ارغنون پنجشنبه ها از ساعت 21:00 به مدت 60 دقیقه

یك رهبر اركستر: ارکستر سمفونیک تهران نیاز به رهبریِ یک معلمِ ارتقا دهنده دارد

شاهین فرهت معتقد است ارکستر سمفونیک تهران با دوره‌های مختلف نیاز به رهبری دارد که هم معلم باشد و هم ارکستر را ارتقا دهد.

1399/04/16
|
08:31

برنامه «ارغنون» با موضوع «رهبری در ارکستر سمفونیک تهران» با حضور پیمان سلطانی (موسیقیدان و رهبر ارکستر ملل و منتقد موسیقی) و ارتباط تلفنی با دکتر شاهین فرهت(استاد دانشگاه، رهبر ارکستر و آهنگساز) از رادیو گفت‌وگو پخش شد.

در ابتدا شاهین فرهت درباره اینکه آیا ارکستر سمفونیک رهبر دائم می‌خواهد یا نه، گفت: برای ارکستر سمفونیک تهران دست به دعا داریم که به طور مستمر فعالیت کند و سروسامان بگیرد.

فرهت با اشاره به تاریخچه ارکستر سمفونیک عنوان کرد: ارکستر سمفونیک از حدود سال 1750 از دوران کلاسیک قوانینی دارد. ارکستر سمفونیک اگر خیلی عالی و درجه یک مانند فیلارمونیک برلین و سمفونیک لندن باشد نیاز به رهبری که پداگوگ باشد، ندارد، چون به طور مرتب رهبران ارکستر درجه یک می‌آیند و برنامه دارند.

وی افزود: این نوع ارکسترها در دنیا کم نیست و با رپرتوار جهانی آشنا هستند، اما رهبرهای مختلف ممکن است کمی با سلیقه خود متفاوت اجرا کند. ارکستر سمفونیک تهران با دوره‌های مختلفی که داشته و بعضی اوقات بهتر و گاهی بدتر بوده، نیاز به رهبری دارد که معلم هم باشد و بتواند ارکستر را ارتقا دهد.

فرهت درباره رهبر مهمان بیان کرد: رهبر مهمان در تمام ارکسترهای دنیا رسم است و همیشه یک رهبر دائم و یک رهبر مهمان وجود دارد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه گرامر و دستور زبان ارکستر کاملاً مشخص است و نیاز به توضیح زیادی نیست، خاطرنشان کرد: ارکستر سمفونیک باید یک رهبر دائم داشته باشد و کافی است برای این موضوع به تاریخچه ارکسترهای سمفونیک دنیا در یک دوره خاص نگاه کنید.

وی افزود: خیلی از اوقات رهبر ارکستر مدیر هنری هم هست، اما بعضی اوقات او فقط رهبر است و شخص دیگری مدیر هنری می‌شود. زمانی که سال هنری از پاییز شروع می‌شود 7 ارکستر را رهبر ارکستر دائم و چند رهبر ارکستر هم به عنوان مهمان دعوت می‌شود.

فرهت ادامه داد: برنامه ارکستر در سال هنری به کمک چندنفری که در هیأت امنا هستند، بعضی اوقات برای چندسال برنامه‌ریزی و چاپ می‌شود.

این رهبر ارکستر خاطرنشان کرد: ما 100 درصد باید برای ارکستر سمفونیک یک رهبر دائم داشته باشیم و چندان رهبر ارکستری که بتوانیم انتخاب کنیم و خوب باشد، نداریم.

وی با بیان مثالی توضیح داد: به عنوان مثال، آقای علی رهبری یک پداگوگ خوب و باسابقه با نام جهانی است و او خیلی خوب می‌تواند به داد ارکستر سمفونیک برسد. اگر او هم بخواهد رهبر ارکستر سمفونیک تهران باشد، باید گرفتاری‌ها و کمبودها را در نظر بگیرد و ارکستر را به خوبی بسازد.

*نیاز به افرادی با فرهنگ متفاوت در ارکستر سمفونیک تهران داریم

در ادامه، پیمان سلطانی (موسیقیدان و رهبر ارکستر ملل و منتقد موسیقی) درباره ارکستر سمفونیک گفت: ما ارکسترهای بزرگی مانند باواریا و CBS داریم که در تاریخچه آنها خواندم همیشه یک رهبر رزیدنت در آن وجود دارد و حتی گرچه قابل قیاس با ارکستر سفمونیک تهران نیستند و توانمندترند، بخشی از رشد آنها به بودن مدیر هنری ثابت، درایت او و مجموعه‌ای است که حضور و افراد مختلف را هدایت می‌کند و به رشد آن کمک می‌کند.

سلطانی یادآوری کرد: ارکستر سمفونیک نیازمند یک فرد دانا و تواناست که موجب ترقی آن شود، اما معتقدم ارکستر سمفونیک تهران به یک نفر احتیاج ندارد و پیشینه‌ای صدساله دارد.

وی خاطرنشان کرد: گرفتاری‌هایی در ارکستر سمفونیک تهران وجود دارد که موجب می‌شود که نه رهبر دائم و نه مهمان داشته باشیم.

سلطانی ادامه داد: درسال‌های گذشته با ورود اکثر رهبران دائم اختلافاتی پیش آمده که اجازه رهبری ارکستر نمی‌دهد و فکر می‌کنم فقط بحث رهبری مطرح نیست، بلکه فرهنگ و حواشی موجود در ارکستر سمفونیک نیز مؤثر است که در مورد تهران اجازه شکل‌گیری یک اتفاق خوب را نمی‌دهد.

این موسیقیدان با رد متزلزل بودن همه دوره‌های ارکستر سمفونیک یادآوری کرد: دوره ارکستر سمفونیک در نیمه اول دهه 50 که فرهاد مشکات رهبر ارکستر سمفونیک بود، بسیار توانمند و باشکوه بود. در دوره پرویز محمود برای رشد ارکستر سمفونیک اتفاقات خوبی افتاد و رهبرانی از کشورهای مختلف وارد شدند که توانستند ارکستر را با فرهنگ‌های مختلف آشنا کنند.

وی افزود: تأکید یک نفر در نیمه اول دهه 50 روی دینامیک و یک نفر روی زمان‌بندی کار می‌کند و فرهنگ‌های مختلفی وارد ارکستر می‌شود و به همین دلیل ما باید برای حضور افراد متعدد با فرهنگ‌های مختلف که غیرایرانی هم می‌توانند باشند، تلاش کنیم. بخشی از گرفتاری‌های مربوط به ارکستر سمفونیک تهران از بیرون تزریق می‌شود.

دسترسی سریع
ارغنون