صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

پنجشنبه‎ها از ساعت 21:00 به مدت 60 دقیقه

یک پژوهشگر حوزه فرهنگ ایرانی اظهار داشت: روح موسیقی غنی ایرانی می تواند با نزدیک شدن به اصل انسان از وقوع بسیاری از اتفاقات منفی در جامعه جلوگیری کند.

برنامه ارغنون با موضوع بررسی سحرخوانی در ماه مبارک رمضان، با حضور شبان میرشکرایی (پژوهشگر حوزه فرهنگ و مردم شناس) و سیدهومن روتابی (نوازنده تنبور و موسیقی پژوه) از شبکه رادیویی گفت و گو روی آنتن رفت.

در این برنامه شبان میرشکرایی با اشاره به اینکه موسیقی باعث صیقل روح انسان می شود، گفت: ایجاد فاصله های زیاد و متعدد انسان با اصل خود در جامعه امروزی زمینه بروز بسیاری از مشکلات و معضلات فردی و گروهی را فراهم می کند.

وی با اشاره به این که موسیقی اصیل و غنی ایرانی متاسفانه در جامعه امروزی مورد توجه مطلوب قرار نمی گیرد، اظهار داشت: دور شدن از موسیقی اصیل ایرانی باعث شده تا بسیاری از افراد امروزه به موسیقی های فرهنگ بیگانه نزدیک شوند.

این پژوهشگر حوزه فرهنگ با اشاره به کارکرد آوای بومی و سنتی ایرانی، تصریح کرد: بسیاری از آواهای بومی و سنتی موسیقی ایران بدون حضور کلام و وابستگی به شعر مفاهیم و حرف های ژرفی را خارج از چهارچوب کلام و شعر به گوش و ذهن مخاطب می رسانند.

وی با اشاره به این که بسیاری از بخش های موسیقی ایرانی فاقد کلام و شعر هستند، اظهار داشت: حال و روح موجود در موسیقی غنی ایرانی می تواند با نزدیک شدن به اصل انسان از وقوع بسیاری از اتفاقات منفی در جامعه جلوگیری کند.

در ادامه برنامه ارغنون از شبکه رادیویی گفت و گو سیدهومن روتابی با اشاره به جریان ها موسیقی نواحی و اصیل ایرانی، گفت: موسیقی نواحی و اصیل ایرانی در طول سال های گذشته در روند زندگی شخصی مردم جریان داشته و با این جریان به صورت مستمر با مردم پیش رفته است.

وی با اشاره به وجود یک معنویت خاص در بطن موسیقی شرقی و به ویژه موسیقی اصیل ایرانی، اظهار داشت: در بسیاری از موسیقی های مقامی هنرمند در اثر خود محو شده و به به مرحله ی شهود می رسد.

این نوازنده تنبور با اشاره به این که موسیقی مقامی الهامات محتوایی و موسیقایی بسیاری را در دل خود جای داده است، عنوان کرد: در میان راویان مختلف موسیقی نواحی، عده ای در خلال فعالیت خود در طول زندگی فقط به بیان داستان اسطوره های ملی پرداخته اند.

وی در ادامه افزود: عده ای از راویان موسیقی نواحی درطول فعالیت خود تمرکز را بر روایت داستان های اسطوره های مذهبی معطوف کرده اند، در حالی که گروهی دیگر همواره روایت داستان های ملی و مذهبی را در روند موسیقی خود مورد نظر قرار می دادند.

سیدهومن روتابی با اشاره به گوناگونی مناجات خوانی و سحرخوانی در مناطق مختلف ایران، توضیح داد: مناجات خوانی و سحرخوانی ها در هر منطقه از سرزمین ایران به تناسب شرایط و سلایق بومی از یکدیگر متمایز هستند بوده و از نظر ساختار موسیقیایی و اشعار مورد استفاده تعبیر منحصر به آن منطقه را دارند.

فایل صوتی برنامه ارغنون از وبگاه رسمی شبکه رادیویی گفت و گو قابل دریافت است، همچنین متذکر می شود که این برنامه هر پنجشنبه از ساعت 21 الی 22 از شبکه رادیویی گفت و گو پخش می شود.

مرتبط با این خبر

  • رادیو گفت و گو و واکاوی چالش های سنتورنوازی در ایران

  • نوازندگان ایرانی هیچ گاه در کانون توجه نیستند

  • خواننده های تیتراژ اطلاعی از محتوای اثر سینمایی ندارند

  • شهرت؛ شانس انتخاب خواننده برای تیتراژهای تلویزیونی

  • رادیو گفت و گو به دنبال مافیای تیتراژ در سینما و تلویزیون

  • تنبور نوازی تهران با تنبور نوازی اصیل فاصله دارد

  • بسیاری از دستگاه های موسیقی ایرانی متناسب با آوازهای ماه رمضان تنظیم شده

  • کلام در آواز سحرخوانی از اهمیت بسیاری برخوردار است

  • موسیقی بدون کلام ویژگی های فرامرزی بسیاری دارد

  • آهنگسازی باید بدون تعجیل در تولید اثر صورت بگیرد