صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

مناسبتی روز از ساعت 22:00 به مدت 120 دقیقه

حجت الاسلام راستگوضمن بیان خاطراتی ازمناسبات حزبی شهیدمطهری درخصوص واکنش ایشان به منتقدان کتاب"داستان راستان"برای نوجوانان گفت:این قشرآینده سازان کشوربودندکه اگرخوراک مناسب دریافت نمی کردندبه مارکسیستهایی بدل میشدندکه شایدازداعش بدتر بودند.

حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن راستگو در ویژه برنامه "ضیافت" که به مناسبت هفته معلم روانه آنتن رادیو گفت وگو شد، اظهار کرد: «ما جهان هستی را یک کلاس درس محسوب می کنیم که مدیر و سازنده ی آن خداوند و معلمان این مدرسه، پیامبران و شاگردان افراد خوب و بد روزگار هستند.»

وی صالحین، متقین، شهدا، مومنین و صدقین را شاگردان خوب و شیاطین، مکذبین، منافقین، کفار و... را نیز شاگردان بد معرفی کرد و افزود: «قرآن کتاب درسی است که هر جا سخن از کاری نیکو دارد، سرلوحه ی آن پیامبران، امامان، علمای ربانی و شهدا هستند که فضیلت آن ها از منظر اسلام بسیار بالاست و نزد پروردگار روزی می خورند.»

حجت الاسلام راستگو با این توضیح به مقام والای شهید مطهری اشاره کرد و گفت: «ایشان از نظر علم و دروس حوزوی سرآمد بود و سخن کسی را دیکته نمی کرد؛ از طرفی در مقام شهادت بالاترین رتبه در میهمانی الهی را کسب کرد.»

وی ادامه داد: «شهید مطهری در مبارزه با ادیان و تفکرات باطل و الحادی فریاد سر می داد که بیایید و با ما مناظره کنید تا مشخص شود منطق کدامین تان قوی تر از اسلام، قرآن و شیعه است»

حجت الاسلام راستگو افزود: «در برخی سخنرانی ها در محضر ایشان بودم و همواره می فرمودند کسی که بدون اعتقاد به آخرت فداکاری می کند، فردی نادان است؛ چراکه وقتی به جاودانگی انسان اعتقاد نداشته باشد، خود را در دوری باطل از بین برده است؛ در حالیکه اگر فرد به خداوند و آخرت اعتقاد داشته باشد، می داند تک تک رفتارهای او در آخرت تاثیر مثبت خواهد داشت.»

وی به رادیو گفت وگو گفت: «شهید مطهری را یک جنگجو می دانم؛ آن هم میدان جنگی که از چند ناحیه مورد حمله دشمن است. از یکسو مارکسیست ها بودند و از دیگر سو گروه های الحادی؛ در زمان شاه مجله ای علیه حقوق زنان مطالبی چاپ می کرد و شهید مطهری در همان مجله در دفاع از حقوق زنان صفحاتی را می نگاشتند که بعدها تحت عنوان کتاب حقوق زن در اسلام تدوین و چاپ شد.»

حجت الاسلام راستگو یادآور شد: «ایشان در عین حال به فکر کودکان و نوجوانان نیز بودند و شخصا تعریف می کرد بسیاری دوستان در اعتراض گفته اند شما با چنین مقام علمی چرا برای کودکان کتب می نویسی؟ این قشر آینده سازان کشور بودند که اگر خوراک مناسب دریافت نمی کردند، فردا به مارکسیست هایی بدل می شدند که شاید از داعش امروز نیز بدتر بودند.»

همچنین سید معصومه علیزاده، معلم و استاد دانشگاه با بیان اینکه شهید مطهری برداشت صحیحی از مطالب داشتند، گفت: «ایشان ضمن ارائه نظریه های جدید، نظریه های قبلی را نیز تکمیل کردند؛ لذا آنچه شهید مطهری عنوان می کردند نیاز روز بود و از دیگر سو به هر زبانی سخن می گفتند و حتی یک کودک برداشت درستی از مطالب ایشان می نمود.»

وی افزود: «شهید مطهری در زمان تدریس، به نوع تفکر فرد نمی نگریستند، بلکه مراد ایشان نسبت به اندیشه ای بود که روح افراد بایستی برداشت و دریافت نماید؛ لذا سخنان و کلام ایشان برای همگان قابل فهم بوده و نکته مبهمی در آن وجود نداشت.»

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین حمید وحیدی، استاد دانشگاه و معلم گفت: «شهید مطهری شخصا نسبت به مطالب دریافت شده از اساتید غور و تفکر می کردند و از دل آن معرفتی جدید را استخراج می نمودند.»

وی دانشمندان را دو دسته دانست که یک گروه صرفا در علم واسطه گر هستند و در اینباره گفت: «مرحوم مطهری آنچه را در حوزه فرا گرفت مورد کنکاش و تفکر قرار داد و ثمره فکری خود را به دانشجویان تحویل نمود؛ لذا اقشار مختلف جامعه با بیان و تفکری جدید از آموزه های دینی رو به رو بودند که باعث شد معلمین، مدرسین و جامعه مهندسین و پزشکان ایشان را به محافل مختلف دعوت کنند.»

حجت الاسلام وحیدی افزود: «ایشان مباحث امامت که بیش از هزار سال سابقه تدریس در ایران داشت را با شیوایی و تاملی جدید و بر اساس نیاز روز مطرح می کردند و جز اولین کسانی بودند که مباحث را به صورت گفت وگو محور انتقال می دادند.»

وی ادامه داد: «اساتید مرتب در میان بحث نقد و سوال و جواب مطرح می کردند و شهید مطهری دقایقی سکوت کرده و سخنان را می شنیدند و این شیوه ای بود که تا آن زمان دیده نشده بود و در این تعامل زوایای مختلفی از اسلام تبیین و مشخص شد.»

حجت الاسلام وحیدی به رادیو گفت وگو گفت: «شهید مطهری مهم ترین شخصیتی بودند که زیر ساخت های فکری را تبیین کردند؛ گروه های موتلفه و جوانانی با دغدغه اسلام ودین، ارتباطی عمیق و مستمر داشتند هیچگاه جذب گروه های مارکسیستی و چپ نشدند ولی گروه های دیگر بعد از انقلاب ریزش داشته و منجر به انحراف شد.»

وی خاطرنشان کرد: «عده ای تصور می کنند حضور سیاسی ایستادن در صف اول است ولی آیت اله مطهری به حفظ عقبه فکری و ساخت زیر بناهای اساسی اسلامی برای نسل جوان پرداختند.»

همچنین حجت الاسلام والمسلمین وحید محقق، کارشناس مذهبی نادانی و جهالت را اصلی ترین مشکل کنونی جامعه دانست و افزود: «معلمین وظایف سنگینی در این حوزه دارند؛ چراکه جهل را به علم تبدیل می کنند و لذا جامعه هر موضوعی را با علم و آگاهی قبول خواهد کرد.»

وی با بیان این مطلب افزود: «یکی از ویژگی های استاد مطهری این بود که مباحثی که روز به روز مورد نیاز است و ما کمتر نسبت بدان شناخت پیدا کردیم را بیان می فرمودند.»

حجت الاسلام محقق سخن نگفتن درباره مباحث روز و پنهان کردن مباحث را از مشکلات کنونی خواند و تصریح کرد: «حجاب کشیدن بر روی مبحث دردی را از جامعه دوا نمی کند؛ این معضل گاه در رسانه ملی نیز دیده می شود که باید مورد بحث قرار گیرد. این مسیر دقیقا راهی است که شهید مطهری پیمودند.»

وی ادامه داد: «شهید مطهری گاه احساس می کردند جامعه نیازمند پاسخگویی به شهبات است؛ لذا کتبی را در این باب نوشتند. در دیگر زمان نیاز بود وارد مباث فقهی شوند یا آثاری را در رابطه با کودکان به نگارش درآورند. لذا اگر قصد حرکت در مسیر ایشان را داریم بایستی به مطالب روز بها داده و بپردازیم.»

در بخشی دیگر از این میزگرد رادیویی نعمت آقایی، از معلمان با سابقه کشور با بیان اینکه شهید مطهری در احیای روح انسان تلاش کردند و انسان را به فطرت واقعی خود رهنمون ساختند، اظهار داشت: «در نظام های اجتماعی، روح اصل و حقیقت بشریت است که اگر این روح هدایت شود، به فطرت واقعی خود و قرب الی الله می رسد؛ لذا هر چه نیازمندی های انسان پاسخ داده شود، دیر یا زود انسان را تعلیم خواهد داد.»

این استاد دانشگاه مبنای فکری شهید مطهری را ناظر بر احیای قرن در عصری دانست که قصد کنار زدن دین گرایی را داشت و ادامه داد: «شهید مطهری مبانی اسلام را در قالب روز و در اندیشه های نو و چالشی به جامعه ارائه دادند و جامعه نیز فطرتا پذیرای این واقعیت بود.»

مرتبط با این خبر

  • دشمن در صدد کمرنگ کردن امر به معروف و نهی از منکر است

  • مهم ترین تهدید برای انقلاب از درون انقلاب است

  • طرح تحول سلامت باید در اختیار سلامت باشد نه درمان