صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

جمعه‌ها از ساعت 15:00 به مدت 60 دقیقه

عضو هیئت مدیره انجمن صنفی تماشاخانه های ایران اظهار داشت: برخی افراد همیشه فکر می کنند که سالن های خصوصی از نظر پذیرش آثار کیفیت خوبی را مد نظر قرار نمی دهند، در حالی که این گونه نیست.

برنامه پرده آخر با موضوع بررسی برنامه های تماشاخانه های خصوصی در سال جدید، با حضور داوود نامور (مدیر عمارت نمایشی نوفل لوشاتو و از اعضای هیئت مدیره انجمن صنفی تماشاخانه های ایران) و رضا حسن پور (مدیر تماشاخانه آژمان) از شبکه رادیویی گفت و گو روی آنتن رفت.

در این برنامه داوود نامور با اشاره به تفاوت های روند اجرای نمایش در سالن های خصوصی و دولتی تئاتر، گفت: در ظاهر امر بخش اداری مربوط به روند اجرای یک نمایش میان سالن های دولتی و خصوصی تفاوتی با یکدیگر ندارند.

وی افزود: متاسفانه برخی گمان می کنند که تماشاخانه های خصوصی اثر هنرمند را ارزشمند نمی دانند.

مدیر عمارت نمایشی نوفل لوشاتو با اشاره به فرآیند اجرای یک نمایش در تماشاخانه خصوصی، توضیح داد: متقاضیان اجرای نمایش قبل از اهتمام به اجرا باید متن و اسامی عوامل حاضر در نمایش خود را به مدیر تماشاخانه اعلام کنند و پس از آن همانند فرآیند سالن های دولتی متن به وزارت ارشاد فرستاده می شود و پس از تایید به مرحله بازبینی می رسد.

وی در ادامه اضافه کرد: برخی افراد همیشه فکر می کنند که سالن های خصوصی از نظر پذیرش آثار کیفیت خوبی را مد نظر قرار نمی دهند، در حالی که این گونه نیست.

داوود نامور افزود: برخی اوقات تماشاخانه های خصوصی به دلیل درگیری با مشکلات مالی و عدم وجود هماهنگی مطلوب با مرکز هنرهای نمایشی به ناچار نمایش های دارای کیفیت غیرمطلوب را می پذیرند و به اجرا می رسانند.

وی با بیان این که این که اجرای خوب دغدغه تمامی سالن های خصوصی است، تصریح کرد: سالن های تئاتر خصوصی در بسیاری از اوقات مجبور می شوند برای تامین هزینه های جاری خود با گروه های مختلف و ضعیف تئاتر همکاری کنند.

مدیر عمارت نمایشی نوفل لوشاتو با اشاره به این که لغو مجوز اجرا در ایام نزدیک به فروش و نمایش نظم و برنامه ریزی تماشاخانه را برهم می زند، اظهار داشت: تماشانه نوفل لوشاتو در هر سال به واسطه فراخوان های متعدد اجراهای چند ماه بعد خود را جمع آوری می کند و در زمانی بسیار زودتر از اجرای یک نمایش نسبت به اخذ مجوز اقدام می کند.

وی افزود: اگر برنامه ریزی های حاضر در یک تماشاخه از نظر کیفی به بهترین شکل ممکن پیش بروند، یک تماشاخانه خصوصی می تواند بسیار بهتر از سالن های دولتی در حوزه کاری مشابه مشغول فعالیت شود.

در ادامه ی برنامه پرده آخر از شبکه رادیویی گفت و گو رضا حسن پور با اشاره به فعالیت تماشاخانه آژمان، گفت: در حال حاضر این تماشاخانه از نظر سخت افزاری و نرم افزاری تغییرات متعددی را در تماشاخانه سابق که با اسم سه نقطه شناخته شده بود، اعمال کرده است.

وی با اشاره به این که مکان فعلی تماشاخانه آژمان مدت ها قبل متعلق به تماشاخانه سه نقطه بود، عنوان کرد: ایده های فکری متنوعی که از سال گذشته بر تماشاخانه آژمان تزریق شده اند نوع فعالیت این تماشاخانه را با سه نقطه متفاوت می کند.

مدیر تماشاخانه آژمان افزود: ایده هایی که تماشاخانه آژمان برای سال 98 تنظیم کرده است، بسیار متفاوت از نگاهی است که مخاطبان به آینده تماشاخانه سه نقطه سابق داشتند.

وی با اشاره به این که در تماشاخانه سه نقطه هر اجرا با هر شیوه ای بر روی صحنه می رفت، تصریح کرد: سالن خسروی در تماشاخانه آژمان قرار است به سالن شماره 2 این تماشاخانه مبدل شود و در اختیار گروه های تجربه گرا قرار بگیرد.

رضا حسن پور افزود: صندلی های سالن خسروی در پی تغییرات ایجاد شده در تماشاخانه آژمان برچیده شده است و برهمین اساس قرار است که نوع برخورد مخاطب با اثر در این تماشاخانه به نحوی متفاوت تعریف می شود.

وی با اشاره به این که سالن شکیبایی به عنوان سال شماره یک ارائه تماشاخانه آژمان مشغول به فعالیت است، عنوان کرد: این سالن به گروه های دانشجویی و جوان تئاتر اختصاص دارد و بیشترین تمرکز خود را بر نمایش های خاص معطوف کرده است.

مرتبط با این خبر

  • پوستر، هویت یک تئاتر را شکل می دهد

  • بسیاری از شرکت کنندگان جشنواره تئاتر دانشگاهی دانشجویان غیر تئاتری بودند

  • استقبال پرشور مردم از نمایش "لیرشاه"

  • قصه "شلیک به تئاتر شهر" در ایران مرسوم است/ سالها منتظر جایزه بودم

  • تئاتر زندگی من است/ انگشتم در نمایش"عکس خانوادگی" شکست

  • افتتاح خانه تئاتر در استان های سراسر کشور

  • تئاتر نشانگر وضعیت فرهنگی جامعه است

  • "جشن بازیگر" در سالن تئاتر شهر برگزار می شود

  • تمرکز انجمن منتقدان خانه تئاتر به کیفیت جشن های تئاتر

  • راه یافتن نگاه جنسیتی به مدالیوم خانه تئاتر در بخش تئاتر خیابانی