پرده آخر جمعه‌ها از ساعت 15:00 به مدت 60 دقیقه

استاد دانشكده جغرافیای دانشگاه تهران: تدوین و به روز رسانی برنامه درسی دانشگاه‌ها باید متناسب با بازار کشور باشد

استاد دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران بیان کرد: بازنگری های درسی در آموزش عالی درصورتیکه در ارتباط با نهادها و سازمان ها و جوامع و همچنین نیاز کشور بخصوص در حوزه صنعت و بازار کار باشد، مسلما به شکل بهتری انجام می شود.

1398/03/13
|
11:35

برنامه «گفت و گوی علمی» رادیو گفت و گو با موضوع آمایش آموزش عالی و به روز رسانی برنامه درسی دانشگاه و رشته های تحصیلی بر اساس نیازها و توانمندی های ایران و با حضور محمدرضا رضوانی استاد دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران و عضو کارگروه برنامه ریزی و گسترش جغرافیا در وزارت علوم به روی آنتن رفت.

محمدرضا رضوانی در آغاز با بیان اینکه در تدوین و بازنگری برنامه های درسی یک فرآیند وجود دارد، گفت: برای این کار کارگروه هایی در وزارت علوم وجود دارد که مسئول تدوین و بازنگری و همچنین به روزرسانی برنامه های درسی هستند. برای بازنگری به دانشگاه های سطح یک و دو مجوز داده شده است تا برای اطلاع رسانی به وزارت علوم ابلاغ کنند.

وی افزود: بنابراین برای تدوین برنامه های درسی دانشگاه ها می توانند پیشنهاد دهند اما تصویب آن باید در کمیته های تخصصی در وزارت علوم و در نهایت شورای برنامه ریزی و گسترش آموزش عالی صورت گیرد.

استاد دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران در گفتگو با رادیو گفت و گو با اشاره به اینکه برنامه های درسی هر پنج سال یک بار باید بازنگری شود، اظهار کرد: ضرورت این موضوع ناشی از تحولات عینی در حوزه های علمی و همچنین به روز شدن نیازهای جامعه و بازار کار است. بازنگری های درسی در آموزش عالی درصورتیکه در ارتباط با نهادها و سازمان ها و جوامع و همچنین نیاز کشور بخصوص در حوزه صنعت و بازار کار باشد، مسلما به شکل بهتری انجام می شود.

وی با اشاره به اصلاح رویکرد در دانشگاه ها، بیان کرد: دانشگاه ها در گذشته کارکرد آموزشی داشتند که به عنوان دانشگاه های نسل اول مطرح بودند و بیشتر علوم موجود را به فراگیران آموزش می دادند اما این کارکرد اصلاح شد. در دانشگاه های نسل دوم کارکرد پژوهش نیز اضافه شده است که علاوه بر آموزش، دانشجویان کارهای پژوهشی و تحقیقی نیز انجام دهند.

رضوانی متذکر شد: البته متاسفانه خیلی از این فعالیت های پژوهشی در ایران صرفا منجر به تولید مقاله می شود که در مقالات داخلی یا خارجی به چاپ می رسند.

عضو کارگروه برنامه ریزی و گسترش جغرافیا در وزارت علوم از رشد دانشگاه های نسل سوم در حال حاضر گفت و بیان داشت: این دانشگاه ها کارآفرین هستند تا بتوانند علم را تبدیل به ثروت کنند که نیاز و پایه اصلی رسیدن به این دانشگاه ها، اصل آمایش سرزمینی است تا بتوانند کسب و کارهایی را متناسب با نیاز جامعه و منطقه ایجاد کنند و توسعه دهند. در حال حاضر تاکید بر ایجاد این نوع دانشگاه ها است و در برنامه ریزی سعی شده با این رویکرد، امر تدوین و بازنگری دروس آموزش عالی انجام شود.

دسترسی سریع
پرده آخر