کارشناسان حوزه برندینگ با حضور در رادیو گفتوگو ویژگیهای یک برند با لوگوی خوب و اقدامات لازم برای ثبت برند را شرح دادند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفتوگو؛ برنامه «ضرب سکه» با موضوع نقش نامولوژی و طراحی لوگو در برندینگ و توسعه ملی با حضور مهندس حمید توکلی، کارشناس برندینگ و نومولوژی و مهندس رضا مرادی، طراح لوگو و هویت بصری برند روانه آنتن شد.
***ضرب سکه: مهمترین اصولی که باید در انتخاب نام برای یک برند مورد توجه قرارگیرد چیست؟
مهندس توکلی: نامی که میخواهیم برای برند خود انتخاب کنیم کاملا با حرفه و کاری که میخواهیم انجام دهیم مرتبط است. این نام به رقبا، میزان رقابتی بودن، معماری برند و بسیاری از مسائل دیگر بستگی دارد. همچنین این موضوع که کسب و کار ما با فناوری در ارتباط است یا در طول زمان تغییرات زیادی ندارد در انتخاب نام تاثیر گذار است.
معیار کلی که لازم است به آن بیش از دیگر مسائل توجه کنیم «تلفظ» نام است، این در حالی است که چیزی که بر روی آن بیش از اندازه تمرکز میکنیم درعین اینکه اهمیت زیادی ندارد، معنادار بودن واژه و مرتبط بودن آن با کسب و کار ماست. درواقع واج آرایی و نوع خوانش نام بیش از معنادار بودن آن اهمیت دارد؛ همان طور که بسیاری از برندها در ذهن ما به دلیل تلفظ آهنگین خود نقش بستهاند با وجود این که ارتباط معنایی با آن محصول و کالا ندارد.
***ضرب سکه: از میان دو موضوع طراحی لوگوی برند و برگزیدن نام خوب برای آن، کدامیک اولویت دارد؟
مهندس مرادی: انتخاب نام پس از طراحی لوگو یک روند درست نیست. هویت بصری یک لشکر است که لوگو پیش قراول آن است و اهمیت زیادی دارد، اما باید بدانیم که «نام» اهمیت بیشتری دارد، چراکه در ذهن مردم نقش میبندد. درواقع لوگو به قدری منعطف است که میتوان آن را به طرحی که دوست داریم برسانیم، اما نام از این انعطاف برخوردار نیست و به اصطلاح قابلیت چکش کاری زیاد ندارد. بنابراین ابتدا نام مورد نظر باید انتخاب و سپس با طراح برای ایجاد یک طرح مناسب مذاکره کرد.
***ضرب سکه: برای ثبت برند و دامنه سایت چه اقداماتی باید انجام داد؟
مهندس توکلی: نخستین موضوعی که برای ثبت برند اهمیت دارد داشتن مجوز فعالیت است. سپس به سایتهای رسمی مراجعه کنیم تا مطمئن شویم پیش از ما کسی این نام را برای برند خود انتخاب نکرده است. اگر نام پیشتر ثبت نشده باشد میتوان از طریق سامانه آنلاین برای انتخاب نام برند اقدام کرد.
ثبت دامنه «ir» برای سایت مخصوص کسب و کار، بر خلاف تصورعام، کار بسیار ساده و کم هزینهای است. این دامنه برای بسیاری از کسب و کارها که در ایران فعالیت میکنند و نیازی به فضای بین المللی (com) ندارند، هزینه زیادی ندارد. هزینه این دامنه برای پنج سال نزدیک به 15 هزار تومان است. به منظور ثبت دامنه ابتدا باید به سایت «nic.ir» که یک سامانه دولتی است وارد شوید و پس از ایجاد شناسه برای برند خود، به سایتهای فروش دامنه مراجعه و خرید کنید.
***ضرب سکه: در طراحی یک لوگوی خوب چه ویژگیهایی باید مدنظر قرار گیرد؟
مهندس مرادی: طراحی لوگو از دو مولفه فنی یا گرافیکی و اصول برندینگ پیروی میکند. گرچه از دو شاخص مهم سخن میگوییم، اما این دو با هم تلفیق شده و همسو هستند. مورد نخست که باید توجه داشته باشیم این است که لوگو نباید پیچیده باشد، چراکه وظیفه مشخصی دارد و آن ماندگار کردن چهره برند در ذهن همه مخاطبان در گذر زمان است و قرار نیست مانند پوستر داستان برند را شرح دهد، پس سادگی یکی از مهمترین ویژگیهای لوگوی خوب است.گاهی برخی از مدیران تمایل دارند داستان برند خود را در لوگو نمایش دهند که میتواند با شگردهای طراحی انجام شود، اما در بیشتر مواقع جذاب نیست و مخاطب توجهی به آن ندارد.