هشتگ گفت‌وگو یك‌شنبه ها از ساعت 11:00 به مدت 60 دقیقه

رادیو گفت و گو

هشتگ گفت‌وگو

در هشتگ گفتگو بررسی شد؛ کاربرد اپلیکیشن‌های گردشگری در نوروز

محمودی ازناوه در رادیو گفت وگو عنوان کرد: اخیراً در وزارت میراث فرهنگی نیروهای جدیدی قرار گرفته‌اند که برنامه‌های خوبی را پیش بینی کرده‌اند و با بخش خصوصی همکاری‌های خوبی دارند.

1400/12/23
|
09:42
|

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفت وگو؛ برنامه«هشتگ گفتگو» با موضوع کاربرد اپلیکیشن‌های گردشگری در نوروز و با حضور سعید محمودی ازناوه (عکاس ایران‌شناس، عضو هیئت موسس و نایب رئیس انجمن عکاسی سازمان میراث فرهنگی) و الیار عاصمی زاده (رئیس شورای هماهنگی سازمان‌های غیردولتی سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری کشور) و ارتباط تلفنی با محمد تقی عاشوری( فعال گردشگری) روی آنتن رفت.

هشتگ گفتگو: با وجود ویروس کرونا اپلیکیشن‌های گردشگری به چه صورت است و برای سلامت گردشگران چه پیش بینی دارند؟

عاصمی زاده: کرونا باعث شد صنعت گردشگری از یک صنعت کاملا سنتی به صنعت الکترونیکی تبدیل شود و از بازاریابی سنتی به الکترونیکی روی بیاورد. در وضعیت فعلی خیلی از اپلیکیشن‌ها توانستند اعتماد عمومی مردم را جلب کنند و این خدمات را به مردم برساند و یکی از ویژگی‌های آن توزیع زمانی و مکانی گردشگری است. اپلیکیشن‌های گردشگری سلامت وجود دارد که نگاه گردشگری درمانی دارد و در مورد کرونا فقط بحث زدن واکسن مطرح است.

هشتگ گفتگو: آیا اپلیکیشن‌های موجود در معرفی مناطق گردشگری استانهای مختلف موثر هستند؟


عاشوری: ما از ایده آلها فاصله داریم؛ چون این صنعت شکننده است کمتر سرمایه گذاری می‌شود. در بخش فرهنگسازی و معرفی جاذبه‌ها و انتقال تجربیات در تولید محتوا مقداری ضعف داریم به همین دلیل سفرهایی که اتفاق می‌افتد معمولا سفر‌های تجربه شده هستند.

هشتگ گفتگو: آیا در حوزه گردشگری اپلیکیشن‌هایی وجود دارد که بتواند نیازهای گردشگران را به خصوص در حوزه عکاسی پوشش دهد؟

محمودی ازناوه: در زمینه اپلیکیشن‌ها در حوزه تخصصی کار خاصی انجام نشده است؛ اما بهترین راه این است که از طریق لوکیشن‌ها و اپلیکیشن‌ها بهترین مکان‌ها و اطلاعات دقیق‌تری به گردشگران ارائه شود.

هشتگ گفتگو: آیا در ایران سرویس‌های جامع و سوپر اپلیکیشن در حوزه گردشگری وجود دارد؟

عاصمی زاده: مجموعه علی بابا پیگیر است که چنین اتفاقی بیفتد و ویژگی‌های خوبی دارد. اما سوپر اپلیکیشن در ایران نداریم و نیازمند اپلیکیشن‌های جامع با پشتوانه و پیگیری درست هستیم.

هشتگ گفتگو: برای موزه‌ها و اماکن تاریخی در تعطیلات نوروز چه پیش‌بینی‌هایی شده است؟

عاشوری: در اپلیکیشن‌ها، اماکن تاریخی و موزه‌ها صرفا جهت معرفی هستند. باید یک حرکت جدیدی از طرف مجموعه داران و موزه داران اتفاق بیفتد که برای موزه‌ها محتوا سازی شود و جذابیت بیشتری ایجاد شود و آنها را در فضای مجازی به اشتراک بگذارند و اپلیکیشنی طراحی کنند که هر اتفاق و به روزرسانی که در موزه‌ها اتفاق می‌افتد در آن نشان داده شود.

هشتگ گفتگو: آیا اپلیکیشنی در مورد آداب و رسوم نوروز وجود دارد؟

محمودی ازناوه: به صورت پیش نمایش شاید کارهایی شده باشد ولی به صورت اپلیکیشن هنوز کار جدی در این زمینه ندیده‌ایم. اخیرا در وزارت میراث فرهنگی نیروهای جدیدی قرار گرفته‌اند که برنامه‌های خوبی را پیش بینی کرده‌اند و با بخش خصوصی همکاری‌های خوبی دارند.

هشتگ گفتگو: آیا در اپلیکیشن‌ها موضوع نظارت و حفظ حرمت گردشگر پیش‌بینی شده است؟

عاصمی زاده: مردم از مراکز رسمی استفاده کنند؛ چون هم امنیت دارند و هم این مجموعه‌ها در دو سال گذشته با ضرر بسیار بالایی مواجه بودند و همه مراکز رسمی دارای مجوز میراث فرهنگی و تاییدیه اماکن هستند و وزارتخانه اکیپ‌های نظارتی در تمام این ایام دارد. اپلیکیشن خاصی در این زمینه موجود نیست ولی شماره تماس‌هایی وجود دارد و مراکز ستاد خدمات سفر هر استان، ملزم به رسیدگی شکایات مردم هستند.

هشتگ گفتگو: آیا از سرویس‌های مجازی که در اختیار گردشگرها است می‌توان سرویس امنی را نام برد؟

عاشوری: توصیه می‌کنم هموطنان از اپلیکیشن‌هایی که مجوز دارند و تحت نظر سازمانی کار می‌کنند استفاده کنند و پلتفرم‌هایی داشته باشند که نظارت بر آنها وجود دارد اپلیکیشن‌هایی وجود دارد که به لحاظ دادن اطلاعات محتواهای خوبی دارند.

هشتگ گفتگو: آیا اپلیکیشنی در حوزه تصویر و عکاسی بصورت تخصصی برای کودکان و نوجوانان با موضوع نمایش سنت‌های نوروز وجود دارد؟

محمودی ازناوه: به طور تخصصی در حوزه کودک و نوجوان اپلیکیشن وجود ندارد اما برای کسانی که عکاسی می‌کنند تصاویر زیادی از کودکان وجود دارد؛ مثل کودکان با لباسهای محلی؛ ولی متاسفانه در این زمینه عقب هستیم.

هشتگ گفتگو: آیا شرایط سرمایه‌گذاری در این اپلیکیشن‌ها مقرون به صرفه و اقتصادی است؟

عاصمی زاده: برای اینکه بخش خصوصی در این زمینه سرمایه‌گذاری کند باید مانند تمام دنیا برنامه‌ریزی خاصی انجام شود و اگر سرمایه‌گذاری درست و منطقی باشد قطعاً بازده سرمایه را در حوزه گردشگری خواهند داشت مخصوصاً در ایران فضای بکری وجود دارد و کاری در این زمینه نشده است.

هشت گفتگو: آیا در بحث توریسم در این دو سال موفق بودیم؟

عاصمی زاده: وقتی مبنای جاذبه گردشگری فرهنگ و هویت ملی باشد قطعاً اقامتگاه‌های سنتی و بوم گردی ما می‌تواند گزینه‌ اول گردشگران باشد. در زمینه گردشگر خارجی در فضای بعد از توافق برجام و قبل از کرونا حتی به 25 درصد از آنچه تصور می‌شد هم نرسیدیم و نشان دهنده این است که در سطح ورودی مشکل وجود دارد و زیرساخت‌ها به اندازه برنامه‌ریزی‌هایمان درست نیستند.

دسترسی سریع
هشتگ گفت‌وگو