صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

جمعه‌ها از ساعت 15:00 به مدت 60 دقیقه

عابدی به حضور چشمگیر جوانان در عرصه کارگردانی تئاتر در جشنواره امسال اشاره کرد و گفت: جشنواره تئاتر فجر به دنبال افزایش کیفیت آثار در این دوره بوده است.

برنامه «پرده آخر» رادیو گفت و گو با موضوع جشنواره تئاتر فجر و با حضور علی عابدی کارگردان تئاتر و قائم مقام دبیر جشنواره تئاتر فجر به روی آنتن رفت.

علی عابدی در آغاز با بیان اینکه جشنواره تئاتر فجر برای مردم است، گفت: اکثر کارهایی که در جشنواره است، برآمده از اجراهای عمومی است و به عنوان ویترین نمایش ها عمل می کند تا مردم با کارهای یک سال گذشته تئاتر آشنا شوند.

قائم مقام دبیر جشنواره تئاتر فجر در گفتگو با رادیو گفت و گو با اشاره به واگذاری فروش بلیط به سایت های اینترنتی، اظهار کرد: هدف از این کار، نظم بخشیدن به جشنواره است. در سال های گذشته، سهمی از تئاتر را در گیشه لحاظ می کردیم و امکان اینکه بررسی کنیم هر سال چه میزان از فروش را تامین می کند، امکان پذیر نبود اما اکنون با توجه به اینکه فروش بلیط را به سایت ها واگذار کرده ایم، به لحاظ آماری و برنامه ریزی دست ما را بیشتر باز می گذارد.

این کارگردان تئاتر در پاسخ به این سوال که شکل فروش بلیط ها باعث شده، جشنواره تئاتر فجر مردمی نباشد، عنوان کرد: هدف ما از برگزاری جشنواره دعوت کردن مردم به سمت جشنواره است. نزدیک حدود هزار کارت VIPصادر کرده ایم و این نشانگر متقاضی بودن بچه های تئاتر است و در عین حال منتقد این هستند که این بلیط ها کجا می رود زیرا دوستان تئاتری سهم بلیط شان را درخواست می کنند.

وی به حضور چشمگیر جوانان در عرصه کارگردانی تئاتر در جشنواره امسال اشاره کرد و بیان داشت: حضور جوان ترها، دو جنبه داشت، یک قسمت مربوط به اجرای جوان ترها در سالن های مختلف و به شکل عمومی بود و جنبه دوم درباره علت این موضوع، سیاست گذاری خود جشنواره بود. جشنواره تئاتر فجر به دنبال افزایش کیفیت آثار در این دوره از جشنواره بود و در این کیفیت، تفاوتی نمی کرد، نمایش ها از استان ها یا جشنواره دانشجویی و یا اینکه از اجراهای عمومی در طول سال به جشنواره آمده باشد.

عابدی در ادامه خاطرنشان کرد: امسال جشنواره را به دو بخش ایران یک و ایران دو تقسیم کردیم زیرا می خواستیم کسانی که در بخش دانشجویی فعالیت دارند، در ایران یک شرکت کنند.

وی درباره بخش های ایران یک و ایران دو، توضیح داد و گفت: در بخش ایران یک، کسانی که اجرای عمومی داشتند و دوست دارند تجربه شان در جشنواره بین المللی فجر دیده شود، شرکت دارند. در بخش ایران دو، از کسانی که تجربه بیشتری دارند و در گذشته نیز در جشنواره بوده اند و یا در جشنواره های بین المللی تجربه حضور داشته اند، تقاضا کردیم شرکت کنند.

مرتبط با این خبر

  • عکاس تئاتر باید به متن نمایش مسلط باشد

  • بررسی جایگاه عکاسی در تئاتر در برنامه پرده آخر

  • تکنیک و تفکر ؛ دو بازوی بازیگر است

  • آهنگساز تئاتر باید ساختار نمایش و درام را بشناسد

  • تئاتر خیابانی پیشروترین نوع تئاتر است

  • اولین تاثیر کمبود بودجه در تئاتر خیابانی اعمال می شود

  • متاسفانه تئاتر اهمیت خود را از دست داده است

  • تئاتر در شرایطی بسیار سخت و پیچیده قرار گرفته است

  • بررسی فعالیت های انجمن طراحان صحنه و لباس در برنامه پرده آخر

  • طبقه کارگری در ایران توانایی دیدن تئاتر را ندارند