حوزه قیمت گذاری خودرو نداشته باشند و اجازه دهند بازار به صورت طبیعی اداره شود، می توانیم شاهد افزایش کیفیت و همچنین خود کفایی در حوزه تولید خودرو باشیم.

نجفی منش درباره تولید قطعات خودرو نیز گفت: حدود 65 درصد از قطعات داخلی سازی است و برای 35 درصد باقی مانده که به دلیل تحریم ها ورود آنها با مشکلات جدی روبرو است، اعلام آمادگی کرده ایم و تامین آنها با وجود بیش از چهار هزار و 500 شرکت دانش بنیان شدنی است.

وی افزود: تعداد دانشمندان جوان کشور در این شرکت ها بسیار زیاد است و اگر هر بخش از قطعات توسط تعدادی از این دانشمندان مورد تحقیق قرار گیرد، می توانیم نیازهای داخلی را تامین کنیم. وقتی کار تولید داخل را آغاز کردیم حدود 180 هزار خودرو منتظر تامین قطعه بودند که با داخلی سازی، این تامین قطعات در یکی از خودروسازی ها به صفر رسید و در یکی از خودروسازی ها نیز به 30 هزار خودرو کاهش پیدا کرد.

کریمی سنجری در ادامه با بیان اینکه برای خودکفایی خودرو باید اصول مهمی را رعایت کنیم، گفت: با توجه به شرایط نرخ ارز، داخلی سازی قطعات خودرو صرفه اقتصادی دارد و اگر در زمان هایی داخلی سازی خودرو و قطعات، توجیه نداشت اما در حال حاضر با توجه به نرخ ارز، این توجیه وجود دارد.

وی به اصولی که باید جهت خودکفایی وجود داشته باشد اشاره و بیان کرد: اراده، سرمایه، دانش فنی و فناوری ساخت چهار اصولی هستند که باید در اختیار داشته باشیم تا بتوانیم خودروی با کیفیت داخلی تولید کنیم. ماشین آلات، تجهیزات و ابزار ساخت نیز همگی در فناوری ساخت وجود دارد.

کارشناس صنعت خودور بیان کرد: در بعضی از قطعات دانش فنی وجود دارد ولی در حوزه فناوری ساخت، مشکلی وجود ندارد اما از نظر سرمایه و نقدینگی، دچار مشکل هستیم. در بعضی از قطعات نیز سه فاکتور نقدینگی، دانش فنی و تجهیزات وجود دارد اما اراده لازم وجود ندارد و گره های کوری در حوزه تامین قطعات شرکت های خودروساز وجود دارد که می توان از آن به عنوان بیماری یاد کرد و متاسفانه با وجود گذشت سال ها، برخی افراد اجازه نمی دهند قطعات داخلی سازی شوند.

دسترسی سریع
بدون خط خوردگی