صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

پنجشنبه‌ها از ساعت 18:00 به مدت 60 دقیقه

پژوهشگر دانشگاه کاتولیک استرالیا اظهار داشت: اکثر افرادی که به جنبش های معنوی نوظهور اعتقاد دارند به اصول و موارد مطرح در ادیان رسمی تعلق خاطر نشان نمی دهند و گمان می کنند که ادیان مختلف امری غیر عقلانی است.

برنامه شعبده شوم با موضوع بررسی جنگ نرم و جنبش ‌های معنوی نو پدید، با حضور دکتر محمود سیفی (دکترای فلسفه و عرفان سیاسی و اجتماعی و پژوهشگر دانشگاه کاتولیک استرالیا) و دکتر وحید سهرابی فر (عضو هیئت علمی گروه فلسفه دین دانشگاه ادیان و مذاهب) از شبکه رادیویی گفت و گو روی آنتن رفت.

در این برنامه دکتر محمود سیفی با اشاره به اینکه گستردگی جنبش های معنوی نوپدید در بسیاری از مواقع مورد اغراق قرار می گیرد، گفت: اغراق در گستردگی جنش های معنوی نوپدید در بین مردم ممکن است سوتعبیرهای متعددی را به همراه داشته باشد.

وی افزود: به دلیل دسترسی عرفان های نوظهور به رسانه های مختلف افراد در اغلب مواقع در مورد میزان اشتیاق مردم این حوزه دچار اشتباه می شوند و همین موضوع می تواند توجه بیش از حد مردم را به این پدیده های نوظهور جذب کند.

پژوهشگر دانشگاه کاتولیک استرالیا با اشاره به این که تعیین گستردگی جنش های معنوی نوظهور در کشور به تحقیقات و بررسی های دقیق نیاز دارد، عنوان کرد: دنیای امروز صداها و سلیقه های مختلفی را همزمان ایجاد کرده و پیش می برد، بر همین اساس تنوع در رویکردهای مختلف معنویت نیز در سراسر جهان افزایش پیدا می کند.

وی با اشاره به این که مقابله با معنویت همانند مقابله با تمامی پدیده های اجتماعی بهترین راه نیست، تصریح کرد: اهتمام به امور مقابله ای در مبارزه با عرفان های نوظهور هیچ گاه به یک صدایی منجر نمی شود.

دکتر محمود سیفی در ادامه اضافه کرد: ناکارآمدی نهادهای دینی متعدد در سراسر جهان از جمله عواملی است که به گسترش جنبش های معنی نوظهور کمک می کند.

وی افزود: اکثر افرادی که به جنبش های معنوی نوظهور اعتقاد دارند به اصول و موارد مطرح در ادیان رسمی تعلق خاطر نشان نمی دهند و گمان می کنند که ادیان مختلف امری غیر عقلانی است.

این دکترای فلسفه و عرفان در مصاحبه با رادیو گفت و گو با اشاره به این که رویکرد انسان گرایانه در معنویت های نوظهور بخش عمده ای از گرایشات مردم به این حوزه را فراهم می کند، عنوان کرد: گرایشات کل گرایانه معنویت های نوظهور می تواند این پدیده را به طور خاص در مقابل تفکر انسان انگارانه خدا در ادیان غربی و اسلام قرار دهد.

وی با اشاره به این که گرایش به معنویت های نوظهور در جهان غرب بسیار بیشتر از ایران است، اظهار داشت: خلا معنوی رسمی موجود در جهان غرب باعث شده تا بسیاری از افراد ساکن در این منطقه از کره زمین به جنبش های معنوی نوظهور گرایش بیشتری پیدا کنند.

در ادامه برنامه شعبده شوم از شبکه رادیویی گفت و گو دکتر وحید سهرابی فر با اشاره به دلیل شکل گیری معنویت های نوظهور، گفت: معنویت جدید اساسا محصولی برای دوران جدید است، بر همین اساس معنویت های مختلف باید با توجه به خواستگاه شکل گیری آن ها مورد بررسی و تحلیل قرار بگیرند.

وی با اشاره به بررسی قرون اخیر در دنیا، گفت: در قرن شانزدهم مردم شاهد جریانات اصلاح دین بوده اند، چراکه در این قرن افرادی مانند مارتین لوتر در مقابله با پاپ برنامه های مختلف را پیش می برند.

عضو هیئت علمی گروه فلسفه دین دانشگاه ادیان و مذاهب در ادامه اضافه کرد: بعد از قرن شانزدهم تفسیر دین به تعداد اشخاص معتقد به آن دین افزایش پیدا می کند و تمامی مردم می توانند رای شخصی خود را نسبت به دین داشته باشند.

وی با اشاره به جریان روشنگری در غرب، تصریح کرد: در مجموع بسیاری از نظریه های مختلف در غرب به گمان برخی از افراد اثبات می شود که عقل انسان برای نیاز های او کافی است.

مرتبط با این خبر

  • فرقه در ایام قدیم مذاهب مشروع را شامل می شد

  • تناسخ در سینمای آمریکا مورد توجه ویژه ای قرار دارد

  • تمام آثار هالیوود دارای پیام های سیال و مبهم هستند

  • یهودیان همواره در انتظار ظهور مسیح هستند

  • بررسی تصوف و فرق آن درعرفان‌ها و معنویت‌های نوظهور

  • بررسی مبحث مرید و مرادی در تصوف و ریشه یابی‌آن در معارف اسلامی

  • ریشه‌های تصوف و تحلیل وجوه مشترک در شیعه و سنی

  • بررسی تصوف و فرق آن درعرفان‌ها و معنویت‌های نوظهور

  • بابیان در کربلا و نجف با زائران ایرانی سو رفتار شدیدی داشتند

  • ذکر خداوند امری محبوب و مطلوب است