صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

پنجشنبه‎ها از ساعت 21:00 به مدت 60 دقیقه

آهنگساز تیتراژهای تلویزیونی گفت: تهیه کننده های مختلف در طول کار همواره در تلاش هستند خوانندگی تیتراژ کار را بر عهده کسی بگذارند که شهرت و توانایی بسیار بالایی در حوزه موسیقی دارد.

برنامه ارغنون با موضوع بررسی مافیـای تیـتراژ، با حضور آریا عظیمی نژاد (آهنگساز) از شبکه رادیویی گفت و گو روی آنتن رفت.

در این برنامه آریا عظیمی نژاد با اشاره به پروسه انتخاب خواننده برای تیتراژ یک فیلم یا سریال، گفت: فرم و فضای کلی داستان فیلم یا سریال زمینه های اصلی موسیقی و صدای مورد نظر برای تیتراژ را مشخص می کند.

وی با اشاره به این که هر تیتراژ خواننده متناسب با خود را می طلبد، اظهار داشت: شهرت یک خواننده می تواند تاثیر بسیار زیادی در انتخاب آن برای همکاری در تیتراژ باشد، در حالی که شهرت تنها ملاک انتخاب خواننده نیست.

این آهنگساز ایرانی با اشاره به تقاضای بسیار زیاد فعالان موسیقی برای حضور در تیتراژهای آثار متعدد، عنوان کرد: تهیه کننده های مختلف در طول کار همواره در تلاش هستند خوانندگی تیتراژ کار را بر عهده کسی بگذارند که شهرت و توانایی بسیار بالایی در حوزه موسیقی دارد.

وی با اشاره به تعامل میان آهنگساز، تهیه کننده و کارگردان در پروسه شکل گیری موسیقی فیلم، تصریح کرد: موضوع موسیقی در یک فیلم یا سریال به صورت انحصاری در اختیار فرد آهنگساز است، در حالی که تهیه کننده و کارگردان می توانند بدون انتظار اعمال ایده های خود در این حوزه نظارتی دوستانه ارائه دهند.

آریا عظیمی نژاد با بیان اینکه آهنگساز تنها تصمیم گیرنده در حوزه موسیقی فیلم است، اظهار داشت: در حال حاضر فضای مجازی مهم ترین ظرفیت برای کسب شهرت به شمار می آید، در حالی که تا سال های گذشته تلویزیون و سینما اولین فضای برای دیده شدن و کسب شهرت بود.

وی با اشاره به عقبه فرهنگی و تاریخی موسیقی ایران، عنوان کرد: متاسفانه موسیقی ایرانی در مقایسه با سایر کشورهای دنیا ضعف های بسیاری را دارد. به طوری که در حال حاضر موسیقی ایرانی حتی قابل مقایسه با موسیقی ترکیه یا افغانستان هم نیست.

آهنگساز سریال تلویزیونی پایتخت در ادامه اضافه کرد: بسیاری از کارکردهای فرهنگی و مذهبی متعدد در طول سال ها باعث شده تا موسیقی ایران با محدودیت های بسیاری مواجه شود.

مرتبط با این خبر

  • رادیو گفت و گو و واکاوی چالش های سنتورنوازی در ایران

  • نوازندگان ایرانی هیچ گاه در کانون توجه نیستند

  • خواننده های تیتراژ اطلاعی از محتوای اثر سینمایی ندارند

  • رادیو گفت و گو به دنبال مافیای تیتراژ در سینما و تلویزیون

  • تنبور نوازی تهران با تنبور نوازی اصیل فاصله دارد

  • بسیاری از دستگاه های موسیقی ایرانی متناسب با آوازهای ماه رمضان تنظیم شده

  • موسیقی روح انسان را صیقل می دهد

  • کلام در آواز سحرخوانی از اهمیت بسیاری برخوردار است

  • موسیقی بدون کلام ویژگی های فرامرزی بسیاری دارد

  • آهنگسازی باید بدون تعجیل در تولید اثر صورت بگیرد