صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

پنجشنبه ها از ساعت 14:30 به مدت 70 دقیقه

اسماعیل فلاح پور اظهار داشت: واژه هایی مانند «در نیامده» و «حال نکردیم» به درد نقد سینمایی نمی خوردند، چرا که کارکرد آموزشی و تحلیلی ندارند.

برنامه سینما معیار با موضوع بررسی وضعیت نشر و کتاب های سینمایی، با حضور عزیزالله حاجی مشهدی (سردبیر سابق مجله نقد سینما و عضو انجمن منتقدین و نویسندگان سینما و عضو انجمن مدرسین سینما) و اسماعیل فلاح پور (کارگردان و کارشناس سینمایی) از شبکه رادیویی گفت و گو روی آنتن رفت.

در این برنامه عزیزالله حاجی مشهدی با اشاره به ترمیم فیلم های قدیمی در ایران، گفت: نسخه ترمیمی و بازسازی شده فیلم های قدیمی ایرانی که در جشنواره جهانی فجر رونمایی شدند در بخش هنر و تجربه به نمایش درآمده اند.

وی با اشاره به نقد فیلم های ترمیم شده، اظهار داشت: نقد امروز من بر این فیلم ها تفاوت ماهوی چندانی با نقد سی سال پیش نداشت.

عضو انجمن منتقدین و نویسندگان سینما ادامه داد: اگر یک کارگردان بتواند در یک مدار متوازن و متعادل فکری پیش برود، کارش دچار فراز و فرود نمی شود.

وی با اشاره به عدم تناسب بودجه ها در بخش سینمایی کشور، عنوان کرد: بودجه های فیلم سازی در ایران هیچ تناسبی را با بخش پژوهش سینمایی ندارند.

عزیزالله حاجی مشهدی اضافه کرد: فیلم های صاحب اندیشه و گفتمان انسانی زمانی ساخته می شوند که سینما با فعالیت پژوهشگرانی آگاه حرکت خود را پیش ببرد.

وی با اشاره به این که نقد همیشه سازندگی به همراه دارد، تصریح کرد: جامعه ای که به دروغ و دروغ پردازی گرایش داشته باشد همیشه از نقد پرهیز می کند.

عضو انجمن مدرسین سینما تاکید داشت: شیوه هایی از نقد که امروزه در برنامه های مختلف تلویزیونی رواج پیدا کرده اند، هیچ نسبتی را با نقد سینمایی ندارند.

در ادامه ی برنامه سینما معیار از شبکه رادیویی گفت و گو اسماعیل فلاح پور با اشاره به این که وضعیت نشریات سینمایی ایران در مرحله اسفناکی قرار گرفته است، گفت: نشریات سینمایی در کشور بسیار فقیرتر از خود سینما هستند.

وی با اشاره به این که سینمای ایران امروزه روندی نزولی را طی می کند، عنوان کرد: متاسفانه ما در حال حاضر به سمت بنجول سازی پیش می رویم.

این کارگردان سینما با اشاره به این که هر جامعه ای به پرورش فرهنگی نیاز دارد، تصریح کرد: فرهنگ در هیچ جامعه ای به صورت پیش فرض وجود ندارد، بر همین اساس جوامع مختلف باید با جدی گرفتن مسائل آکادمیک و علمی سطح فرهنگی خود را ارتقا دهند.

وی با اشاره به تیراژ کتب سینمایی در ایران، اذعان داشت: تمامی کتاب های حوزه سینما در حال حاضر به تیراژ 700 تا 300 تقلیل پیدا کرده اند.

اسماعیل فلاح پور افزود: این حجم از تیراژ کتب سینمایی در ایران موضوعی بسیار شرم آور و نامطلوب است.

وی با اشاره به این که ما موضوع فرهنگ سازی را به طور کامل از ذهن پاک کرده ایم، تصریح کرد: کارهایی که باید پل ارتباطی میان دانشگاه و جامعه سینمایی و مخاطبان را برقرار کنند، در کشور ما مورد توجه قرار نمی گیرند.

این کارشناس سینما اضافه کرد: تا سال های گذشته بسیاری از نشریات سینمایی برای مخاطبان خود کارکرد آموزشی داشتند.

وی با بیان این که اخبار زرد تمامی نشریات سینمایی را فرا گرفته اند، اظهار داشت: نشریات سینمایی به دلیل تقلیل کیفیت مخاطبین خود مجبور هستند برای فروش و محاسبه دخل و خرج به سمت اخبار زرد گرایش پیدا کنند.

اسماعیل فلاح پور ادامه داد: وضعیت امروزی اخبار و محتوای نشریات سینمایی باید مورد بررسی و تحلیل قرار بگیرند.

وی با اشاره به این که سینما در هر کشوری باید مورد بروز رسانی و تحلیل قرار بگیرد، تصریح کرد: فعالیت پژوهشگران و منتقدان و مدرسین سینمایی در کشور می تواند تاثیر مطلوبی را در خروجی آثار داشته باشد.

این کارگردان سینما افزود: کیفیت فیلم های سینمایی در جامعه با میزان کیفیت و کمیت نشریات سینمایی آن کشور در ارتباط مستقیم است.

وی با اشاره به جهت گیری و محتوای نقدهای سینمایی در ایران، اظهار داشت: نقد یک فیلم می تواند زمینه رشد سینمایی را برای مخاطب فراهم کند، در حالی که نقدهای امروزی فقط به قصد جهت گیری منفی و مخالفت با فیلم ها در رسانه های مختلف منتشر می شوند.

اسماعیل فلاح پور اضافه کرد: واژه هایی مانند «در نیامده» و «حال نکردیم» به درد نقد سینمایی نمی خوردند، چرا که کارکرد آموزشی و تحلیلی ندارند.

مرتبط با این خبر

  • اگر کیارستمی نبود، سینمای ایران به جایگاه فعلی نمی رسید

  • بررسی علل عدم فروش فیلمهای اجتماعی و هنری در ایران

  • شبکه نمایش خانگی حدود 200 میلیارد تومان گردش مالی دارد

  • سینمای ایران در اختیار یک گروه خاص قرار دارد

  • نباید همه فیلم های خوب همزمان اکران شوند

  • زور من در سینما به خیلی ها نمی رسد

  • کمبود سانس ها فروش تگزاس 2 را کاهش داد

  • تحلیل جریان شناسی سینمای دهه 60 در سینما معیار

  • فیلم سازان امروزی با توجه به وضعیت فروش کار می کنند

  • فیلم های هنر و تجربه در هر سالن قابلیت اکران دارند