صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

پنجشنبه ها از ساعت 14:30 به مدت 70 دقیقه

پوریا ذوالفقاری گفت: «مطرب» بر خلاف چند فیلم قبلی کیایی سر راست است و من فکر می‌کنم او این شکل را خیلی بهتر بلد است؛ در واقع «مطرب» را ادامه منطقی آثار کیایی می‌بینم.

یک کارشناس و منتقد سینما در «سینما معیار» رادیو گفت‌وگو در نقد و بررسی فیلم سینمایی« مطرب» به کارگردانی مصطفی کیایی عنوان کرد: وقتی تیزرهای فیلم را دیدم با صحنه‌هایی در حد یک نما یا فریم مواجه شدم که در فیلم آنها را ندیدم. ظاهرا تیزرها قبلا تهیه شده بود، می‌خواهم پیشاپیش به سازندگان فیلم بگویم من آنچه که روی صحنه دیدم را نقد می‌کنم.

وی افزود: چندین بار نیز در فیلم دیدم که دیالوگ‌ها دوباره گفته شده یعنی لب‌خوانی بازیگر با صدایی که می‌شنویم روی هم دوبار شده و معلوم است که دیالوگ‌ها اصلاح شده است.

ذوالفقاری ضمن بیان اینکه کیایی می‌تواند شکل درست جریان اصلی باشد، خاطرنشان کرد: معمولا وقتی منتقدان درمورد فیلمی می‌گویند که چرا ساده‌انگارانه ساخته شده سازندگانش می‌گویند ما برای مخاطب فیلم می‌سازیم. بحث این نیست که چرا این فیلم تجاری است بلکه بحث این است که ما باید فیلم‌های تجاری‌مان را هم خوب بسازیم.

وی ادامه داد: فیلم تجاری نقطه مقابل ارزش‌های سینمایی نیست. سال‌هاست که همه اینها را ترکیب شده در هم می‌بینیم و دوره‌های درخشان تاریخ سینما دوره‌هایی بوده که آثار با یکدیگر تلفیق شده بودند. کیایی این پتانسیل را دارد که بشود یکی از آن کسانی که شکل درست جریان اصلی سینما است، یعنی سینمایی که تکیه به مخاطب دارد و در عین حال بلد است قصه بگوید و موضوعات روز را به درستی و به اندازه دست مایه روایت خود قرار دهد.

این منتقد تصریح کرد: معایب و محاسن «مطرب» نیز از سایر فیلم‌های کیایی خیلی دور نیست. «مطرب» فیلم سر راستی است. یکی از مواردی که کیایی دارد این است که به طرز عجیبی بعد از «خط ویژه» انگار از روایت سرراست فرار می‌کند یعنی دلش می‌خواهد طور دیگری روایتش را بازگو کند و اوج آن در «عصر یخبندان» بود، حتی «بارکد» نیز قرار بود فیلم خیلی ساده‌ای باشد اما رفت و برگشت‌های زمانی عجیب و غریبی را در بخش‌هایی از آن می‌دیدیم. حال در «مطرب» به شکل سر راست بودن برگشته و من فکر می‌کنم این شکل را خیلی بهتر بلد است؛ در واقع «مطرب» را ادامه منطقی آثار کیایی می‌بینم.

ذوالفقاری با اشاره به فیلم‌هایی با موضوع اجتماعی، در رادیو گفت‌وگو عنوان کرد: فیلمی مثل «شعله ور» حمید نعمت‌الله یک فیلم اجتماعی است چون اکنون نسلی داریم که به آستانه 40 سالگی رسیدند و به هیچ کدام از آرزوها و اهدافشان دست پیدا نکردند بنابراین فردی که سرشار از عقده است می‌تواند یک پایه اجتماعی هم داشته باشد.

او اظهار داشت:کیایی از موضوعاتی که درصد بسیار بالایی از جامعه با آنها درگیر هستند استفاده می‌کند تا قصه بگوید. در آثار کیایی می‌توانیم نشانه‌های دورانی که فیلم ساخته می‌شود را نیز ببینیم ولی آیا این فیلم‌ها از آزمون زمان نیز سربلند بیرون می‌آیند و مثلا 20 سال بعد می‌توان به آنها استناد کرد.

این منتقد سینما افزود: مثلا مشکلی که در فیلم «دایره مینا» بیان شده بود اکنون حل شده ولی هنوز «دایره مینا» به عنوان یک فیلم مطرح است. از طرفی دیگر فیلم‌هایی هم داریم که نسبت به یک معضل و مشکلی واکنش نشان دادند و در زمان خود هم خوب دیده شدند ولی با حل شدن آن مشکل تاریخ مصرف فیلم هم تمام شد.

ذوالفقاری در رادیو گفت‌وگو تصریح کرد: من کیایی را بیشتر جزو فیلمسازهایی می‌دانم که از موضوعات روز استفاده می‌کند تا طنزآوری کند، قصه بگوید و قصه را به شکلی که باب طبع مخاطب عام است بیان کند.

او معتقد است که وقتی یک فیلم در آینده به یک سند تبدیل می‌شود در ذهن سازنده کاملا آگاهانه است. این منتقد سینما در این خصوص تصریح کرد: ما می‌توانیم با یک اطمینان نسبی بگوییم چنین فیلمی باید فیلم خوبی باشد، یعنی معیارهای سینمایی در قصه‌گویی، شخصیت‌پردازی و اجرای درست را داشته باشد چون قرار است این فیلم را به فرزندانمان در آینده نشان دهیم، او باید با آدم‌های فیلم همراه شود.

وی افزود: اگر قرار باشد صرفا اطلاعات پیدا کند می‌توانیم یک مستند خبری از آن دوره پیدا کنیم و آن را نشان دهیم. حتی شاید نیاز باشد که در چنین فیلمی نسل آیِنده را متوجه کنیم که در فلان زمان فلان ماجرایی پیش آمد.

ذوالفقاری در برنامه «سینما معیار» اظهار داشت: کیایی یک مرحله بعد از فیلمنامه‌نویسی نیاز به سخت‌گیری نسبت به خودش دارد تا دلش بیاید بخش‌هایی از فیلم را دور بریزد. ما همیشه می‌گوییم که فلیمسازان‌مان ایده ندارند و دستشان خالی است ولی درمورد کیایی اینگونه نیست و در مورد او مشکل این است که دستش خیلی پُر است برای همین یک جایی از فیلم مخاطب یادش می‌رود که چه کسی را دنبال می‌کرده است.

او ادامه داد: می‌توان گفت فیلم «مطرب» اندازه نگهدار نیست، اولویت بندی ندارد که مخاطب قرار است با کدام کاراکتر همراه باشد و اگر قرار است با همه آنها همراه باشد باید استراتژی دیگری برای آن در نظر می‌گرفت نه اینکه پرستویی شروع به روایت قصه کند.

مرتبط با این خبر

  • سینمای ایران جریان فکری یا مکتبی ندارد

  • انقلاب اسلامی به سینمای ایران شایستگی عطا کرد

  • تناسخ در سینمای آمریکا مورد توجه ویژه ای قرار دارد

  • برخی آثار سینمایی، جامعه سیاه را از ایران به تصویر می کشند!

  • آخرالزمان صحنه ی یکی شدن و پیوند با ادیان است

  • نقش فروشی آفت سینمای ایران

  • سینمای ایران باید آینده نگر و راهبردی شود

  • سینمای ایران در مسیر اشتباه پیش می رود

  • حسین انتظامی اطلاعات سینمایی ندارد

  • فیلم"محمد(ص)" نتوانست تاثیرگذار باشد