هشتگ گفت‌وگو یك‌شنبه ها از ساعت 11:00 به مدت 60 دقیقه

رادیو گفت و گو

هشتگ گفت‌وگو

كارشناس امنیت سایبری فتا هشدار داد ؛ بسیاری از حراج های نوروزی ، مردم را فریب می دهند

کارشناس ارشد امنیت سایبری پلیس فتا در خصوص دام حراج های نوروزی، نرم افزارهای رزرو هتل و بلیط و تخفیفات هشدار داد.

1396/12/22
|
13:15
|

برنامه " هشتگ گفت وگو " رادیو گفت و گو با موضوع دام مجرمان سایبری برای مسافران نوروزی با حضور سرهنگ علی محمد رجبی ، کارشناس ارشد امنیت سایبری پلیس فتا و دکتر مسعود نویدی مقدم ، روانشناس، عضو هیئت علمی دانشگاه و مشاور خانواده روانه آنتن شد.

هشتگ گفت وگو: چگونه می توان از دروغ بودن یک موضوع در فضای مجازی آگاهی یافت و در دام سودجویان گرفتار نشویم؟

سرهنگ رجبی : در مورد شبکه های اجتماعی و پیام هایی که در کانال ها و گروه های آنها به اشتراک گذاشته می شود نمی توان توصیه ای جامع داشت اما به عنوان پیش فرض باید بدانید نباید به هیچ یک از آنها اعتماد کنید زیرا نمی تواتید به اصالت پیام ها پی ببرید و راه حلی ندارد.
در مورد اپلیکیشن های موبایلی باید دقت لازم را به عمل بیاورید و آنها را از منابع مجاز دانلود کنید.هیچگاه به صورت عنوانی و با سرچ گوگلی نرم افزار مورد نظرتان را دانلود نکنید چرا که ممکن نرم افزارهای دیگری در اختیار شما قرار بگیرد.اگر به مارکت های مجاز مراجعه کنید اصالت اپلیکیشن تایید می شود.
حتما به برندی که از آن استفاده می کنید توجه داشته باشید زیرا برندی که سال هاست فعالیت می کند و همه آن را می شناسند قابل اعتمادتر از سایتی است که تازه کار خود را شروع کرده است.

هشتگ گفت وگو: از نظر روانشناسی شبکه های اجتماعی چگونه بر روی افراد تاثیر می گذارند؟

دکتر نویدی مقدم : از دوران کودکی باید بیاموزیم که به بسیاری از چیزها نه بگوییم و خیلی اوقات چیزهایی می خواهیم به دست آوریم که برای ما نیست و در بسیاری از موارد با مسائلی روبرو می شویم که در واقعیت آنگونه که باید نیستند.بنابراین وقتی می بینیم جایی وجود دارد که چیزهای ارزان به ما پیشنهاد می دهد و در دنیای رقابت کنونی عقل حکم می کند که آن را انتخاب کنیم اما یک قدرت " نه گفتن " لازم داریم تا گزینه های بررسی بیشتری را مورد بررسی قرار دهیم.
از دیدگاه روانشناسی هر آنچه که زرق و برق دارد الزاما چیز خوبی نیست. بسیاری از مواقع افراد به دلیل اینکه بتوانند بر روی ما نفوذ کنند مدل های مختلفی را بر روی ما چک می کنند تا بتوانند آنچه که دارند را به ما بدهند یا آنچه که حق آنها نیست از ما بگیرند.اینجاست آنها قادرند از لایه های شناختی و هیجانی شخصیت ما عبود کنند و هویت یا هسته مرکزی هوش ما را مورد هدف قرار می دهند و بر روی آن سرمایه گذاری می کنند.

هشتگ گفت وگو: دلیل ایجاد مشکل و سودجویی در فناوری های ایجاد چیست؟ چه افرادی در این خصوص مسئول هستند؟

سرهنگ رجبی : در بازه زمانی بسیار کوتاه در چند سال اخیر اپلیکیشن های متنوع برای کارهایی مانند رزرو هتل ، بلیط و .. ایجاد و فراگیر شده اند که کمک بسیار زیادی به مردم کرده اند.البته همواره در طول تاریخ سرعت تکنولوژی با سرعت فرهنگ سازی همگام نبوده است و باید تلاش شود فرهنگ با سرعت توسعه فناوری افزایش یابد و مسئولیت اجتماعی افرادی که در این حوزه ها فعالیت می کنند نیز ایجاد می کند که در جهت بهبود این روند گام بردارند.

هشتگ گفت وگو: چگونه می توانیم در فضای مجازی کنترل بهتری بر هیجانات خود داشته باشیم و هوشیارانه تر برخورد کنیم؟

نویدی مقدم : سیر در فضای مجازی مانند حرکت در یک پیچ است که آنطرف را نمی توانیم ببینیم.برای اینکه آسیب نبینیم باید درایت ، دقت و سواد کافی در برخورد با این فضا را داشته باشیم. هرچقدر هوشیارانه تر حرکت کنیم ، سرعت را کاهش و کنترل را افزایش دهیم ، به حافظه خود مراجعه کنیم و گوش به زنگ باشیم ، قدرت پیش بینی بالاتری خواهیم داشت و عکس العمل مناسب تری ایجاد می شود و غلبه بر مشکلات آسان خواهد شد.

هشتگ گفت وگو: سودجویان و کلاهبرداران در ایام نوروز عمدتا از چه روش هایی دام خود را برای افراد پهن می کنند ؟

سرهنگ رجبی : یکی از مهمترین مسائلی که در ایام نوروز مطرح می شود بحث تورهای گردشگری است.تورهای گردشگری مانند نرم افزارهای فروش بلیط و رزرو هتل فرآیند و سازوکار قانونی شفاف ندارد و می توانند با روش های مختلف ، تورهای مختلف با کیفیت های متفاوت تعریف کنند. اینجاست که آگاهی مردم در انتخاب تورها به آنها کمک خواهد کرد چرا که در اینجا فضای قیمتی مشخصی وجود ندارد.تورها معمولا در سایت ها یا توسط پیامک ها تبلیغ می شوند .بنابراین مردم نباید به هر پیامکی اعتنا کنند و حتما در مورد آن تحقیق کنند.
مورد دیگری که وجود دارد حراج های نوروزی است که در آن یک کالا با بالاترین پیشنهاد مردم فروخته می شود.توجه داشته باشید تمام این حراجی ها واقعی نیست و بسیاری از اوقات آن حراجی درآمد خیلی بالاتر از فروش آن محصول دارد.در این حراجی ها یک مهندسی اجتماعی برای جذب پول طراحی می شود.
بحث تخفیفات فوق العاده در سایت های مختلف در ایام نوروز نیز مطرح می شود.فروشگاه ، رستوران ها و .. در این سایت ها تبلیغ می شود که ممکن است فریب باشد.بنابراین حتما به برندهایی که مدتهاست در این عرصه فعال هستند اعتماد کنید.

دسترسی سریع
هشتگ گفت‌وگو