صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

جمعه‌ها از ساعت 15:00 به مدت 60 دقیقه

رییس شورای مرکزی انجمن طراحان صحنه و لباس خانه تئاتر اظهار داشت: جریان اصلی تئاتر نمی تواند همیشه در عین محدودیت فعالیت های خود را پیش ببرد و همچنان خلاق باشد.

برنامه پرده آخر با موضوع بررسی فعالیت های انجمن طراحان صحنه و لباس خانه تئاتر، با حضور فریبرز قربان زاده (رییس شورای مرکزی انجمن طراحان صحنه و لباس خانه تئاتر و مدرس دانشگاه) از شبکه رادیویی گفت و گو روی آنتن رفت.

در این برنامه فریبرز قربان زاده با اشاره به این که در حال حاضر تئاتر اهمیت خود را از دست داده است، گفت: امروزه تئاتر از جایگاه یک برنامه فرهنگی به موضوعی انفعالی تقلیل پیدا کرده است.

وی با اشاره به این که تئاتر کاربردی وسیع در حوزه های فرهنگی دارد، اظهار داشت: با رشد جمعیت در کشور میزان استقبال از تئاتر افزایش پیدا می کند و در نتیجه افزایش تماشاچی سالن های بیشتری را باید به اجرای نمایش اختصاص دهند.

رییس شورای مرکزی انجمن طراحان صحنه و لباس خانه تئاتر با اشاره به این که سالن های امروزی تئاتر در ایران متعلق چهل سال گذشته هستند، عنوان کرد: در سال های گذشته به غیر از سالن های خصوصی هیچ سالن دیگری به تئاتر کشور اختصاص داده نشده است.

وی با اشاره به این که در حالت کلی تئاتر پدیده ای سرگرم کننده است، تصریح کرد: مسئولانی که برای مدیریت شهری برنامه ریزی می کنند، باید به اوقات فراغت مردم نیز توجه ویژه داشته باشند.

فریبرز قربان زاده با اشاره به شیوه تعامل سالن ها و تهیه کنندگان مختلف با طراحان صحنه تئاتر، توضیح داد: امروزه تهیه کنندگان و سالن دارها از طراح صحنه انتظار دارند که صحنه در زمانی کمتر از 20 دقیقه نصب شود و در مدتی 10 دقیقه ای برچیده شود.

وی افزود: عدم وجود زمان کافی برای نصب صحنه مورد نیاز نمایش نشان می دهد که موضوع طراحی در اهمیت و اولویت بسیار پایینی قرار گرفته است.

رییس شورای مرکزی انجمن طراحان صحنه و لباس خانه تئاتر با اشاره به این که سرمایه گذاری همیشه به امید بازگشت سرمایه انجام می شود، افزود: نزول اهمیت طراحی صحنه در تئاتر باعث شده تا میزان دستمزدهای این حرفه نیز افول کنند.

وی ادامه داد: محدودیت موجود در طراحی صحنه تئاتر ممکن است در برخی از مواقع و به صورت نادر زمینه بروز خلاقیت را برای طراح صحنه فراهم کند.

فریبرز قربان زاده با اشاره به این که محدودیت همیشه خلاقیت را به همراه می آورد، توضیح داد: خلاقیت در عین محدودیت را نمی توان به تمام تئاتر کشور تزریق کرد؛ چرا که تئاتر کشور علاوه بر تجربه فضاهای آماتور به تجربه تئاترهایی حرفه ای نیز نیاز دارد.

وی افزود: جریان اصلی تئاتر نمی تواند همیشه در عین محدودیت فعالیت های خود را پیش ببرد و همچنان خلاق باشد.

رییس شورای مرکزی انجمن طراحان صحنه و لباس خانه تئاتر با اشاره به این که دولت به تئاتر اهمیت نمی دهد، عنوان کرد: وقتی یک رشته در نظام آموزش عالی کشور به رسمیت شناخته شده و تدریس می شود، دولت باید کار متناسب با آن را در کشور تامین کند.

مرتبط با این خبر

  • تئاتر خیابانی پیشروترین نوع تئاتر است

  • اولین تاثیر کمبود بودجه در تئاتر خیابانی اعمال می شود

  • تئاتر در شرایطی بسیار سخت و پیچیده قرار گرفته است

  • بررسی فعالیت های انجمن طراحان صحنه و لباس در برنامه پرده آخر

  • طبقه کارگری در ایران توانایی دیدن تئاتر را ندارند

  • پوستر، هویت یک تئاتر را شکل می دهد

  • بسیاری از شرکت کنندگان جشنواره تئاتر دانشگاهی دانشجویان غیر تئاتری بودند

  • استقبال پرشور مردم از نمایش "لیرشاه"

  • قصه "شلیک به تئاتر شهر" در ایران مرسوم است/ سالها منتظر جایزه بودم

  • تئاتر زندگی من است/ انگشتم در نمایش"عکس خانوادگی" شکست