رواق تماشا یكشنبه ها از ساعت 22:00 به مدت 120 دقیقه

عضو انجمن عكاسان ایران: عکاسی طبیعت جزو گران‌ترین عکاسی‌های دنیاست

آل احمد ضمن اشاره به هزینه بالا و درآمد پایین عکاسی، گفت: عکس‌های زیادی وجود دارد که از لحاظ محتوایی پوچ است و صرفاً جنبه نمایشی دارد.

1400/01/16
|
11:09
|

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری رادیو گفت‌وگو، سید محمد آل احمد خبرنگار، عکاس خبری و عضو انجمن عکاسان ایران، در گفت‌وگو با برنامه «رواق تماشا» در مورد عکاسی طبیعت، آن را جزو گران ترین عکاسی های دنیا معرفی کرد و گفت: متأسفانه در ایران عکاسان درآمد خوبی ندارند و به دلیل عدم آشنایی با قانون کپی رایت شاهد انتشار یک عکس در صفحات مختلف فضای مجازی هستیم.

وی ضمن اشاره به هزینه بالا و درآمد پایین عکاسی، بیان کرد: یکی از منابع خریدار عکس سالنامه هاست که با تعداد کمتر از 50 عدد نمی تواند برای درآمد 2400 عضو انجمن عکاسان کافی باشد.

این عکاس خبری، ضمن اشاره به عدم فرهنگ خرید عکس در ایران، نقش عکاسان در راهنمایی افرادی که به عکاسی علاقه دارند را کمرنگ دانست و افزود: اکثر کسانی که در دبیرستان رشته گرافیک می خوانند پس از پاس کردن واحد عکاسی شروع به کار می کنند و جایی برای آموزش و ساماندهی آن ها وجود ندارد.

آل آحمد توضیح داد: عکس های زیادی وجود دارد که از لحاظ محتوایی پوچ است و صرفاً جنبه نمایشی دارد و اشتباه عکسان در نقد عکس ها، عدم ارائه توضیحات فنی است.

وی از هزینه بالای دوربین ها به عنوان دردی بزرگ یاد کرد و افزود: به عکسان اعتبار داده می شود اما حمایتی از آن ها صورت نمی گیرد و مسئولان می توانند با پخش عکس های منتخب در رسانه، فراخوانی سالانه وزارت گردشگری برای خرید عکس و ایجاد سایتی برای معرفی شهرستان ها، برای عکسان انگیزه ایجاد نمایند.

آل احمد در کنار رعایت تکنیک های عکاسی از مفهومی بودن عکس خبرداد و تصریح کرد: آلودگی تصویری که در فضای مجازی ایجاد شده، باعث توجه نکردن به عکس ها شده است.

عضو انجمن عکسان ایران، نیاز به ابزار بیشتر عکاسی را نتیجه بالا رفتن اطلاعات از سبک ها و تکنیک های عکاسی عنوان کرد و گفت: گردشگری به مردم بدهکار است زیرا برخی شهرستان ها هیچ آلبوم عکسی ندارند و ایران تنها در تهران خلاصه نمی شود.

**فرهنگ سازی در حوزه عکاسی وجود ندارد

علی خوشگفتار، عکاس آزاد خبری ضمن اشاره به جاذبه های خاص طبیعت که با نگاه عکاس برای دیگران قابل توجه می شود، بیان کرد: اگر سابقه تصویر ما به قدرت سابقه شعر بود مردم به عکاسی بیشتر اهمیت می دادند در حالی که دید تصویری در مردم، کم است و فرهنگ سازی در این حوزه نبوده است.

خوشگفتار دانستن تکنیک های عکاسی را یک طرف و دید هنری عکاس را در طرف دیگر دانست و گفت: آموزش باید در مدرسه از پایه شروع شود و با آموزش افرادی که استعداد دارد می توان عکاسان خوبی پیدا کرد در حالی که افرادی که ابتدا آموزش می دهند و بعداً شروع به عکاسی می کنند، عکاسان خوبی نمی شوند.

این عکاس خبری ایجاد یک سایت مرجع برای عکاس در سطوح مختلف را یک نیاز اساسی دانست و تصریح کرد: در این سایت می توان آرشیو بزرگی از عکس های سالانه عکاسان داشت و با شناخته شدن عکسان، شاهد فروخته شدن عکس آنها خواهیم بود.

خوشگفتار در پایان گفت: تنها سواد مدیریتی مدیران در این حوزه کافی نیست بلکه سلیقه یک مدیر نیز می تواند بسیار تأثیر گذار باشد.

در ادامه علیرضا نظری فر عکاس گردشگری، ایران را بهشت دوم برای عکاسی از منظر عکاسان دیگر کشورها معرفی کرد و گفت: عکاسان تازه کار باید در کنار آموزش تئوری از فردی که تجربه بیشتری دارد یاد بگیرند.

وی با درخواست از مسئولان مبنی بر بها دادن به عکاس از طریق خرید عکس توسط اتحادیه، خاطر نشان کرد: در ایران مناطق و روستاهای زیادی وجود دارد که بوم گردی زیبایی دارند اما هنوز به چشم نیامده است که در برخی از این روستاها، دهیار می تواند با رواج بوم گردی، اقدام به جذب توریست نماید.

دسترسی سریع
رواق تماشا