صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

جمعه‌ها از ساعت 15:00 به مدت 60 دقیقه

یک کارشناس تئاتر گفت: از وقتی فروش بلیط برای این جشنواره اینترنتی شد، تب و تابی که می توانست جزئی از جذابیت های فرامتنی جشنواره باشد کم شد.

برنامه "پرده آخر" ویژه سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر با حضور باقر سروش، شهاب آگاهی، جابر رمضانی از نویسندگان و کارگردانان تئاتر، منصور نصیری بازیگر تئاتر و علی جعفری کارشناس تئاتر از شبکه رادیویی گفت و گو روانه آنتن شد.

نصیری بازیگر تئاتر در این ویژه برنامه گفت: جشنواره بین المللی تئاتر فجر اتفاق خوبی است از این جهت که با شور و هیجان خاص خود مردم و هنرمندان را جذب این هنر می کند.

در ادامه، جعفری کارشناس تئاتر بیان کرد: متاسفانه بخشی از جذابیت عمومی جشنواره به دلایل مختلف به مرور زمان کمرنگ شده است. جشنواره تئاتر در سال های گذشته برای عمده علاقمندان اتفاق مهمی بود اما با حذف بخش چشم انداز تئاتر و پررنگ شدن بخش مرور، علاقمندان و مشتریان اشتیاق آتشین سال های گذشته خود را از دست داده اند.

وی افزود: ما سال های گذشته باید بلیط را در گیشه تهیه می کردیم که خیلی خوب بود اما از وقتی فروش بلیط برای این جشنواره اینترنتی شد از تب و تابی که می توانست جزئی از جذابیت های فرامتنی جشنواره باشد کم شد. با کمال تاسف هیچ ظرفیتی برای گیشه در نظر گرفته نشد و بنابراین بخشی از مشتریانِ گذری تئاتر را هم از دست خواهیم داد.

جعفری گفت: جشنواره جذاب است و به تعبیری یکی از مهم ترین اتفاقات تئاتر در طول سال محسوب می شود اما با این روش فعلی شاید رویداد خاصی هم اتفاق نیفتد.

همچنین در ادامه، باقر سروش اظهارکرد: ما باید فضای تئاتر را نیز به مثابه جامعه نمایش بدانیم به دلیل اینکه خود صف فروش بلیط، بخشی از پروسه اجراست. شعار همیشه ما یعنی "تئاتر برای مردم" هیچ وقت اتفاق نیفتاده و برخی مخاطبان حتی توجهی هم به این جشنواره نمی کنند.

نویسنده نمایش "تئاتر حال همه ما خوب است" در رابطه با وضعیت اجرای این نمایش گفت: این کار با بچه های بانه و به زبان کردی ساخته شده و قصه آن درباره شیمیایی منطقه "سردشت" است که متأسفانه کمتر به آن پرداخته شده است. از شرایط اکران و سالن ها می توان فهمید جشنواره استقبال خیلی خوبی از اینگونه آثار نمی کند و به نوعی با اکراه می پذیرد.

سروش مطرح کرد: تئاتر حرفه ای با تئاتر دانشگاهی تفاوت های زیادی دارد. در حال حاضر تئاتر حرفه ای در وضعیتی قرار گرفته که به لحاظ متن روز به روز عقب تر می رود.

در ادامه این ویژه برنامه، جابر رمضانی کارگردان تئاتر گفت: انگیزه رقابتی ما در سه سال گذشته نسبت به الان خیلی بیشتر بود. بخش زیادی از انگیزه های امسال ما مالی بود. امسال هزینه های تولید به شدت بالا رفته یعنی نمایشی که سال گذشته با 30 میلیون تومان تولید می شد امسال با 90 میلیون تولید می شود و این کار را به شدت سخت کرده است.

رمضانی افزود: مهم ترین ضربه این موضوع به بدنه تئاتر دانشگاهی و تئاترهای تجربی خواهد خورد چراکه در ادامه شاهد مرگ ایده های ناب خواهیم بود و فقط گروه هایی سرپا خواهند ماند که حتما یک سلبریتی در گروه خود داشته باشند و نمایش هایی با چشم انداز مالی و فروش روشن تری را اجرا می کنند.

در خاتمه، شهاب آگاهی نویسنده و کارگردان نمایش "پرومته طاعون" گفت: ما از دو سال گذشته پروژه ای را به نام انسان معاصر آغاز کردیم. الگوی پرومته از کسی که کار بزرگی را انجام می دهد و به بند کشیده می شود الگوی خوبی بود که سال گذشته اجرا شد و تم شهید در آن خیلی برجسته بود.

مرتبط با این خبر