صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

پنجشنبه ها از ساعت 14:30 به مدت 70 دقیقه

قاقانی اظهار داشت: خانم گیتی قاسمی و خانم ثریا قاسمی و طناز طباطبایی بازی خیلی خوبی در این فیلم دارند، دعوت می‌کنم که مردم فیلم «ویلایی‌ها» را ببینند.

برنامه این هفته سینمامعیار با موضوع نقد و بررسی فیلم «ویلایی‌ها» با حضور جبار آذین (منتقد سینما)، خدایار قاقانی (منتقد سینما) و با اجرای امیرعباس صباغ برگزار شد.

در ابتدای برنامه آذین درباره سه حیطه سازندگان آثار دفاع مقدس صحبت کرد و گفت: سه طیف مشخص در این حیطه کارآزمایی کردند: کسانی که دفاع مقدس را می‌شناختند و سینما را می‌فهمیدند و حرفهای خوبی برای گفتن داشتند که تعدادشان کم هست و هنوز هم پرچم این نوع سینما را برافراشته داشتند، طیف دیگر نه دفاع مقدس را شناختند و نه سینما سرشان می‌شد، طیف دیگر به تقلید از سینمای جنگی جهان فیلم‌های جنگی ساختند که ربطی به دفاع مقدس ما نداشتند و تماشاگر را هم راضی نکردند.
با رونق سینمای تجارتی بعضی فیلمسازان تمایل ندارند فیلم‌های دفاع مقدسی بسازند

وی در خصوص دلایل نارضایتی سازندگان فیلم‌های دفاع مقدس صحبت کرد و گفت: حیطه کاری در عرصه دفاع مقدس محدود است و نخستین علت این است که مدیرانی در رأس امور سینمای کشور هستند که عنایتی به دفاع مقدس و سینمای دفاع مقدس ندارند و اگر فیلم‌هایی در این ارتباط ارجاع داده می‌شود از 2 تا 4 سال از این فیلمنامه‌ها خبری نمی‌شود، فیلم‌هایی هم ساخته می‌شود که به دلایل مختلف اکران مناسب پیدا نمی‌کنند. علت دیگر به خاطر دور شدن سینماگران ما از مضامین دفاع مقدسی هست که با رونق بازار سینمای تجارتی بخشی از فیلمسازان تمایلی ندارند حرفهای خوب بزنند و درمورد تاریخ کشور فیلم بسازند.

قاقانی درباره ساخت فیلم‌های ضد جنگ بیان داشت: فیلمی که دارد جنگ را تقبیح می‌کند ضد جنگ است، اما یکسری فیلم‌ها با الصاق یکسری صفت‌ها می‌خواهند فیلم را صاحب ارزش کنند که این امکانپذیر نیست و خود فیلم باید این کار را کند. شخصاً با این الصاق‌ها مسئله دارم ولی متأسفانه امر متداولی در سالهای اخیر شده است.

اغلب آثار ارزشی و دفاع مقدسی دولتی یا ارگانی ساخته شده و شکست خورده است

آذین نیز در ادامه صحبت وی اضافه کرد: چون شرایط فرهنگی جامعه ما شرایط خاصی است شرایط فیلمسازی‌مان هم خاص شده است، در اغلب کسانی که فیلم‌های موسوم به ارزشی و دفاع مقدسی می‌سازند جدا از اندک آدمهایی که به صورت مستقل در این زمینه عمل کردند اغلب فیلم‌های تولید شده یا دولتی و یا ارگانی است. چون جزو وظایف دولتی و ارگانی یک نهاد ساخت فیلم دفاع مقدسی قرار می‌گیرد این ارگان یا آن سازمان خود را موظف می‌داند فیلمی در این ارتباط بسازد اما خودش این کار را انجام می‌دهد و حتی برای ساخت اثر اینچنینی از هنرمندان حرفه‌ای استفاده نمی‌کند که اغلب هم چنین آثاری شکست خوردند، هرچند هنوز این مشکل هست.

پژوهش درستی در ساخت «ویلایی‌ها» انجام شده است

وی با اشاره به اثر «ویلایی‌ها» در خصوص آن اظهار داشت: فیلم‌های اندکی هستند که حرفهایی برای گفتن دارند گرچه ممکن است به استانداردهای سینمایی چندان پایبند نباشند اما نزدیکند و یکی از این فیلم‌ها «ویلایی‌ها» است و خانم قیدی به عنوان کارگردان در نخستین ساخته سینمایی حرفه‌ای خود کاملاً هوشمندانه ظاهر شده و از نگاه زنانه به بخشی از مسائل دفاع مقدس در چارچوب زندگی خانوادگی رزمندگان اسلام می‌پردازد و نخستین چیزی که خانم قیدی روی آن سرمایه‌گذاری کرده پژوهش درست در ساخت این اثر دفاع مقدسی هست.

آذین ادامه داد: این فیلم در کنار تلخی‌ها و شادی‌هایی که فیلمساز در پی تصویر آن بوده موفق شده بخشی از واقعیت‌ها را به نمایش دربیاورد و در ارائه اینها با توجه به تجارب و دانش سینمایی خود موفق عمل کرده است، هرچند کاستی‌های آن کم نیست.

قاقانی در انتقاد از «ویلایی‌ها» و درباره نقاط ضعف و قوت آن بیان داشت: ویلایی‌ها محصول شکل غلط نقد ما نسبت به فیلم‌های جنگی در سالهای اخیر است و از آن طرف بوم افتاده است، فیلم را هم می‌توان دوست داشت و هم همه‌چیز آن را نقد کرد. آن بخشی که می‌شود فیلم را دوست داشت جاهایی هست که با اعتقاد و باورهای ما سروکار دارد، بخش دوم جایی هست که فیلم با طیف خیلی گسترده‌تری مواجهه پیدا می‌کند، نسل امروز جنگ را ندیده و تبعات آن را هم نشنیده و حتی سوءاستفاده‌های بعد از جنگ را هم آشکارا نمی‌داند.

فیلم‌های جنگی باید قهرمان داشته باشد ولی در ویلایی‌ها قهرمان نداریم

او ادامه داد: در فیلم‌های قدیمی کلّ فیلم انفجار و صحنه جنگی است و ویلایی‌ها تماماً این را کنار گذاشته است، در فیلم‌های جنگی می‌گفتند احساسات‌گرایی و قهرمان‌گرایی بیش از اندازه یک شخص هست و در ویلایی‌ها این را نداریم در صورتی که باید قهرمانی برای این موضوع ساخته می‌شد. ضمن اینکه در این فیلم شیرزنان را به شکل واقعی نمی‌بینیم.

آذین نیز دیدگاه خود را در این رابطه بیان کرد و گفت: وقتی فیلمساز برای جامعه فیلم می‌سازد باید جامعه‌اندیشانه فیلم بسازد و مورد پسند جامعه باشد، این آثار اجتماعی‌اند و از همین منظر خانم قیدی کاری را شکل داده که به لحاظ ساختار هنری و محتوای ارزشی یک مجموعه قابل توجه با چینش به نسبت مناسب است اما فیلم به دلیل تعدد شخصیتها و داشتن داستانک‌های فراوان فاقد استحکام دراماتیک است و شخصیت دراماتیک ندارد چون فاقد قهرمانان محوری هست و چندین قهرمان یا شبه‌قهرمان دارد که به درستی پرداخته نشدند و از همین منظر قضیه شیرزن بودن هم خیلی خود را در این اثر نشان نمی‌دهد، اینها بیشتر همسر و مادرند اما کمتر به عنوان انسان زن هستند و اینجاست که مشکل دراماتیک شکل می‌گیرد و چون قصه ساختار کاملاً کلاسیک ندارد چند ماجرا می‌بینیم که هیچ گره‌افکنی صورت نمی‌گیرد.

قهرمان در فیلم‌های سینمایی بعد از انقلاب مفقود شده است

آذین در جمع‌بندی صحبتهای خود خاطرنشان کرد: نبود قهرمان نه فقط در فیلم‌های دفاع مقدس بلکه در فیلم‌های سینمایی ایران بعد از انقلاب مفقود شده و به همین خاطر بخش اعظم فیلم‌های سینمایی ما اصلاً سینما نیستند.

دعوت می‌کنم که مردم فیلم «ویلایی‌ها» را ببینند

قاقانی نیز در پایان صحبتهای خود اظهار داشت: خانم گیتی قاسمی و همینطور خانم ثریا قاسمی و طناز طباطبایی بازی خیلی خوبی در این فیلم دارند، دعوت می‌کنم که مردم فیلم «ویلایی‌ها» را ببینند.

برنامه رادیویی سینمامعیار با اجرای سید امیر جاوید و تهیه‌کنندگی و سردبیری محمدجواد طالبی سعی دارد ضمن پرداختن به مسائل اساسی سینمای ایران سطح آگاهی مخاطب از فیلم‌های روی پرده را بالا ببرد.

مرتبط با این خبر