صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

شنبه ها از ساعت 11:00 به مدت 45 دقیقه

احمدیان گفت : مشکل خیلی بزرگ که مانع توسعه شبکه ملی اینترنت کشور می شود بی توجهی به دیتای شخصی و جامعه است.

برنامه " ضرب سکه " با موضوع کاربرد اقتصاد هوشمند در کاهش هزینه ها و شفاف سازی با حضور دکتر حمیدرضا احمدیان ، مدیرکل دفتر نوآوری و حمایت از سرمایه گذاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ، دکتر سید مجتبی میرجعفری ، مشاور مرکز تهران هوشمند و مهندس مجید زورمند ، مدیرعامل مجموعه نوآوری ایزی گروپس و کارشناس هوش مصنوعی از دانشگاه صنعتی امیرکبیر روانه آنتن رادیو گفت و گو شد.

*** ضرب سکه : اقتصاد هوشمند چگونه می تواند سبب کاهش هزینه ها و شفاف سازی شود ؟

میرجعفری : زمانی که به مقوله هوشمندسازی می پردازیم یعنی به ابزار و فناوری نوین استفاده می کنیم تا اطلاعات مختلف در زنجیره ارزش را به سمتی هدایت کنیم که هوش را در صمیم گیری ها به کمک ما بیاورد . بازطراحی باید در تمام جنبه های اقتصاد صورت گیرد تا بتوانیم با ابعادی مانند کاهش هزینه ها و شفاف سازی ، شاخص ها را قابل اندازه گیری کنیم. در واقع با هدایت داده های شفاف می توان تصمیم های مطلوب و کاربردی تری را اعمال کرد.

*** ضرب سکه : ویژگی و برتری کسب و کارهای نوین نسبت به سنتی چیست ؟

زورمند : اساسا رویکرد در کسب وکارهای حوزه استارت آپی ، اصلاح فرآیندها به ترتیبی است که بتوانیم هزینه و زمان را کاهش دهیم و هیچ وابستگی به زمان و مکان نداشته باشیم. یعنی این نوع اقتصاد مانند کسب و کارهای سنتی به یک شخص و بستر خاص نیاز ندارد . در اقتصاد هوشمند ما می توانیم با هزینه کم به هدف خود برسیم و اگر می خواهیم مشکلی را در سطح جامعه حل کنیم با این رویکرد می توانیم بهترین راه حل با بهترین نتیجه را ارائه دهیم.

*** ضرب سکه : برای ارتقای شبکه ملی داخلی چه باید بکنیم تا در شرایطی مانند روزهای اخیر دچار مشکل نشویم و از همه امکانات سایت های داخلی بهره ببریم ؟

احمدیان : مشکل عدم استفاده چنین شبکه ای به لحاظ فنی و کمبودی نیست بلکه به دلایل بی تفاوتی و بی توجهی به بستر داخلی است. نخستین دلیل این است که به ادبیات کسب و کار که جامعه به آن نیاز دارد توجه نمی کنیم یعنی ضرورت و مدل کاری این شبکه و کسب و کار را درست به مردم منتقل نکرده ایم تا درصد قابل قبولی از عملکرد این بستر را اطلاع رسانی کنیم تا اعتماد به این بستر شکل بگیرد. از سوی دیگر تمام مدل های موفق در دنیا به سمت تعامل و مشارکت حرکت می کنند ، این مقوله به این معناست که فرهنگ سازی و آموزش موضوع بسیار مهمی است. بنابراین اگر سعی کنیم در کسب و کار با جامعه ، مردم و دولت گفتمان و تعامل داشته باشیم و این فضا را ایجاد کنیم که افراد جاممعه بتوانند حرف ها ، خواسته ها و دغدغه ها را به راحتی مطرح کنند ، با اعتماد به سمت این فضا سوق پیدا می کنند.
نباید نسبت به دیتا بی اهمیت و بی تفاوت باشیم .امروز سرمایه اصلی سازمان ها ، دولت و مردم دیتای آنهاست و اگر قرار است این چیز مهم و باارزش را در خارج از کشور نگهداری کنیم پس می توان گفت در آن سازمان باز است و این تفکر درستی نیست . در واقع نباید خیلی مغرضانه به مسائل نگاه کنیم . در نتیجه با توجه به این که شرایط فنی فراهم است باید اعتماد و در کنارهم کار کنیم تا فرهنگ مشارکت شکل بگیرد.

*** ضرب سکه : آیا سرمایه گذاری در کسب و کار نیز می تواند هوشمند شود ؟

میرجعفری : یکی از جذاب ترین بخش ها در اقتصاد هوشمند موضوع سرمایه گذاری است که ضمینه آن در ابعاد مختلف مانند بورس و بانک به واسطه به کارگیری فناوری های هوشمند فراهم می شود.
کسب و کارهایی در دنیا شکل گرفته است که می تواند مبتنی بر این بسته های سرمایه گذاری به عنوان ربات های هوشمند عمل کند و بر اساس اطلاعاتی که در جریان های مالی و سرمایه گذاری کسب می کند ، مسیر و تصمیم درست را به صاحبان سرمایه توصیه کند.
بانک های پیشرو در اقتصاد هوشمند هستند که با استفاده از روش هایی مبتنی بر باز کردن واسط های نرم افزاری ( open Ip ) در حال ایجاد بستر برای ارائه خدمت و انجام کار هستند و ما بخشی از آن را مشاهده می کنیم. در واقع فضایی فراهم شده که اولا فضاهای سرمایه گذاری را بشناسیم و سپس در یک مدل بالغ تر متناسب با تحلیل هایی که بر روی دیتا صورت می گیرد اطلاعات و توصیه هایی به جامعه سرمایه گذار ارائه شود.

*** ضرب سکه : تصور این است که کسب و کارهای هوشمند به ابزارها و در نتیجه سرمایه بالاتری نیاز دارند ، با این وجود چگونه می توانند سبب کاهش هزینه ها شوند؟

زورمند : مشخصه اصلی کسب و کارهای هوشمند با لفظ مصطلح استارت آپ ، کاهش هزینه هاست. نخستین برتری این نوع کسب و کار در کاهش هزینه های شروع و راه اندازی کسب و کار است البته باید روش های درست را پیدا کنیم و خلاقیت داشته باشیم.
هوشمندسازی یک کسب و کار سنتی ، نه تنها شفافیت ایجاد می کند و به این طریق مسائلی که سبب کندی کار و افزایش هزینه می شود حذف می شود . از سوی دیگر مسیر کار همواره و صرف نظر از زمان و مکان ، قابل رصد خواهد بود که خود این عامل نیز در کاهش هزینه موثر است. گرچه در ابتدای کسب و کار ممکن است هزینه هایی صرف هوشمندسازی شود اما ظرف مدت کوتاهی به ما باز خواهد گشت.

مرتبط با این خبر

  • مشکل دلالان هستند نه وجود سایت ها و کانال های فروش

  • ماجرای 52 حکمی که روحانی قولش را داد، چه بود؟

  • اراده ملی برای بهبود فضای کسب و کار وجود ندارد

  • عرصه ی تولید نیازمند شبکه ی راهبرد نوآوری است

  • رتبه ی ضعیف کسب و کار ایران نتیجه ی دولت زدگی اقتصاد است

  • ثبات در بازار ارز به تولید جان تازه ای می بخشد

  • ضرورت آموزش به نیروهای کار برای افزایش بهره وری

  • 96درصد واحدهای صنعتی متعلق به بخش خصوصی است

  • بهبود فضای کسب و کار مقدم بر واگذاری است

  • کم کاری وزارتخانه ها؛ مانع بهبود فضای کسب و کار