صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

شنبه تا چهارشنبه از ساعت 19:00 به مدت 60 دقیقه

ابوالفضل خلخالی درباره دلایل افزایش خودرو گفت: یکی از مسائلی که هر سال باعث افزایش قیمت خودرو به ویژه در اواخر سال می شود، افزایش تقاضا در بازار است و امسال نیز با توجه به کاهش تولید خودرو، شاهد افزایش بیش از پیش قیمت ها هستیم.

برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفت و گو در خصوص نوسانات شدید در بازار خودرو با دکتر ابوالفضل خلخالی عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی خودرو و دانشگاه علم و صنعت ایران به صورت تلفنی گفتگو کرد.

ابوالفضل خلخالی در آغاز درباره دلایل افزایش خودرو گفت: یکی از مسائلی که هر سال باعث افزایش قیمت خودرو به ویژه در اواخر سال می شود، افزایش تقاضا در بازار است و امسال نیز با توجه به کاهش تولید خودرو، شاهد افزایش بیش از پیش قیمت ها هستیم.

وی تصریح کرد: به طور کلی سال گذشته میزان عرضه و تولید خودرو در داخل کشور کاهش پیدا کرد در حالی که هر سال یک میلیون و 500 عدد خودرو در کشور تقاضا وجود دارد اما امسال چون با کاهش تولید خودرو مواجه شدیم، عرضه و تقاضا از تعادل یکدیگر خارج شدند و در نتیجه می توان گفت این موضوع بر قیمت خودرو اثر منفی گذاشته است.

عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی خودرو در ادامه بیان کرد: بازارهای مالی و سرمایه گذاری در کشور دچار تغییر و تحول های زیادی شده است و از آنجا که خودرو به عنوان کالایی سرمایه ای در ایران به حساب می آید، نقدینگی های سرگردان که بازار مطمئنی برای سرمایه گذاری پیدا نمی کنند، به سمت بازار خودرو می روند.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته در زنجیره تولید خودرو، امکان تامین مواد اولیه و قطعات در خارج از کشور را نداشتیم و با مشکلاتی مواجه بودیم و از سوی دیگر نرخ ارز نیز افزایش پیدا کرد و قیمت خودرو متناسب با این افزایش قیمت، افزایش نیافت و همه این موارد سبب شده، در ایام پایان سال شاهد افزایش قیمت باشیم.

خلخالی در ادامه در پاسخ به این سوال که چرا با وجود تولید بیشتر قطعات خودرو در داخل کشور، باز شاهد هستیم به بهانه افزایش نرخ ارز، خودرو گران می شود، عنوان کرد: بخش عمده ای از قطعات خودرو در داخل کشور تولید می شود و در خیلی از حوزه ها قطعه سازها در زنجیره تامین فعال شده اند اما این مقدار هنوز به تولید کامل خودرو نرسیده است و در این زمینه مقداری دیر شروع کرده ایم.

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران تاکید کرد: اتفاقاتی که امروز در داخل کشور در حوزه خودرو رخ داده است باید حداقل سه سال پیش در مدیریت کلان راهبردی صنعت خودرو می دیدیم تا در دو سال اخیر که با تحریم ها و نوسانات ارز مواجه شده ایم، مشکلاتی که گریبان آن هستیم را نمی دیدیم.

مرتبط با این خبر

  • دود اگزوز خودروها به ریه مردم تهران می رود؛ پول آن به جیب دولت!

  • ظرفیت تهران تکمیل است!

  • خودروسازان امکان تامین نیاز روزانه بازار را ندارند

  • تجهیزات استاندارد خودروها یک سال هم دوام نمی آورد

  • خودروهای سواری بسیاری از استانداردهای مد نظر سازمان استاندارد را اجرا کرده است

  • خط قرمزهای سازمان استاندارد محو شدند +صوت

  • صنعت نیازمند یک چرخه ی بازیافت است

  • قوانین موجود در بازیافت خودرو نیازمند بسترهای اجرایی هستند

  • مردم در خرید خودرو داخلی و خارجی اندکی تامل کنند

  • خودروسازان تا سقف 7.2 درصد مجاز به افزایش قیمت هستند